خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان

تشکیل کارگروه ویژه برای توسعه روستاها/۱۶۰۰هزار فرصت شغلی را در سطح ملی از دست داده‌ایم

استاندار زنجان، گفت: کارگروه ویژه‌ای برای توسعهٔ روستایی جهت شناسایی حوزه‌های توسعهٔ روستایی و توجه ویژه به وضعیت اقتصادی برای بهتر شدن وضعیت معیشتی در روستا‌ها تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، جمشید انصاری، در جمع خبرنگاران، با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه زنجان گفت: دانشجویان بومی نقش مهمی در این راستا دارند، مخصوصا اینکه زنجان از قطب‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.

استاندار زنجان، از برنامه‌های ویژه برای تقویت وضیعت معیشتی روستا‌ها از طریق توسعه اقتصادی روستا‌ها خبر داد و گفت: کار گروه ویژه‌ای برای توسعهٔ روستایی جهت شناسایی حوزه‌های توسعهٔ روستایی و توجه ویژه به وضعیت اقتصادی برای بهتر شدن وضعیت معیشتی در روستا‌ها تشکیل شده است.

 انصاری در این زمنیه ادامه داد: این طرح ویژهٔ روستاهای بالای ۱۰۰۰ نفر است که ۳۵ روستا این ویژگی را دارند که تاکنون ۳۳ روستا شناسایی شده است.

 استاندار زنجان، در این خصوص اضافه کرد: اساس این برنامه امکان ایجاد فعالیت‌های مشابه فعالیت‌های اقتصادی شهری در ویژگی‌های روستایی است که توجه ویژه به ایجاد نواحی صنعتی، صنایع تولیدی کوچک و صنایع تبدیلی کوچک دارد.

مقام عالی دولت در استان با ابراز نگرانی از بیکاری دراستان گفت: برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای ثابت نگه داشتن نرخ بیکاری روی آمار کنونی یعنی ۱۱درصد است که برای این امر می‌بایست سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کرد و در صورت انجام نیافتن منتظر افزایش بی‌رویهٔ نرخ بیکاری خواهیم بود.

وی همچنین با ابراز تاسف از آمارهای در سال ۹۱ و ۹۲، گفت: با آمار‌های دولت ۱۶۰۰هزار فرصت شغلی را در سطح ملی از دست داده‌ایم.

استاندار زنجان با اشاره به گلایه‌ای از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و مشکل آن‌ها را فرهنگی دانست و خاطر نشان شد: بخشی از فارغ التحصیلان نه تخصص در رشته خود دارند نه مهارت‌های فنی و ان‌ها فقط به صرف داشتن مدرک تمایل به مشاغل درادارات دارند که این موضوع مقدور نیست.

 وی، مشکل دیگر را درا این راستا هزینه‌های ایجاد اشتغال خواند و با اشاره به آماری دراین زمنیه اظهارداشت: برای ایجاد اشتغال در واحد‌های صنعتی بزرگ هزینه‌ای برابر هر نفر یک میلیارد تومان است که با توجه به این هزینه، زمان رسیدن به بهروری آن واحد را طولانی دانست اما ایجاد این واحد‌های بزرگ صنعتی را برای رشد اقتصادی کشور لازم و ضروری ارزیابی کرد.

انصاری، در بخشی از سخنان خود، ۹۰درصد اشتغال را در واحد‌های کوچک و متوسط ارزیابی مطلوب کرد و گفت: هزینه‌های تاسیس آن نیز در واحد‌های کوچک پایین است.

 وی، د راین خصوص اظهار داشت: با چنین روشی در ایجاد اشتغال می‌توان از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

 استاندار زنجان تاکید کرد: گرایش دولت نیز ازین پس برای ایجاد اشتغال، تاسیس واحد کوچک و متوسط خواهد بود همچنین افزایش و توسعهٔ واحد‌های خدماتی خواهد بود.

گفتنی‌ست این نشست که با سالروز شروع فعالیت استاندار زنجان هم زمان شده بود از فعالیت دو ساله خود گزارشی کوتاه ارائه داد و گفت: از آغاز فعالیت؛ تلاش خود را بر پایهٔ ایجاد بستر مناسب و امنیت قابل قبول برای تمامی فعالیت در استان گذاشتیم.

انصاری، ادامه داد: فضای مناسبی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در استان وجود دارد و فضای قابل قبولی نیز در حوزه فرهنگ و ادب هنر حاکم است.

همچین وی، نرخ بیکاری استان زنجان را جز رتبه‌های بر‌تر کشوری دانست و گفت: نرخ بیکاری استان زنجان در مقایسه با استانهای دیگر پایین‌تر است.

استاندار زنجان، استان زنجان را در این راستا با نرخ ۵/۵ درصد پایین‌تر از نرخ متوسط بیکاری کشور اعلام کرد.

انصاری، استان زنجان را جزو استان‌های پر نشاط و شاد کشوربرشمرد و گفت: طی گزارشی از وزارت کار و تعاون اجتماعی به لحاظ کمبود خانوار‌های زیر خط فقر، استان زنجان را بعد از یزد در رتبه دوم قرار دارد.

وی همچنین اضافه کرد: فاصله طبقاتی استان نیز بر اساس آماری در استان کم شده است.

انصاری، در مجموع جهت‌ها، فعالیت خود را مثبت دانست و ابراز کرد این توفیقات به همت همکاری دستگاه‌های اجرایی در استان بوده است.

استاندار زنجان، با اشاره به مشکلات خود در راه مدیریت استانی، گفت: مهم‌ترین مشکل ما، دراین استان مواجهه با مشکلات فرهنگی است.

 وی، در ادامه از باور‌های عمومی مردم استان انتقاد کرد و گفت: برنامه‌هایی نیز باید برای تغییر مشخصات فرهنگی در خصوص باور‌های اقتصادی داشته باشیم.

استاندار زنجان در پایان سخنان خود، تاکید کرد: امروزه ۳۰درصداز سرمایه‌گذاران بومی هستند و ۷۰ درصد از غیر بومیان استان را تشکیل می‌دهند.

کد خبر : ۳۰۷۳۱۶