خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون،کارورفاه اجتماعی خراسان رضوی

نامتعادل بودن عرضه و تقاضای نیروی کار علت اصلی قراردادهای سفید امضاست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه نامتعادل بودن عرضه و تقاضای نیروی کار علت اصلی قراردادهای سفید امضاست، گفت: متاسفانه کارگران با علم به اینکه حقوق آن‌ها تضییع می‌شود حاضر هستند کار کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره روابط عمومی تعاون، کارورفاه اجتماعی استان محمود احمدی درارتباط با قراردادهای سفید امضا و مشکلات کارگران در این حوزه اظهار کرد: استان خراسان رضوی رتبه نخست تشکلات کارگری و کارفرمایی در کشور را دارد و تقریبا هزار و ۸۰ تشکل داریم که انجمن صنفی کارگران بیشترین عضو را در خود جای داده‌است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: کارگران باید از سه تشکل شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگران و نماینده کارگر یکی را انتخاب کرده تا کارهای ثبتی آن‌ها انجام شود و در حال حاضر بیشتر کارگران در انجمن صنفی کارگران عضو هستند و از سال ۶۹ که قانون کار مصوب شده موضوع قرارداد سفید امضا و تسویه حساب سفید امضا وجود داشته و قطعا وقتی که عرضه و تقاضای نیروی کار نامتعادل باشد یک سری مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه برخی با ارائه این موضوع، مخاطب را گمراه و خوراکی برای رسانه‌های خارجی ایجاد می‌کنند که جای تاسف دارد گفت: در حوزه کارگری اعتقاد دارم که باید مطالب کار‌شناسی شده بیان شود به عنوان مثال ما در شهرک صنعتی برای خانمی کار پیدا می‌کنیم چون در شهرک صنعتی نظارت‌های خوبی داریم اما یک خانم بنا به مشکلات خاص خود حاضر است با حقوق کمتر و رعایت نشدن استاندارد‌ها در داخل شهر کار کند و این موضوع اصلی بازار است که برخی موارد در حوزه کارگران اجرایی نمی‌شود.

احمدی یادآور شد: راه‌حل منطقی برای قراردادهای سفید امضای کارگران این است که کارگر دارای مهارت روز باشد چون این موضوع سبب می‌شود تا قرارداد سفید امضا و سوری از بین برود، در حقیقت دلیل اصلی این نوع قرارداد‌ها این است که عرضه و تقاضای بازار بهم خورده و اکثر کارگران از مهارت و دانش کامل برای بکارگیری برخوردار نیستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: آیا منطقی است کارفرما از کارگران غیرماهر استفاده کرده و آن‌ها را آموزش دهند و برایش یک بار مالی به وجود آید اما این کارگران با پیدا کردن یک کار بهتر پایبند به قرارداد خود نباشند، متاسفانه کارگران فقط از دیدگاه خود به مسائل نگاه می‌کنند.

وی افزود: باید توجه داشت که خود کارگران نیز در موضوع قراردادهای سفید امضا مقصر هستند چون بسیاری از آن‌ها به ما مراجعه نمی‌کنند تا مشکل آن‌ها را پیگیری کنیم و حتی به صورت واضح می‌بینیم که کارگران با علم به اینکه حقوق آن‌ها تضییع می‌شود حاضر هستند کار کنند و یا تسویه حساب سفید داشته‌باشند.

احمدی بیان کرد: طبق قانون باید کارفرما یک نسخه از قرارداد را به کارگر، تشکل کارگری و اداره کار ارسال کند و ما همواره به کارگران می‌گوییم که چرا همچین قراردادی امضا می‌کنید که حتی خودتان یک نسخه از آن را ندارید با این حال اگر کارگری در این حوزه به ما مراجعه کند بر طبق وظیفه این موضوع را بررسی می‌کنیم و کار‌شناسان را برای بررسی اسناد می‌فرستیم و کارفرمایان متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: زمانی موضوع قراردادهای مستمر مطرح می‌شد مبنی بر اینکه کاری که طبیعتی مستمر دارد باید قراردادی دائم داشته‌باشد اما در واقعیت نمی‌توان قراردادهای مستمر بست چون ممکن است فعالیت اقتصادی برای کارفرما توجیهی نداشته و بخواهد کار خود را تعطیل کند

کد خبر : ۳۰۸۶۸۸