خبرگزاری کار ایران

وقتی فضای فرهنگی تفریحی بازار مکاره‌ای برای سوداگران می‌شود

دادن سه مجوز سیرک در یک زمان و در یک شهر از سوی مسئولان اجرایی و فرهنگی برای کرمانشاه امری نامعقول و غیرکارشناسانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، چند سالی‌ست که کرمانشاه به نوعی مرکز سوداگران فرهنگی شده است و با نگاهی کوتاه و گذرا به در و دیوار شهر، متوجه این امر خواهیم شد.

برگزاری کنسرت‌های پی‌درپی توسط برخی از افراد، اکنون ویژگی این روزهای چهره و رخساره فرهنگی کرمانشاه‌ست.

این حجم بالا از برگزاری‌ها کنسرت‌ها در کرمانشاه به حدی‌ست که اگر خیلی هم عاشق موسیقی و آواز باشیم بعد از مدت زمان کمی از این حوزه دلزده خواهیم شد که دلیل آنهم همان‌گونه که گفته شد برگزاری کنسرت‌ها و شبه کنسرت‌های بی‌شمار در استان کرمانشاه‌ست.

حال با توجه به اینکه حجم و استوانه کنسرت در کرمانشاه در حال پر شدن است، فعالان فرهنگی و آنانی که می‌خواهند در این بازار نام و نانی به دست بیاورند دنبال ایجاد شیوه‌های دیگر پولسازی هستند و می‌خواهند با اجرای برنامه‌ای تازه و نوین ببیندگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و سرگرمی را به حوزه‌های خود دعوت کنند.

همین چند ماه پیش بود که زمزمه‌های برپایی سیرک در کرمانشاه به گوش می‌رسید و البته باید این را گفت که چند سال گذشته یک سیرک در این استان برای چند روز برپا شد و تاکنون خبری از این برنامه در این شهر نبوده است.

اولین سیرکی که عملا وارد گود پول سازی در کرمانشاه شد؛ سیرک «ستارگان آسیا» بود.

این سیرک کارهای ابتدای خود را برپایی برنامه در پارک شرقی کرمانشاه آغاز کرد و مسئولان برگزاری چنین سیرکی امیدوار بودند که دلزدگان از کنسرت‌های موسیقی را به گرد خود جمع کنند.

اما دیری نپاید که بی‌برنامه‌گی برخی از مسئولان اجرای و نیز فرهنگی در کرمانشاه خود حادثه‌ای غیرفرهنگی آفرید.

اعطای سه مجوز سیرک در یک زمان و در یک شهر از سوی مسئولان اجرایی و فرهنگی برای کرمانشاه امری نامعقول و غیرکار‌شناسانه است، کاری که در صورت تکرار نه تنها باعث زیان دیدن برگزارکنندگان این سیرک‌ها خواهد شد، بلکه زمینه دلزدگی‌های فرهنگی در این استان را بیش از پیش می‌کند.

مسئولان اجرایی سیرک ستارگان آسیا در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گویند: برای دریافت مجوز مدت زمان زیادی را صرف کرده‌ایم و تمام کارهای خود را قانونی و براساس ضوابط انجام داده‌ایم، ولی دیگر سیرک‌ها که اصلا قرار نبود که در این زمان در کرمانشاه برنامه اجرا کنند، مراحل قانونی را طی نکرده‌اند و مجوز آن‌ها فاقد وجاهت قانونی است.

از سخنان برگزارکنندگان سیرک بزرگ آسیا اینگونه استنباط می‌شود که فعالیت دیگر سیرک‌ها تنها برای زیان رسانی به آنهاست و نه چیز دیگری.

از سوی دیگر طبق قانون برای دریافت مجوز برنامه‌های همانند سیرک باید مراحلی طی شود که به نظر می‌رسد که دوستان این کار را انجام نداده‌اند.

دریافت مجوز از ارشاد اسلامی و نیز هماهنگی با شهرداری مرکز و... از سری کارهایی است که مسئولان و مجریان این سیرک‌ها در کرمانشاه باید انجام دهند.

براساس این گزارش تنها سیرکی که در این بین مجوز کار خود را به این خبرگزاری ارائه کرد، سیرک «ستارگان آسیا» بود. سیرکی که مسئولان آن به شدت از فعالیت دیگر رقبا در این زمان مشترک می‌ترسند، ترسی که البته بی‌راه هم نیست.

حال اگر مسئولان به دنبال زیان ندادن و یکبار مصرف نشدن این حوزه هستند باید در کارهای خود تجدیدنظر کنند و از اجرای همزمان سه سیرک در یک شهر و آن هم در یک زمان و برهه خاص جلوگیری کنند تا این کار هم به سرنوشت کنسرت‌های موسیقی دچار نشود.

کد خبر : ۳۰۵۴۷۲