خبرگزاری کار ایران

با اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی

خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت خانه محسنی آراسته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «محسن جاوری» با تأکید بر اینکه خانه تاریخی محسنی آراسته از جمله خانه‌های منحصر به فرد کاشان است که در دوره قاجار در سه طبقه فوقانی، همکف و زیر زمین بنا گردیده است اظهار داشت: اطاق‌های این بنا در دو ضلع شمال و جنوب دیده می‌شود و دیگر اینکه بنا دارای دو زیر زمین می‌باشد که یکی در ضلع شمال و دیگری در ضلع غربی بنا گردیده است. در حال حاضر این بنا دارای پنج ورودی می‌باشد.

با توجه به سبک و شیوه معماری قدمت این بنا به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و مطابق معمول همه خانه‌های تاریخی کاشان نام این بنا نیز برگرفته از مالک آن می‌باشد، گفت: مرمت خانه تاریخی محسنی آراسته با اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به پایان رسید.

جاوری افزود: این خانه در محله زیارت پنجه شاه قرار دارد و از جمله ویژگی‌های مهم این خانه می‌توان به حوضخانه اشاره کرد که در ضلع غربی بنا واقع گردیده است که در گذشته آب آن از طرف زیارت توسط آب راه‌ها وارد حوضخانه و پس از عبور از حیاط به خانه‌های مجاور سرازیر می‌شده است.

وی با تشریح اینکه در جبه شمالی پنج دری وجود دارد که بر روی سقف آن مقرنس کاری‌های زیبایی دیده می‌شود که از نظر معماری درخور توجه است، افزود: اولین دادگستری کاشان، اولین دانشگاه نساجی و اولین مهد کودک کاشان در این مکان بنا گردیده بوده است.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز اضافه کرد: خانه تاریخی محسنی آراسته را می‌توان یکی از خانه‌های بی‌نظیر کاشان به حساب آورد زیرا دارای برخی از ویژگی‌های در خور توجه و منحصر به فرد می‌باشد.

سمیه فرهادی گفت: آوار برداری و سبک سازی بام، استحکام بخشی طاق‌ها، صندوقه سازی، شیب بندی و کاهگل نهایی بام به همراه اصلاح وضعیت ناودان‌ها از اقدامات مرمتی مهمی است که در این بنا صورت گرفته است و این بنا اخیرا به سفره خانه سنتی مادر بزرگ تغییر کاربری یافته است.

یادآور می‌شود خانه تاریخی محسنی آراسته در تاریخ ۳ خرداد ماه سال ۱۳۸۶با شماره ۱۹۱۶۲در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر : ۳۰۵۹۳۶