خبرگزاری کار ایران

الهه کولایی مطرح کرد

ضرورت شکل‌گیری اراده سیاسی برای حضور زنان

استاد دانشگاه تهران گفت: اگر برای زنان تبعیض مثبت به وجود نیاید این محرومیت پایدار تاریخی آثارش به سادگی از بین نخواهد رفت لذا اراده‌ای سیاسی باید شکل بگیرد که احزاب را ملزم کند که وقتی لیست انتخاباتی می‌بندند سهمیه‌ای را برای زنان در نظر بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، الهه کولایی در کارگاه توانمندسازی زنان در حوزه سیاسی که در مشهد برگزار شد افزود: این‌که چرا سهمیه‌بندی جنستی مورد توجه قرار می‌گیرد به این خاطر است که تنها حوزه‌ای که در طول چند دهه گذشته زنان با استفاده از این فرصت بالنسبه برابر توانسته‌اند خودشان را بالا بکشانند.

کولایی تصریح کرد: تقریبا در تمامی کشورهای خاورمیانه این وضعیت حاکم است و حضور زنان در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یک نسبت رو به افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: همه ما می‌پذیریم که اگر یک شغل جامعه هست باید به یک مرد داده شود که می‌خواهد یک خانواده را تحت پوشش قرار دهد پس اینجا بحث فرهنگی مطرح می‌شود یعنی در فرهنگ ما اولویت نقش زن، اولویت نقش مادری و همسری‌ست.

او افزود: برای تغییر این نقش یکی از راه‌ها توسل به اراده سیاسی است یعنی دولت‌ها بخواهند با ایجاد سهمیه‌های مثبت فرصت برابر را برای نقش آفرینی زنان در جامعه ایفا کنند.

وی گفت: در جامعه اما به ویژه در چند سال گذشته شاهد بودیم که نه تنها سهمیه مثبت ایجاد نمی‌شود که به نام بومی‌گزینی یا سهمیه‌بندی جنسیتی براساس سلیقه روسای دانشگاه‌ها صلاح دانسته نمی‌شود که زنان در رشته‌های معمولی تحصیل کنند.

کولایی افزود: در آن دوره خاص برخی از روسای دانشگاه‌ها نه در رشته مهندسی معدن یا مهندسی کشاورزی و جنگل‌بانی که حتی در رشته ادبیات عرب نیز صلاح ندانستند که بانوان تحصیل کنند که حیرت آور و عجیب و غریب است.

وی گفت: وقتی نه تنها فرصت‌های برابر از زنان دریغ می‌شود بلکه سهمیه‌بندی‌هایی علیه این فرصت‌ها ایجاد می‌شود طبیعتا نتیجه‌اش را در حوزه سیاست هم مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: در جهان این برآورد به خصوص در نهادهای بین المللی و همه مجامع مربوط به رفع تبعیض علیه زنان شکل گرفته که دسترسی به فرصت‌های برابر در حوزه سیاست، احزاب، پارلمان‌ها و پست‌های مدیریتی در دستگاه‌های اجرایی و قضایی به تعدادی خاص برای زنان فراهم شود اما در چند سال گذشته تمام تلاش‌های عده‌ای بر بازگرداندن زنان به خانه‌ها متمرکز بود.

زن قرن‌ها وظیفه‌اش همسری، مادری و اداره امور خانه بوده است که با انقلاب اسلامی ایران این نگرش تغییر کرد ولی این تغییر تغییری نبود که به سرعت در باور انسان‌ها شکل بگیرد از مهم‌ترین معضلات حضور زنان در جامعه ناباوری نسبت به توانایی آن‌ها بوده است.

وی گفت: تحول و تغییر این نقش، زمان می‌طلبد لذا دولت‌های جهان و نهادهای بین المللی تصمیم گرفته‌اند برای تسریع در این تغییر و افزایش نقش زنان در قدرت ورود کنند.

او افزود: سازمان بین‌المجالس اعلام کرده که همه کشورهای عضو باید ۳۰ درصد از نمایندگانشان زن باشند اما این باید‌ها از بیرون جامعه ایرانی به داخل وارد می‌شود و باید زمینه تحقق آن در داخل را فراهم کرد.

وی گفت: وقتی زنان توان اقتصادی نداشته باشند نمی‌توانند نقش موثری در قدرت را به خود اختصاص دهند لذا طبق مطالعات صورت گرفته سهم زنان در بازار کار و سهم زنان در قدرت سیاسی با هم تطابق و برابری دارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در آن سال‌ها با مکانیزم‌های مختلف راه‌های حضور پر شور و پر تاثیر زنان در اجتماع بسته می‌شد و حوزه سیاست نیز مستثنی از چنین وضعیتی نبود چون وقتی زنان در حوزه قدرت قرار بگیرند به رفع این تبعیض‌ها توجه می‌کنند و برای از بین بردن آن‌ها تلاش خواهند کرد.

کولایی افزود: قدرت در جهان همواره یک حوزه مردانه بوده و در کشورهایی مثل کشور ما به جای اینکه شاهد اجرای تبعیض مثبت به نفع حضور زنان که یک روند و سیاست جهانی است باشیم با مقاومت در برابر این تبعیض مثبت مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: اما مشکلی که در خاورمیانه و ایران وجود دارد این است که این سهمیه‌ها حتی اگر ابلاغ شود در عمل اجرا نمی‌شود.

کد خبر : ۳۰۴۲۸۵