خبرگزاری کار ایران

با صدور بیانیه‌ای اعلام شد

انجمن حمایت از حقوق شهروندان از آخوندی تقدیرکرد

انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان با صدور بیانیه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی از وی در خصوص ابلاغ بخشنامه انتخابات نظام مهندسی تقدیر کرد.

به گزارش ایلنا از شیراز، در این بیانیه که یک نسخه از آن نیز به دفتر این خبرگزاری در استان فارس نیز ارسال شده آمده است:

از آنجا که سازمان نظام مهندسی بعنوان یک تشکل غیردولتی و غیرانتفاعی و در زمره نهادهای مدنی ناظر برعملکرد مهندسان و کنترل ساختمانهاست،

این اقدام آگاهانه وزیر محترم راه و شهرسازی و ابلاغ آن بصورت بخشنامه انتخابات سازمان نظام مهندسی می‌تواند گامی اساسی در ترسیم جایگاه واقعی سازمان نظام مهندسی باشد.

این در حالی است که افرادی نامه صادره از سوی وزارت راه و شهرسازی که به امضای وزیر رسیده است را عجیب خوانده و از آن برداشت سیاسی دارند که بایستی متذکر شد چنانچه شما نیز مانند مردمی که درگیر مصائب مرتبط با حوزه ساخت و ساز و اشکالاتی که در کیفیت و کنترل ساختمان‌هایشان هستند، بودید؛ این اقدام را عجیب نمی‌دانستید و از این تصمیم حمایت می‌کردید. باید پرسید چطور ممکن است افرادی هم مجری باشند و هم ناظر!

هنگامی که در این حوزه به تخلفی برمی خوری وجهت بررسی موضوع بر اساس بندپنجم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ که در آن نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های غیردولتی در حوزه استان‌ها و تعقیب تخلفات از طریق مراجع قانونی ذیصلاح آمده است، به سازمان نظام مهندسی مراجعه می‌کنی با این سوالات مواجه می‌شوی که مثلا آقای مهندس فلان که در استانداری هستند؟ یا مثلا آقای مهندس فلان که در شهرداری هستند؟ یا آقای مهندس فلانی که در مسکن و شهرسازی هستند؟

اینجاست که روند پیگیری موضوع قفل شده و کار به جایی نمی‌رسد؛ در آن زمان متوجه می‌شوید که بر اساس روابط موجود و بده و بستانهایی که وجود دارد و بدلیل نیازهای کاری با یکدیگر آنان با رودربایستی مواجه می‌شوند و اجرای بند۹قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در آن به کمک ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و همکاری باوزارت مسکن وشهرسازی در زمینه تدوین، اجرا، کنترل مقررات ملی ساختمان و استاندار‌ها و معیارهای اشاره شده است؛ مغفول می‌ماند. بطور مثال چگونه می‌توان انتظار به بحث نظارت و قضاوت داشت در حالی که قاضی و مجرم و هئیت منصفه همگی یکی هستند.

لذا سازمان نظام مهندسی بعنوان یک نهاد ناظر غیر دولتی و مسکن و شهرسازی و دیگر ارگان‌های دولتی مرتبط جهت ایفای نقش نظارتی خود نیازمند چنین اقدامی از سوی وزیر محترم مسکن و شهرسازی بودند که این اقدام وزیر در راستای ایفای نقش بهترشان جای تقدیر دارد.

کد خبر : ۳۰۳۵۶۱