خبرگزاری کار ایران

استاندارفارس

مشارکت مردم شاخص اصلی توسعه یافتگی‌ست

استاندار فارس گفت: بدون تردید مشارکت مردم در امر توسعه، شاخص اصلی توسعه یافتگی در هر کشور محسوب می‌شود و کشور‌ها به میزان توسعه یافتگی، مشارکت بیشتری از مردم در حوزه‌های مختلف را شاهد هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، سید محمد علی افشانی در دهمین جشنواره تعاونی‌های بر‌تر استان، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته امور مردم توسط خود آنان در قالب نهادهای اجتماعی غیر دولتی که نمونه برجسته آن‌ها تعاونی‌های تولیدی است، اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها تمرینی درست از استقرار نهادهای اجتماعی در اداره امور کشور است، افزود: افراد با سرمایه‌های اندک به هیچ عنوان توانائی سرمایه گذاری فردی نخواهند داشت اما با جمع آوری سرمایه‌های فردی در قالب تعاونی، امکان کارآفرینی و تولید فراهم می‌شود و از سوی دیگر اندیشه‌های مختلف زمانی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند توانائی‌هایشان بسیار بیشتر از توانائی تک تک افراد است.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه انسان‌هایی که می‌توانند در کنار هم قرار گرفته و به صورت مشارکتی فعالیت کرده و برنامه‌ها را به پیش ببرند، رفتارهای مدنی بسیار بالاتری در جامعه دارند، گفت: سلیقه‌های متفاوت با تمرین پذیرش یکدیگر می‌توانند با وجود اختلاف سلیقه برای یک هدف تلاش کنند و این تمرین مناسبی برای جوامع در حال توسعه همانند ایران است.

افشانی با اشاره به اینکه امروز ضرورت کارآفرینی به عنوان وظیفه‌ای ملی و دینی بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار داشت: کسانی که با وضعیت کشور آشنایی دارند می‌دانند بدون مشارکت مردم اداره کشور دشوار است.

وی گفت: در اوایل دهه ۷۰ همزمان با مباحث مربوط به راه اندازی شورا‌ها در کشور بسیاری از افراد با ایجاد این نهاد مخالف بودند؛ اما این اعتقاد وجود داشت که بدون مشارکت مردم و حضور نهادهای قدرتمند اجتماعی اداره شهر‌ها غیرممکن خواهد بود.

مهندس افشانی با تاکید بر اینکه هیچگاه نباید از ایجاد نهادهای اجتماعی و به عهده گرفتن اداره امور مردم، نگران شویم، گفت: هرچند در ابتدای شروع فعالیت نهادهای اجتماعی ممکن است تنش‌هایی به وجود بیاید اما به تدریج شرایط اصلاح می‌شود و نهادهای رسمی نیز حضور آنان را می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها بهترین نمونه مشارکت نهادهای اجتماعی در اداره امور مردم هستند، اظهار داشت: به دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌کنیم همه اختیارات و تسهیلات خود را در اختیار تعاونی‌ها گذاشته و آنان را هدایت و به صورت ویژه حمایت کنند؛ زیرا این نهاد اجتماعی موجب توزیع ثروت میان افرادی در جامعه می‌شود که به تنهایی توان سرمایه گذاری نداشته‌اند و نمونه‌ای از اجرای عدالت در جامعه محسوب می‌شود.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه امروز شرایط این استان برای سرمایه گذاری بهتر از گذشته است، ادامه داد: فرصت توافق بزرگ هسته‌ای را نباید از دست دهیم و در این راستا دستگاه‌های مسئول باید تسهیلات و شرایط لازم را به ویژه برای تعاونی‌ها فراهم کنند.

افشانی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران می‌توانند در هر یک از ۳۱ استان کشور اقدام به سرمایه گذاری کنند، افزود: سرمایه گذاری در جایی بیشتر صورت خواهد گرفت که امنیت و آرامش حاکم باشد و تسهیلات لازم بانکی و اداری، از طریق متولیان دولتی به صورت مناسب تری تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه تعاونی‌ها گاهی به دلیل کمبود اطلاعات و آموزش‌های لازم دچار خسارت‌های بزرگ شده و همه دارایی خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: مدیران باید در زمینه آموزش تعاونی‌ها احساس وظیفه کنند و با حساسیت لازم در کنار آن‌ها قرار بگیرند تا بتوانند سهم مناسبی از بازار را در اختیار داشته باشند.

استاندار فارس تصریح کرد: امروزه دفاع از سهم بازار‌ها کم اهمیت‌تر از دفاع از مرز‌ها نیست و دولت‌ها با نگرانی مراقب حفاظت از سهم خود در بازارهای مختلف هستند زیرا سهم بازار به معنی حفظ اشتغال و تولید در کشور است.

 افشانی با بیان اینکه صاحان قدرت، صاحبان ثروت و صاحبان فکر باید در کنار یکدیگر باشند و با توجه به مزیت‌های متعدد فارس قدم‌های موثری برای تولید، اشتغال و کار در استان بردارند، ادامه داد: لازمه این حرکت، تلاش گسترده است و با توجه به نیروی انسانی بسیار کارآمدی که فارس در اختیار دارد، انتظار داریم با تهیه طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی در قالب‌های مختلف همانند تعاونی‌ها از مزیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی استان استفاده کنند.

کد خبر : ۳۰۳۲۴۹