خبرگزاری کار ایران

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان

آران و بیدگل پیشتاز حرکت‌های انقلابی بوده است

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آران و بیدگل گفت: آران و بیدگل، از معدود شهرهای کشور است که در آن هم خروش انقلابی ۱۵ خرداد ۴۲ و هم قیام خونین ۱۷ شهریور شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در آران وبیدگل حجت‌الاسلام سمیع الله مردان رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل گفت: دارالشهدای آران و بیدگل، از معدود شهرهای کشور است که در آن هم خروش انقلابی ۱۵ خرداد ۴۲ و هم قیام خونین ۱۷ شهریور شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حرکت‌های رسمی مردم آران و بیدگل از ۱۵ خردادماه سال ۴۲ و همزمان با شهرستان‌های قم، تبریز، ورامین، شیراز و کاشان آغاز شد خاطر نشان کرد: در این روز برخی از روحانیون منطقه با همراهی بیش از ۵۰۰ نفر از مردم شهر، با در دست گرفتن قرآن و پرچم عزا، تظاهرات گسترده‌ای را راه‌اندازی کردند تا به یاری مرجع دستگیر شده خود امام خمینی (ره) بشتابند که در این بین، شمار زیادی از اهالی این شهر، در چنگال ساواک گرفتار شده و به زندان‌های طولانی مدت و محاکمه نظامی محکوم شدند.

این مبارز قیام خونین ۱۷ شهریور آران و بیدگل با اشاره به اینکه خروش انقلابی مردم آران و بیدگل در این روز به اوج خود رسید خاطر نشان کرد: این قیام از حرم امامزادگان و مراکز دینی و مذهبی شهر آغاز شد و خیابان امامزاده محمدهلال (ع) در اوج درگیری مردم با نیروهای مسلح رژیم بود که منجر به شهادت جواد عبداللهی شد.

حجت‌الاسلام مردان شهادت این جوان انقلابی را زمینه‌ای برای شدت درگیری‌ها خواند و خاطر نشان کرد: درگیری مردم تا نزدیک غروب ادامه داشت و هنگامی که مزدوران قصد برگشتن به کاشان را داشتند، در محلهٔ دروازهٔ بیدگل به جمعیت تظاهرات کننده برخوردند و در آنجا نیز اقدام به تیراندازی کردند و علی خدمتی را به شهادت رساندند.

این مبارز انقلابی افزود: بنا به گفتهٔ ژاندارمری در این روز بیش از ۴۰۰ فشنگ در آران و بیدگل شلیک شد و در جریان درگیری‌ها علاوه بر تقدیم دو شهید، بیش از ۲۰ نفر مجروح و عده‌ای نیز دستگیر شدند.

حجت‌الاسلام مردان خاطر نشان کرد: چند تن از مزدوران نیز با ضربات سنگ مردم، از پای درآمدند و با سر و صورت و پاهای شکسته و به صورت افتضاح‌آمیزی مجبور به ترک صحنهٔ درگیری‌ها شدند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل تصریح کرد: مبارزات پیش از انقلاب مردم این منطقه به این موارد محدود نمی‌شود، بلکه رشادت شهید رضا شمس آبادی از خطه کویری آران و بیدگل در کاخ مرمر و اقدام انقلابی او در ترور شاه ملعون برگ زرین دیگری از افتخارات انقلابی آران و بیدگل است.

مردان تصریح کرد: این جوان خسته از ظلم ستمشاهی، روز بیست و یکم فروردین ماه سال ۱۳۴۴ تصمیم گرفت هنگام ورود «محمدرضا پهلوی» به کاخ مرمر، او را به هلاکت برساند، لذا در مقابل در ورودی کاخ قرار گرفت، اما به علت تأخیر چند دقیقه‌ای شاه، نقشه او عملی نشد و استوار بابایی که در پشت یکی از درختان مخفی شده بود، او را مورد هدف قرار داد؛ اما شمس‌آبادی او را به هلاکت رساند.

وی افزود: شهید شمس آبادی سپس با استوار آیت لشگری روبه‌رو شد که آیت لشگری نیز به سرنوشت بابایی دچار شد، شاه به سمت دفتر خود دوید. رضا شمس آبادی نیز به دنبالش رفت، اما رگبار مسلسل دژخیمان دفتر مخصوص شاه، این قهرمان ۲۴ ساله را خونین پیکر بر زمین انداخت.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل افزود: مردم آران و بیدگل در طول دوران دفاع مقدس نیز مدال درخشانی بر گردن آویختند و بیش از یک درصد مردم این شهردر طول دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند که با توجه به جمعیت ۷۲ هزار نفری آن دوران، شهرستان آران و بیدگل رتبه نخست ایثارگری را در بین شهرهای کشور به خود اختصاص داد و از آن زمان به دارالشهدای کشور معروف شد.

حجت‌الاسلام مردان افزود: میانگین شهدای استان اصفهان به‌عنوان استان نمونه در ایثارگری از هر ۲۲۰ نفر یک شهید است در حالیکه این میانگین در شهرستان آران و بیدگل از هر ۸۷ نفر یک شهید است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل، صبغه انقلابی مردم آران و بیدگل را از پیش از انقلاب تاکنون در کشور نمونه و کم نظیر دانست و خاطر نشان کرد: مردم این خطه، همواره و در همه سختی‌ها یار و یاور انقلاب و نظام بوده‌اند و به آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و شهدا پایبند و پشتیبان ولایت فقیه هستند.

حجت‌الاسلام مردان تصریح کرد: هر گونه خدمت به این مردم شریف عبادت است و مسؤولان نظام باید در جهت رفع محرومیت‌های این شهرستان کویری تلاش کنند.

کد خبر : ۳۰۳۶۸۳