خبرگزاری کار ایران

چاوشی در گفت‌وگو با ایلنا

استفاده ای از پتانسیل بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه نکرده‌ایم

یک قاضی برجسته کشوری گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم از پتانسیل بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه استفاده کنیم.

حمید چاوشی از قضات برجسته دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه اظهار کرد: در رابطه با کاهش مراجعات مردم به دادگستری به نظر می‌آید که مسایل اقتصادی مردم باید حل شود، مثلا ما در خصوص عدم اشتغال در جامعه شاهد بسیاری از مشکلات و بزهکاری‌هایی مانند سرقت، قاچاق مواد مخدر، چک بلامحل و... یا اینکه کسی وفای به عهده نمی کند و دینش را ادعا نمی‌کند.

این حقوقدان افزود: متاسفانه این امر باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود، یعنی بخشی از این امر برمی‌گردد به مسئله اقتصادی و بخش دیگری نیز مربوطه به مسایل فرهنگی‌ست. مثلا در حوزه اقتصادی در بحث کار و کارگری اشتغال پایین است و شخص در مقابل خانواده موظف به تامین معیشت آنهاست و اگر شغلی نداشته باشد خدایی ناکرده وارد مشاغل خلاف و به نوعی بزهکاری می‌شود.

وی عنوان کرد: برای اینکه بیکاری از بین برود ما باید در حوزه‌های صنعت فعالیت‌مان را چندین برابرکنیم، طبق آمار بیش از 800 واحد کارگاه در استان کرمانشاه داریم که بیش از 600 واحد از آنها تعطیل و یا نیمه تعطیلی هستند و مابقی به علت نداشتن مواد و دیگر معضلات و مشکلات به صورت کامل کار نمی کنند و راندمان آنها از 10 تا 70 درصد بیشتر نیست.

این فعال اجتماعی عنوان کرد: نبود اشتغال و درآمد و بروز جرایم مربوط به حوزه قانون مدنی است، لذا این شخص نمی‌تواند به عهد خود وفا کند، مثلا کسی می‌خواهد زمینی یا کالایی را بفروشد و تعهد کرده است که ثمن معامله را پرداخت کند، لذا با توجه به مشکلات نمی‌تواند این کار را کند، پس مجبور می‌شود به دادگستری مراجعه کنند.

این قاضی برجسته کشوری عنوان کرد: اگر از نظر فرهنگی مردم به این امر آگاه باشند که وفای به عهد چقدر مهم است و در مقابل معامله یک تعهد اخلاقی دارند، بی‌شک شاهد حضور این همه مراجعات به شعبه‌های دادگستری نبودیم و جامعه‌ای داشته باشیم بدون هرگونه مشکل.

چاوشی با اشاره به اینکه می‌توان در این استان شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی باشیم، تاکید کرد: از سوی دیگر اگر در جامعه‌ای باشیم که در آن شاهد ازدیاد افراد ناسالم اقتصادی و دارای شبهه مالی باشیم پس بی‌شک سرمایه‌گذار اطمینانی برای سرمایه‌گذاری در این خطه نخواهد داشت.

این کارشناس امور قضایی و اجتماعی تاکید کرد: ما برای اینکه این مشکلات را نداشته باشیم و میزان مراجعات به دادگستری کمتر باشد، باید در حوزه اقتصاد بکوشیم که انشاالله تولیدات بالا برود و کارخانه و کارگاه های نیمه تعطیل را دوباره فعال کنیم و نیز در بخش کشاورزی، معاون، و... توسعه ای خاص در استان دهیم تا حجم صادرات بالاتر از رقم فعلی برود.

وی با اشاره به اینکه باید از پتانسیل‌های مرزی بودن کرمانشاه وبازارچه‌های آن بهترین استفاده را ببریم، گفت: اگر چیزی که در ایران تولید داریم و برویم و همان کالا را با قیمت پایین‌تری وارد کنیم ضربه بسیار سختی به تولید داخلی زده‌ایم.

وی با اشاره اینکه از پتانسیل‌های بازارچه مرزی کرمانشاه تاکنون استفاده بهینه و در شان این استان نشده است، تاکید کرد: در رابطه با بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت بازارچه‌هایمان استفاده کنیم، ببیند کشوری مانند ترکیه سالیانه نزدیک به 30 میلیارد دلار صادرات دارد و ما سالانه 4 میلیارد دارد، یعنی این ظرفیت وجود دارد که ما همپای ترکیه این میزان صادرات داشته باشیم.

چاوشی عنوان کرد: اگر به این هدف برسیم بی‌شک شاهد اشتغال و از طرف دیگری شاهد کاهش چشمگیر بزهکاری در جامعه خواهیم بود و بیکاری که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌هاست خود به خود کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در حوزه معدن همانند قیر، سنگ‌های تزئینی و... نیز می‌توانیم استفاده حساب شده‌ای ببریم، ولی هنوز استفاده بجایی نکرده‌ایم، مثلا در بحث قیر ما فقط خام فروشی کرده‌ایم در حالی که از قیر می‌توان بیش از 150 نوع تولیدات داشته باشیم، لذا اگر کارخانه‌ای برای ایجاد این فراوری داشته باشیم، بی‌شک شاهد اشتغال چشمگیری در استان باشیم.

چاوشی افزود: به خوبی به یاد دارم که یکی از مسئولان اقتصادی در اوایل انقلاب می‌گفت که ما نفت را 20 میلیارد دلار می‌فروشیم که در مقابل این فروش بیش از 400 میلیارد دلار عاید خارجی‌ها می‌شود که این یعنی خام فروشی و از بین بردن فرصت فرآوری.

کد خبر : ۳۰۱۲۷۴