خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با ایلنا

احداث سد خرسان بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: با احداث سد خرسان سه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیر ساخت‌های منطقه و مردم وارد می‌شود.

سید علی فتح میرمحمدی در گفت‌و‌گو با ایلنا از یاسوج گفت: احداث سد خرسان سه موجب آواره شدن ۹ هزار نفر و از بین رفتن یک هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل می‌شود.

میرمحمدی افزود: با احداث سد خرسان سه بسیاری از زیرساخت‌های که میلیارد‌ها تومان برای آن‌ها از سوی دولت هزینه شده نیز ویران و تخریب خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با احداث این سد بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به دولت و مردم منطقه خسارت وارد می‌شود، اظهارکرد: با راه‌اندازی سد خرسان سه بسیاری از مناسبت‌های اجتماعی مردم منطقه نیز از بین می‌رود.

میرمحمدی گفت: احداث سد خرسان سه ضربه مهلکی بر پیکره محیط زیست وارد می‌کند و هیچ سودی برای کهگیلویه و بویراحمد به همراه ندارد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، ساختگاه سد‌خرسان ۳ (محور طلایه) در بخش علیای رودخانه خرسان در استان چهارمحال بختیاری در بخش جنوب غربی ایران در دامنه شمال شرقی کوه‌های زاگرس چین خورده در ناحیه‌ای به طول شرقی حدود˝۲۵، ´۵۸، °‌۵۰ و عرض شمالی˝۵۰، ´۱۴، °۳۱ در حوالی روستاهای طلایه و آتشگاه به فاصله تقریبی ۵۰ کیلومتری از شهرستان لردگان واقع شده است.

دسترسی به ساختگاه سد خرسان ۳ از طریق جاده اصفهان ـ بروجن ـ لردگان و یا شهرکرد ـ بروجن ـ لردگان و از طریق جاده آسفالته لردگان ـ سردشت ـ آتشگاه امکان پذیر است. جاده لردگان ـ آتشگاه به فاصله حدود ۳۰۰ متری شرق ساختگاه به رودخانه خرسان منتهی می‌گردد.

حوضه آبریز رودخانه خرسـان یکی از سر شاخه‌های حوضه آبریز رودخانه کارون است.

بخش عمده حوضه مذکور کوهستانی بوده و ارتفاع بلند‌ترین نقطه آن در کوه دنا در حدود ۴۴۳۷ متر از سطح دریا و متوسط ارتفاع حوضه برابر۲۳۹۸ متر از سطح دریا است.

سطح حوضه آبریز خرسان تا محل محــور پیشنهادی برای سد خرسان سه برابر ۷۷۳۳ کیلومتر مربع است.

کد خبر : ۳۰۷۵۶۳