خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی

۵۰ درصد تعاونی خراسان شمالی غیر فعال هستند

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از راهیابی و انتخاب سه تعاونی بر‌تر استان به مرحله کشوری خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بجنورد، حسن نوری، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته تعاون برگزار شده بود، با بیان اینکه ۵ تعاونی در سطح استان به عنوان تعاونی بر‌تر انتخاب شدندگفت: از این تعداد ۳ تعاونی از بجنورد، یک تعاونی از فاروج، یک تعاونی از گرمه ویک تعاونی از اسفراین بودند.

وی افزود: از بین ۵ تعاون بر‌تر استانی، سه تعاونی به مرحله کشوری راه یافتند.

نوری این سه تعاونی بر‌تر را شامل تعاونی پارسیان سلامت گستردر حوزه خدمات پزشکی، تعاونی گلریزان امین در حوزه صادرات فرش دستباف، تعاونی کامیون داران شهید بهشتی در حوزه حمل و نقل عنوان کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از غیر فعال بودن ۵۰ درصد تعاونی‌های استان خبرداد و گفت: از سه هزار و ۲۶۰ شرکت تعاونی موجود در این استان حدود ۵۰ درصد غیرفعال هست

تعاونی‌ها توان مدیریتی و خودگردانی را ندارند و البته وضعیت فعالیت مابقی تعاونی‌ها که جزو تعاونی‌های فعال شمرده می‌شوند نیز چنگی به دل نمی‌زند و رضایت‌بخش نیست.

نوری علت اصلی غیرفعال بودن این تعاونی‌ها را در استان نگاه سنتی به این بنگاه‌های اقتصادی ذکر کرد و گفت: سوء مدیریت، نگاه سنتی و کاغذی، رویکرد فامیلی و خانوادگی عامل اصلی غیرفعال شدن این بنگاه‌های اقتصادی در استان است.

وی عمده مشکل تعاونی‌های مسکن مهر را قیمت تمام شده واحدهای تحویلی، استانداردهای فنی و حداقل‌ها در مسکن و راه و شهرسازی اعلام کرد و افزود: در سال جاری برای نخستین بار درزمینهٔ حسابرسی این تعاونی‌ها اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مقرر شده تمام واحدهای مسکن مهر که در قالب تعاونی اجراشده‌اند، مورد نظارت و حسابرسی قرار گیرند و گزارش‌ها نیز در یک بازه زمانی مشخص ارائه شود.

نوری در باره نظارت بر تعاونی گفت: امسال با برنامه ریزی انجام شده مقرر شده نظارت‌ها به صورت کار‌شناسی و حسابرسی شده انجام گیرد.

وی همچنین از آغاز نظارت بر تعاونی مسکن از هفته آینده در سطح استان خبرداد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: بر اساس سیاست‌ها، سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور یک‌چهارم پیش‌بینی‌شده است ولی متاسفانه در حال حاضر سهم ناچیزی از آن محقق شده است.

وی از فعالیت ۱۱ تعاونی دانش بنیان در سطح استان خبرداد گفت: تاکنون از این تعداد ۶ تعاونی دارای مجوز هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود یکی از کمبود‌ها در حوزه صنایع، حرف و اشتغال را نبود نیروی ماهر و توانمند اعلام کرد و افزود: توانمند سازی از طریق ارائه آموزش قوانین، کارآفرینی، فنی و خلاقیت است.

وی افزود: دراین رابطه اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام آمادگی خود برای آموزش رایگان به متقاضیان دارد.

وی افزود: امسال ۲۷۸ هزار نفر ساعت آموزش در حوزه تعاون گران انجام شده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان از بارزسی ۳ هزار و ۶۰۰ واحد کارگری در سطح استان خبرداد و گفت: از دهم تا سی‌ام شهریور طرح ضربتی بارزسی از کارگاه‌های ساختمانی و معدنی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل ۱۱ تعاونی مرزنشینان در استان گفت: تاکنون در حوزه مرزنشینان ۸۲ میلیون و ۶۸۲ هزار دلار صادرات کالا انجام شده است.

نوری خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز حدود ۴۲ میلیارد تومان صادرات مرزنشینان داشتیم.

وی از برگزاری مسابقات جودو کارگران کشوری در آینده نزدیک برای اولین بار در استان خبرداد.

کد خبر : ۳۰۱۹۸۷