خبرگزاری کار ایران

هوشنگ امیری در گفت‌وگو با ایلنا

مدیرکل ورزش کرمانشاه حاشیه‌های جودو را کنترل کند

یک استاد پیشکسوت رشته جودو در کرمانشاه گفت: از مدیر کل ورزش و جوانان استان می‌خواهیم که حاشیه‌سازی‌ را کنترل کرده و از نابودی هیات جودو در کرمانشاه جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، استاد هوشنگ امیری مربی پیشکسوت جودو و مسئول انجمن جودو آموزشگاه‌های استان، کار‌شناس تربیت بدنی دارای کمربند‌دان ۶ جودو و دبیر ورزش با سابقه آموزش و پرورش از سال ۱۳۵۴ زیر نظر استاد «هاتا ناکا» ژاپنی و استاد «آزادی» بنیانگذار جودو استان فعالیت خود را شروع کرد.

وی از سال ۱۳۶۰ تاکنون به عنوان مربی و داور و همچنین دو دوره رئیس هیات و ۱۷ سال دبیر و اولین مربی نونهالان و نوجوانان استان بوده است که بیشترین سهم را در قهرمان پروری و تحویل دادن جودو کاران به استان و کشور را دارند و به اصطلاح ورزشکاران از استخوان خردشده‌های روی تاتامی است.

وی در حال حاضر یکی از مربیان دارای درجه ممتاز ملی و داور ممتاز کشور و مربی پایگاه قهرمانی و استعدادیابی دانش آموزان مستعد و علاقمند به ورزش جودو است و همچنین قهرمانان جویای نامی مانند (دربندی سرمربی تیم مهرام) و احمدرضا احمدی، قهرمان کشور و آسیا و جهان که بیشترین مدال‌های استانی و کشوری را در استان داراست، امیری و سورنی‌نیا. برادران سهرابی و درخشنده، برادران بهرامی، محمدی، دوباش، زنگنه و... نونهالان دیروز پیشکسوتان امروز) از شاگردان این مربی موفق جودو بوده‌اند تحویل جامعه جودو کشور داده است.

هوشنگ امیری در موفقیت هیات جودو نقش انکار ناپذیری را داشته و کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است و در طول ۳۲ سال مربیگری، حتی یک هفته کلاس تمرین وی تعطیل نبوده است. به همین مناسبت گفت‌وگویی با وی داشته‌ایم که در پی خواهد آمد.

امیری با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در تربیت ورزشکاران و تامین آینده حرفه‌ای آن‌ها، اظهار کرد: بار‌ها عرض کردم که چون پایه و اساس هر رشته ورزشی در هرکجای جهان بستگی به نونهالان و نوجوانان آن کشور دارد که آن هم در اختیار آموزش وپرورش است که اساس شکل گرفتن ورزش قهرمانی هستند، زیرا آموزش و پرورش نقش خطیری در پرورش استعدادهای ورزشی دارد، یعنی قلب ورزش در آموزش و پرورش می‌تپد، ورزش مدارس زیر بنای توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای کشور است و بنابراین بایستی به این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشیم که یقینا در آینده این ورزشکاران را در اختیار هیات‌ها و ادارات ورزش و جوانان قرار دهیم.

این استاد جودو تاکید کرد: تربیت بدنی مدارس یکی از ساختاهای مهم آموزش است که در جایگاه فوق العاده بالایی برخوردار است زیرا که بهترین بخشی که در تربیت بدنی وجود دارد. شور و نشاط و شادابی برای دانش آموز است، به نظر من بزرگ‌ترین دستاورد میدان‌های تمرین، اعتقاد و قانون پذیری، کار گروهی، تعامل، همبستگی، محبت و رغبت و در ‌‌نهایت آمادگی لازم را برای زندگی اجتماعی و هدفمند فراهم می‌کند و لااقل همین بچه‌ها ساعتی دور از برخی معضلات و مفاصد اجتماعی هستند.

این پیشکسوت ورزش جودو به معضلات این رشته در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اگر امروز ما در ورزش جودو یک بزرگ داشتیم وضعیت اینگونه نبود، انشاالله با انتخابات آزاد و سالم، هیات جودو بتواند مسئولی کارآمد و توانمند و دلسوز. هوشیار که تابع افکار مقرضان نشود و مدیری که با استفاده از همه نیرو‌ها و ادارات و باشگاه‌های استان و شهرستان‌های توابع چون سال‌های گذشته نفراتی را در تیم ملی و سکوهای قهرمانی در همه رده‌های سنی داشته باشیم و جودو استان کرمانشاه به فراموشی کشیده نشود و هیات را از این وضعیت نابسامان نجات دهد و با همکاری همه اعضاء و کمیته‌ها جودو را به سر منزل مقصود برسانیم.

امیری از مدیر کل ورزش و جوانان تقاضا کرد که جلو این حاشیه‌سازی‌ها را گرفته و از نابودی هیات جودو در استان کرمانشاه جلوگیری کند و گفت: بنده نه سخنرانم و نه تملق‌گو و نه با الفاظ بازی می‌کنم و نه قصد توهین به کسی را دارم، ما مربیان مجرب زیادی داشتیم و در حال حاضر نیز هم حضور دارند، ما سال‌ها عمری را با لباس سفید رزم نرم و سخت کوش برای سلامتی جوانان این مرز و بوم ریاضت کشیدایم.

این استاد جودو بیان کرد: اگر جودو کرمانشاه را با گذشته مقایسه کنید صراحتا باید بگویم که دچار افت شدیدی شده و در خصوص انجمن جودو، آموزشگاه‌ها باید بگویم همچنین مشکل انجمن جودو آموزشگاه‌ها با هیات این است که با ما همکاری لازم را ندارند، مثلا ما باید برای احکام کمربند دانش آموزان از شهرستان‌های اطراف، سنندج، همدان، لرستان، و ایلام درخواست حکم کمربند کنیم و همچنین نداشتن تقویم ورزشی و عدم اطلاع رسانی بخشنامه‌ها از سوی فدراسیون جودو و مسابقات در جودو استان سبب افت جودو شده است.

وی افزود: ما قرار نیست بسوزیم تا دیگران گرم شوند، مشکل و معضل بزرگی که در هیات جودو گریبان‌گیر آن شده قبول نداشتن همدیگر و خودبینی‌ها و منیت‌هاست که همه من هستند ولی دریغا از نیم کیلو، و این منم منم‌ها باعث رکود و نابودی جودو استان شده است.

این پیشکسوت جودو ادامه داد: بنده برای هیات جودو مصداق خوبی زدم: مثال یک کشتی که رئیس هیئت آن را ناخدای کشتی و اعضاء آن هم مثل نیروهای کشتی که پارو می‌زنند تا به جلو حرکت کند و به ساحل که مقصد قهرمانی و منش پهلوانی است برسند، متاسفانه در این کشتی گروهی هستند نه تنها پارو نمی‌زنند بلکه با سطل آب به داخل کشتی می‌ریزند و گروهی دیگر هستند کشتی را سوراخ می‌کنند و گروهی پارو می‌زنند و زحمت می‌کشند و بجایی نمی‌رسند و گروه دیگر پارو را مخالف می‌زنند و خود شیفته و مریض که از دور فقط حرف و انتقاد و حاشیه سازی می‌کنند که باعث مرگ جودو شده‌اند.

امیری با اشاره به اینکه زمان همه چیز را ثابت می‌کند نه زبان، گفت: در صورتی که می‌توان با همدلی و دور از حاشیه‌سازی و با انتقاد دلسوزانه مثل سال‌های قبل که استان کرمانشاه در سطح ایران مطرح بوده رسید. در سال‌های قبل نه تنها تیم کرمانشاه مقام اول تا سوم را کسب می‌کرد، بلکه نفراتی هم به بنام تیم‌های کردستان، همدان، ایلام راهی مسابقه می‌کرد.

وی عنوان کرد: در استان کرمانشاه حتی هشت سال جنگ تحمیلی، جودوکاران در مسابقه استانی و کشوری شرکت فعالی داشتند و حالا چرا خبری از نیرو و مقام بیار نیست؟! بیاید دست همدیگر را بکشیم نه پای همدیگر را. هیچ کس بهتر از کسی نیست ولی انسان‌ها باهم متفاوتند، اگر انتقاد دلسوزانه نباشد، پیشنهاد نباشد، تصمیم و راهکاری هم نیست. نقد کنید تا اینکه رد کنید، اگر هیاتی ساکت است، به نوعی مرده است.

این مربی جودو اظهار کرد: مسئولیت گرفتن یعنی خدمت کردن، از اولین مربی استاد آزادی، چراغپوران، نوری، شریتعمدار، امیری، صارمی و....... تا به حال به لحاظ مدیریت و چه از نظر سالن و تجهیزات و نگهداری برای این استان زحمت کشیده‌اند تا هیات به اینجا رسیده، زحمات آن‌ها را بی‌ارج و قدر نکنید.

وی در ادامه دلایل رکود رشته جودو در کرمانشاه را تشریح کرد و گفت: اولا ضعف مدیریت و از جنس ورزش نبودن و بدون تخصص بودن مدیران در هر رشته از دلایل افت این رشته ورزشی است، دومین عامل؛ عدم اهمیت و به کارگیری پیشکسوتانی است که سالیان زیادی از عمر خویش را صرف کسب دانش و تجربه در کلاسهای خارجی و داخلی کرده‌اند و بکار گرفتن مربیان و داورانی که کوله باری از تجربه هستند و شناخت این پیشکسوتان که سرمایه‌های با ارزش جودو هستند واجب است.

امیری با اشاره به اینکه هرگز نباید مربیان را تحقیر کنیم، افزود: عدم برگزاری مسابقات سالنی و منطقه‌ای و استانی یکی دیگر از دلایل افت جودو در استان کرمنشاه است، زیرا هرچه مسابقات بیشتر باشد ورزشکار پخته‌تر و آماده‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری برای مسابقات کشوری حاضر می‌شود. در حال حاضر مربی در هیات جودو جایگاهی ندارد.

وی گفت: همانطوری که اطلاع دارید مربیگری شغل نیست بلکه عشق و علاقه است، عشق به معبود چه مادیات و یا معنویات. چرا که مربی به معنی (رب) است، مربیگری فقط آموختن فن و تکنیک و مهارت نیست، بلکه شکل دادن به روح، رفتار و تفکر انسانهاست. علم را نمی‌توان با زبان آموخت، ولی فضیلت را فقط با عمل می‌شود آموخت که عمل توسط مربیان الگوسازی و بهینه سازی می‌شود.

این پیشکسوت جودوی استان کرمانشاه بااشاره به اینکه خدمات دیگری به ورزش جودو برای ارتقا آن داشته‌ام، تاکید کرد: علاوه بر حضور مستمر در ورزش در عرصه علمی نیز یکی از مبتکران کشور محسوب می‌شوم، بنده تا الان سازنده چندین تابلو ثبت امتیاز اسکوربردهای ورزشی دیواری و رومیزی در رشته‌های مختلف ورزشی بوده‌ام.

وی به دیگر اختراعات خود در کمک به ارتقای ورزش جودو اشاره کرد و گفت: جعبه انعطاف پذیری و همچنین تابلو تایمر جودو، پرتابل و دیواری با زمان سنجش معکوس ۵ دقیقه‌ای به همراه زنگ اتوماتیک پایان مسابقات و اعلام امتیاز و برنده و همچنین تایمر اوسایکومی ۲۰ ثانیه را اولین بار در ایران ساختم و در اختیار ورزشگاه‌های استان و سایر شهرستان‌ها قرار دادم و در آخر از مسئولین محترم ورزش و جوانان و تربیت بدنی آموزش و پرورش تقاضا دارم اهمیت بیشتری به دانش آموزان برای رشد ورزش پایه بدهند.

این ورزشکار و مربی جودو اظهار کرد: در حال حاضر کتابی تحت عنوان «تاریخ چهل ساله فعالیت هیات جودو استان» در حال مقدمات چاپ می‌باشد. لذا از دوستانی که در این رشته ورزشی دستی بر آتش دارند می‌خواهم که هرگونه مشخصات، تصاویر و مقامهای کسب شده در اختیار دارند و نیز خاطرات تلخ و شیرین این رشته جذاب را برای پربار‌تر شدن این کتاب به بنده تحویل دهند.

امیری در پایان با اشاره به اینکه این کتاب با همراهی و تعامل استاد عزیزیم آقای آزادی به چاپ خواهد رسید، تاکید کرد: در پایان از خبرگزاری ایلنای کرمانشاه که اجازه دادند بسیاری از مشکلات و نیز مزایای این رشته ورزشی را بیان کنم تشکر داشته باشم و امیدوارم که دیگر رسانه‌های کرمانشاه همانند خبرگزاری ایلنا به دنبال حل مسایل اینچنین در جامعه جوان کرمانشاه باشند.

کد خبر : ۳۰۰۷۹۹