خبرگزاری کار ایران

انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران بخش وسیعی از رودخانه کرج را خشک می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: پروژه انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران بیش از ۳۰ کیلومتر از طول رودخانه کرج خشک می‌کند.

به گزارش ایلنا در کرج، محمود دادگو افزود: متاسفانه وزارت نیرو بر خلاف منویات و توصیه‌های خویش مبنی بر حفظ منابع آب به عنوان یک سرمایه ملی و میراثی برای آیندگان کمر به نابودی رودخانه کرج بسته است.

وی خاطر نشان کرد: پروژه انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران به معنای نابودی و خشکیدگی بیش از ۳۰ کیلومتر از طول رودخانه کرج است که این فاجعه تنها صورت مسئله است و بسیاری از چالش‌های زیست محیطی را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

 رئیس پارلمان شهری کرج در ادامه افزود: بر اساس هشدار کار‌شناسان، ده‌ها سفره و منابع آب زیر زمینی از رودخانه کرج تغذیه می‌کنند که پس از خشکیدگی و تخریب بخشی از این مسیر آبی، شاهد بروز اختلالاتی در چرخه اکوسیستم منطقه، کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی، مرگ چندین گونه گاهی و جانوری و به خطر افتادن حیات ماهیان و آبزیان مقیم در رودخانه خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه حیات بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال در سطح استان‌های تهران و البرز به دنبال انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران به خطر می‌افتد بیان داشت: البته این تمام ماجرا نیست و همچنین افزایش پدیده بیابان زایی، وقوع مکرر پدیده گرد و غبار، کاهش تولیدات کشاورزی و محصولات باغی و تشدید بحران کم آبی را نیز شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: مردم کلانشهر دو میلیون نفری کرج به خوبی از ضرورت‌ها و حساسیت‌های انتقال بخشی از آب سد امرکبیر به تهران واقف هستند و هیچ بحثی در اصل ماجرا وجود ندارد، بلکه تاکید ما بر نحوه انتقال آن به تصفیه‌های خانه پایتخت است که باید بر روی «انتقال تونلی» خط قرمز کشیده شود و از دیگر راه‌ها برای جلوگیری از آلودگی آب بهره‌مند شویم.

 رئیس شورای اسلامی شهر کرج در پایان گفت: مدیریت شهری در دفاع از حقوق شهروندان تعارفی با احدی ندارد و اگر وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای تهران عزم و اراده خود را برای اجرای این پروژه استوار کرده باشد، ما نیز سراغ دیگر گزینه‌ها خواهیم رفت و اطلاعات و جزئیات بیشتری را در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

کد خبر : ۳۰۵۶۷۰