خبرگزاری کار ایران

با حضور جمعی از زائران و عاشقان اهل بیت

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان با حضور جمعی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت در امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر در مشهد اردهال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان این مراسم سنتی- مذهبی با حضور مسئولان کشوری، لشگری، محلی و مردم با سخنرانی سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران از ساعت ۸ الی ۱۱ صبح امروز برگزارشد.

چوب به دستان اهالی فین کاشان که به چوب‌های آنها به علت تقارن این ایام با عیدغدیر گل نصب شده بود «قالی مقدس» را به عنوان نماد پیکر مثله شده فرزند حضرت امام مجمد باقر از خادمان امامزاده سلطان علی ابن امام محمد باقر تحویل گرفته و به طرف چشمه آبی در کنار امامزاده بردند و سپس (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در بین چوب به دست‌ها روی دست گرفته به سمت مرقد مطهر حضرت باز گرداندند و پس از پایان مراسم قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس دادند.

حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر در اوایل قرن دوم‌ هجری به دعوت اهالی فین و کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به‌ ایران ماموریت یافت و پس از سه ‌سال فعالیت و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یاران خود در خطه «اردهال» کاشان شهید شد و طی مراسم خاصی وی و یارانش در مشهد اردهال کاشان که اکنون زیارتگاه مسلمانان ایران و جهان است به خاک سپرده شدند.

با توجه به اینکه مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان امسال همزمان با عید غدیرخم بود حال وهوای خاصی داشت، ۶۰ درصد پرچم‌های این مراسم سبز بود، چوب‌ها مزین به گل شده بود، سادات با آویز کردن شال سبز به گردن درمیان جمعیت و اجرای گروه تواشیح خوانی هلال ابن علی آران وبیدگل معنویت خاصی را به این مراسم بخشیده بود.

مراسم سنتی، مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آیین‌های سنتی مذهبی و ملی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه به منظور بزرگداشت و یادآوری خاطرات شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر درخطه مشهد اردهال کاشان که در ۴۵ کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد باحضور انبوه عزاداران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۰۹۷۸۴