خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره کار لامرد خبرداد

تشکیل اداره کار منطقه ویژه لامرد در آینده‌ای نزدیک

رئیس اداره کار لامرد خبرداد: منطقه ویژه اقتصادی لامرد همانند منطقه ویژه اقتصادی پارس در عسلویه نیز اداره کار و اشتغال و تشکیلاتی جدا در محل منطقه ویژه تشکیل خواهد داد که مسوولین پس آغاز به کار به دنبال استقرار این اداره هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، احمد اخلاقی رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی لامرد که در نشست خبری با اصحاب رسانه لامرد به مناسبت هفته تعاون سخن می‌گفت با تبریک این هفته بیان داشت: تعاون در نظام اقتصادی جامعه در کنار بخش‌‎های دولتی و خصوصی نیز بخش سومی هم وجود دارد که دایه‌دار این است که بتواند ۲۵درصد از اقتصادکشور را به خودش اختصاص دهد.

وی از دکتر بهشتی به عنوان معمار کبیر بخش تعاون یادکرد و گفت: مرحوم بهشتی عنوان می‌کند سرمایه‌های اصلی جامعه، انسان‌ها هستند و نه پول و سرمایه و بنابراین ما باید پول و سرمایه را در اختیار این بخش و انسان‌ها قرار دهیم تا به موجب آن، بخش تعاون با تجمیع سرمایه‌های خرد جامعه و با استفاده از سرمایه‌های فارغ‌التحصیلان و نخبگان بتواند منشاء خدمات ارزشمندی در جامعه باشد و قدم‌های مثبتی در راستای شکوفایی اقتصاد جامعه برداشته شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لامرد افزود: امروز جمعیت تعاونی‌ها در دنیا بالغ‌بر یک میلیارد نفر است که ۲۰ میلیون نفر تعاون‌گر در کشور ما هستند و شهرستان لامرد در حوزه تعاون، بالا‌ترین نرخ عضویت در استان فارس را به خودش اختصاص داده و ما این اعتماد مردم به بخش تعاون را به فال نیک می‌گیرم.

کسب مقام اول در حوزه تعاون

وی تصریح کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لامرد به عنوان اداره بر‌تر استان فارس در بخش تعاون توانست مقام اول در سال ۹۳ را در زمینه‌های تشکیل، توسعه و فعالیت‌های مالی و تسهیلاتی و ترویج، کسب نماید.

اخلاقی ادامه داد: توانستیم در سال ۹۳ و پنج ماهه سال ۹۴ نیز ۲۲ شرکت تعاونی در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی‌و... را به ثبت برسانیم که موجب اضافه شدن ۱۱۰۸ نفر عضو به حوزه تعاون و ایجاد ۲۷۰ نفر فرصت شغلی در شهرستان شده است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، اشتغال خوبی را در بخش تعاون خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه جمعیت ۱۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف توزیعی، خدماتی و کشاورزی فعالیت دارند، بیان داشت: امیدواریم با برنامه‌های ترویجی بتوانیم زمینه اشتغال بیشتری را در آینده نزدیک برای افراد جویای‌کار فراهم کنیم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لامرد اضافه کرد: تعداد ۴۲۲ تعاونی ثبت شده در شهرستان داریم که حدود ۳۰۰ تعاونی فعال و تعدادی دیگری غیرفعال هستند که از این میان نیز حدود ۶۸ تعاونی غیرفعال داریم که معاملات تعاونی‌ها، حدود ۵۰ میلیون دلار در سال می‌باشد که کمک خوبی به صادرات غیرنفتی کشور داشته‌اند.

وی گفت: تاریخچه تشکیل تعاونی‌های زیرمجموعه این اداره به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد که تعاونی مصرف فرهنگیان از اولین تعاونی‌های تشکیل شده در لامرد است و تعاونی مرزنشینان اشکنان به عنوان تعاونی بر‌تر ملی در امسال شناخته شده است.

آغاز به کار هیات حل اختلاف کارگری از مهرماه

اخلاقی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درخصوص راه‌اندازی هیات حل اختلاف کارگری گفت: حکم اعضای هیات حل اختلاف کارگری لامرد به عنوان دومین مرجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما، صادر شده است و از مهرماه سال جاری هیات حل اختلاف آغاز به فعالیت خواهد کرد و اختلاف کارگری شهرستان‌های لامرد و مُهر در این اداره بررسی خواهند شد و دیگر کارگران برای پیگیری پرونده‌های خود مجبور نیستند به هیات حل اختلاف کارگری لارستان مراجعه کنند.

تشکیل اداره کار منطقه ویژه اقتصادی لامرد

اداره کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی به استناد ماده ۱۶ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه و ماده ۵ مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی تشکیل ونسبت به تنظیم امور بازار کار، نظارت بر مسائل حفاظت و بهداشت کار و سایر امور اقدام می‌کند. مدیر کار و خدمات اشتغال به پیشنهاد مدیر عامل سازمان منطقه و حکم وزیر کار و امور اجتماعی منصوب می‌گردد و وظیفه ساماندهی اشتغال و تنظیم روابط کار کارگران و کارفرمایان را برعهده دارد.

رئیس اداره کار لامرد در بخش دیگیری از سخنان خود بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی لامرد همانند منطقه ویژه اقتصادی پارس در عسلویه نیز اداره کار و اشتغال و تشکیلاتی جدا در محل منطقه ویژه تشکیل خواهد داد که مسوولین پس آغاز به کار به دنبال استقرار این اداره هستند.

وی تصریح کرد: اولین استخر سرپوشیده لامرد با سیستم پیشرفته در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید که بیش از دو میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

اخلاقی در خاتمه گفت: همایش تجلیل از تعاونی‌های بر‌تر لامرد درصبح روز شنبه در بخش اشکنان برگزار خواهد شد.

 «گچ ماشینی جنوب»، «آینده پویان فردای جنوب»، «فوم گس‌تر لامرد»، «برق رسانی نگین»، «نگین دانه لامرد»، «مرزنشینان لامرد»، «مرزنشینان اشکنان»، «مصرف کارکنان شبکه بهداشت»، «هجرت آسمان چهارطاق» از ۹ تعاونی بر‌تر شهرستان لامرد هستند که در این همایش تجلیل خواهند شد.

تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، حضور تعاونگران در نماز جمعه و بازدید از تعاونی‌های نمونه شهرستان از جمله برنامه‌های هفته تعاون خواهند بود.

لازم بذکر است ۱۳ الی ۱۹ شهریور به عنوان هفته تعاون نامگذاری شده است.

کد خبر : ۳۰۲۳۵۲