خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی شهردار کرمانشاه

رعایت حقوق شهروندی زمینه‌ساز رفاه و امنیت اجتماعی است

مشاورعالی شهردار کرمانشاه گفت: احترام به حقوق شهروندان نه تنها برای خود فرد امتیازاتی را در پی دارد بلکه سبب رفاه و راحتی و امنیت اجتماعی دیگران نیز می‌شود.

به گزارش ایلنا در کرمانشاه، عبدالحسین لرستانی، افزود: شهرنشینی و زندگی در شهر دارای شرایط خاصی است و رعایت حقوق شهروندان یکی از اصلی‌ترین ابزار شهرنشینی است.

به گفته وی شهرنشینان زمانی که به حقوق یکدیگر و قوانین اجتماعی احترام می‌گذارند و به مسئولیت‌های خویش در قبال شهروندان دیگر و اجتماع عمل می‌کنند به شهروند ارتقا می‌یابند.

مشاور عالی شهردار کرمانشاه، با بیان اینکه برای رعایت حقوق شهروندی نیاز به همکاری هر چه بیشتر خود شهروندان هست، افزود: هر فرد باید بکوشد تا از شهروند منفعل به شهروند فعال ارتقا یابد تا هم خود از حقوق شهروندی خود بیشتر مطلع شود و هم جامعه را از حالت منفعل به حات پویا تغییر دهد.

وی ادامه داد: مطمئنا تمامی طرح‌هایی که به منظور رفاه شهروندان به اجرا در می‌آیند، با مشارکت خود مردم سرعت و پیشرفت چشمگیری داشته و موفق‌تر خواهند بود.

لرستانی با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی در خانواده شکل می‌‌گیرد، در مدرسه تمرین می‌شود و در جامعه به شکل عمل در می‌آید، افزود: وقتی والدین در مقابل چشمان فرزندان خود قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و یا به حقوق همسایگان توجهی نمی‌نمایند و یا درقبال شهر احساس مسئولیت نمی‌کنند و به عنوان مثال در معابر شهر زباله را‌‌ رها می‌کنند، فرزندان نیز این الگوهای تربیتی را برای آینده‌ خود در نظر می‌گیرند و تبدیل به شهروندی غیر مسئول می‌شوند.

وی در پایان گفت: برای ایجاد و تقویت حقوق شهروندی باید آموزه‌های مربوط به آن در خانواده‌ها، کتب درسی ظاهر شود و رسانه‌ها با بیان آن و تکرار مستمر این رفتار آن را به عنوان هنجار نهادینه‌ اجتماعی قلمداد کنند و رسانه‌ها بهترین ابزار برای معرفی و آموزش حقوق شهروندی است.

کد خبر : ۳۰۶۲۰۳