خبرگزاری کار ایران

معاون شرکت ملی گاز ایران

تمام مناطق کشور تا سه سال آینده گازرسانی می‌شوند

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از گازرسانی مناطق باقی مانده کشور تا سه سال آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، محمد رضا غروی با اعلام این خبر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان البرز گفت: با توجه به برنامه‌های بلند مدت وکوتاه مدت شرکت ملی گاز ایران بنا داریم با توسعه گازرسانی به تمام نقاط کشور ضریب گازرسانی به شهر‌ها را تا صد درصد افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: توسعه گازرسانی به تمام نقاط باقیمانده کشور از جمله ۱۰۰ شهر و ۱۰ هزار روستا با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سهم سبد گازی انرژی کشور ۷۰ درصد است اظهار داشت: تا به اکنون با اجرای بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع و تغذیه همچنین نصب ۱۰ میلیون انشعاب، ۲۲ میلیون واحد مسکونی تحت پوشش گاز قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹۶ درصد جمعیت شهری و ۶۱ درصد جمعیت روستایی در سطح کشور زیر پوشش گاز قرار دارند خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۷۳ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین می‌کنند.

 وی در ادامه با اشاره به اهمیت سهم بالای گاز در سبد انرژی کشور و با بیان اینکه در سال گذشته شرکت گاز ایران در بخش خانگی، تجاری و صنعتی ۱۷۲ میلیارد متر مکعب گاز را در مناطق مختلف کشور توزیع کرده است گفت: اگر این حجم گاز جایگزین سایر سوخت‌ها و فرآورده‌ها نبود امروز شرایط اجرایی، اقتصادی و رفاه مردم در جایگاه مناسبی قرار نداشت.

محمد رضا غروی افزود: شرکت ملی گاز ایران در اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی با تخصیص ۱۹. ۴ میلیارد دلار مصوبه شورای اقتصاد، برنامه‌ای را تدارک دیده است تا تمام زیرساخت‌های لازم برای توسعه گازرسانی داخل کشور فراهم و با نگاه به صادرات زمینه انجام این مهم به کشورهای مختلف را نیز مهیا سازد.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل بالای صادراتی گاز کشور و با اشاره به اینکه علاوه بر ترکیه آمادگی داریم گاز را به مناطق و شهرهای مختلف عراق ببریم گفت: در حال حاضر علاوه بر قرارداد گازی که با پاکستان منعقد کردیم، به فکر صادرات گاز به اروپا هستیم.

 معاون شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امسال در هفته دولت در قالب ۳ هزار و ۵۰۰ پروژه عملیات گازرسانی با صرف بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال به ۱۵ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا انجام گرفت، افزود: در این هفته عملیات گاز رسانی به ۱۸ شهر و هزار و ۸۰۰ روستا در سطح کشور آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه تنها شهر باقی مانده استان البرز در بخش گاز رسانی طالقان است که تا اول دی ماه مردم این شهرستان نیز از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند، گفت: عملیات اجرایی این خط گاز رسانی به پایان رسیده و تلاش‌ها دراین زمینه ادامه دارد.

وی در پایان، با اشاره به برخی مشکلات گازرسانی در سطح استان البرز خاطرنشان کرد: صعب العبور بودن برخی نقاط و روستاهای جاده چالوس ازمشکلات اساسی انتقال گاز دراستان البرز خاصه روستاهای جاده چالوس است که امیدواریم با اجرایی ساختن طرح ویژه‌ای در این خصوص، این مناطق هم از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

کد خبر : ۳۰۳۳۶۶