خبرگزاری کار ایران

سنبل آبی، بلای دیگری بر جان تالاب انزلی

مسئولان محیط زیست گیلان می‌گویند: سنبل آبی گونه‌ای‌ست که پایش را بر پشت گونه مهاجم آزولا خواهد گذاشت و بلای دیگری بر پیکر ناتوان تالاب بین‌المللی انزلی خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سنبل آبی (Eichhornia crassipes) ­گیاهی‌ست آبزی که به وسیله دم برگ‌های تغییر شکل یافته، به شکل اسفنج روی سطح آب شناور می‌شود و به وسیله استولون (ساقه‌های رونده یا بندهای ریشه‌زا) تکثیر می‌شود. این گونه بومی کشورهای امریکای جنوبی خاصه کشور برزیل است و امروزه به اغلب کشورهای دنیا وارد شده است.

این گیاه در مناطق گرمسیری روی آب‌های راکد به شدت رشد می‌کند و در برخی مناطق مانند استرالیا به دلیل پوشاندن سطح وسیعی از رودخانه‌ها و باتلاق‌ها ایجاد مشکلات زیست محیطی از جمله در زندگی ماهیان و گیاهان آبزی کرده ‌است.

این گیاه چنان سطح آب را می‌پوشاند که حتی رفت و آمد قایق‌ها هم دچار مشکل می‌شود. امروزه این گیاه در ایران در حوض‌ حیاط خانه‌ها نگهداری می‌شود و حتی در گلفروشی‌های سطح برخی از شهر‌ها از جمله رشت به صورت گسترده به فروش می‌رسد.

مسئولان محیط زیست گیلان اعلام کردند: این گیاه آبزی در بخش انتهایی رودخانه مرغک در محدوده منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم مشاهده شده است و بررسی حدود ۴ کیلومتر از طول رودخانه نشان می‌دهد که این گونه در کل طول رودخانه پراکنش دارد و در مناطقی که سطح آب کم و راکد است؛ توده‌هایی از این گونه تشکیل شده است.

بنابر این گزارش؛ سنبل آبی در طول رودخانه بهمبر و در برخی از مناطق توده‌های انبوه‌یی نیز تشکیل شده است.

به گفته مسئولان محیط زیست گیلان؛ باتوجه به بررسی‌های بعمل آمده به نظر می‌رسد این گونه در حال پیشروی و انتشار در داخل تالاب انزلی است و در صورتی که در مراحل ابتدایی مقابله‌ای با آن صورت نگیرد، این گونه پایش را بر پشت گونه مهاجم آزولا خواهد گذاشت و بلای دیگری خواهد شد بر پیکر ناتوان تالاب بین‌المللی انزلی. زیرا این گونه در آب‌های کم عمق و راکد توانایی بالایی تکثیر دارد و این شرایط در اغلب بخش‌های تالاب انزلی در فصل بهار و تابستان کاملا مهیا است.

کد خبر : ۳۰۴۶۶۹