خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان

میدان مرکزی همدان به‌تنهایی ظرفیت ثبت جهانی ندارد

میدان مرکزی همدان معاصر است و سابقه تاریخی چندانی ندارد، از طرفی به‌تنهایی ظرفیت ثبت جهانی ندارد پس باید تمام عناصر در اطراف آن برای ثبت در فهرست آثار جهانی موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش ایلنا از همدان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب به مناسبت برگزاری هشتمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت تاریخی که در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، افزود: عناصر معماری موجود در بافت تاریخی همدان شامل ۲۶ مسجد، ۹ امامزاده و سقاخانه، ۱۰ باب حمام، ۲۰ باب خانه تاریخی، هفت باب مدرسه، ۱۰باغ و عمارت، هفت آرامگاه و مقبره، پنج می‌دان، ۱۱ مرکز محله، پنج کلیسا و کنیسه می‌شود.

ریحان سروش مقدم اظهار داشت: در بافت تاریخی بازار شهر همدان ۲۸ کاروانسرا، پنج تیمچه و ۲۷ راسته‌بازار با مساحت ۲۰ هکتار وجود دارد.

ریحان سروش مقدم در ادامه بابیان اینکه طبق نظر کار‌شناسان معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر همدان و بافت بازار آن‌یکی از بافت‌های بسیار قوی دارای قابلیت ثبت جهانی هستند، بیان داشت: این بافت‌ها به یک پایگاه علمی و پژوهشی تبدیل‌شده‌اند که با سفر رئیس‌جمهور به استان و روز همدان افتتاح شد.

ریحان سروش مقدم با اشاره به اینکه بافت بازار همدان مربوط به دوره صفویه و یکی از قوی‌ترین و منسجم‌ترین بازارهای موجود در کشور است، عنوان کرد: بازار همدان با ویژگی‌های همچون انسجام کالبدی و پویایی، رشد و حیات اقتصادی جزو معدود بازارهای کشور است که این ویژگی‌ها را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان، بهترین گزینه را در راستای زنده نگه‌داشتن همدان برای قرن‌ها ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر عنوان کرد.

وی برگزاری هشتمین اجلاس رشد و توسعه شهری و حفظ بافت تاریخی در حوزه اوراسیا را یک فرصت بسیار ارزشمند برای کشور و استان همدان در عرصه معماری، مهندسی شهرسازی، میراث فرهنگی و حوزه تاریخی عنوان کرد.

ریحان سروش مقدم بابیان اینکه امیدواریم بتوانیم از این فرصت به وجود آمده به نحو مطلوب استفاده کنیم، افزود: در اجلاس همدان ۳۵ نفر از متخصصان و محققان زبده و با تجربیات زیاد و مقالات علمی ارزشمند حضور دارند که می‌توانند به ما برای حفظ بافت قدرتمند همدان کمک کنند.

وی در ادامه یادآور شد: انتقال تجربیات این متخصصان می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های حوزه گردشگری اثرگذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در ادامه یکی از سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را ساخت هتل‌های بوم گردی عنوان کرد و اظهار داشت: در کنار حمایت از هتل‌های مدرن به دنبال راه‌اندازی هتل‌های بوم گردی در همدان هستیم چراکه یکی از شاخص‌های مهم در بافت تاریخی و همچنین جذاب برای گردشگران ساخت این‌گونه هتل‌ها است.

ریحان سروش مقدم در ادامه با تأکید بر اینکه برای بازسازی و مرمت بازار نیاز به مشارکت مالکان و مدیریت شهری داریم، اظهار داشت: از حضور سرمایه‌گذاران و متخصصان برای حفظ کالبد و اصالت و ارتقای آن استقبال و حمایت می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان بهترین گزینه برای زنده نگه‌داشتن همدان برای قرن‌ها را ثبت جهانی بافت تاریخی آن دانست و یادآور شد: بافت تاریخی همدان مشکلاتی برای ثبت جهانی دارد چراکه با ثبت بافت تاریخی هر اقدامی در این بافت با مشکل روبه‌رو می‌شود و شاید مجموعه مدیریت شهری را نیز دچار مشکل کند.

ریحان سروش مقدم همچنین به ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد و بابیان اینکه با در حال حاضر چند طرح و پروژه هگمتانه را برای ثبت جهانی تهدید می‌کند، گفت: در هگمتانه سعی داریم بین محوطه و محلات اطراف آن پیوند منطقی ایجاد کنیم به‌طوری‌که منافع هر دو بخش تأمین شود.

کد خبر : ۳۰۸۶۴۷