خبرگزاری کار ایران

در مراسم " بزرگداشت اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی"

اعطای « اعتبارنامه شهر جهانی صنایع دستی » به اصفهان

استاندار اصفهان در مراسم «بزرگداشت اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی» عنوان کرد: جان مایه حیات اصفهان، هنر، تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی است.

به گزارش ایلنا، رسول زرگرپور اظهارداشت: جان مایه حیات اصفهان، هنر، تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی است و هنرمندان اصفهان میراث بزرگ هنری این دیارند که با خلق آثار ارزشمند برگ زرین دیگری را در کتاب جاودانهٔ هنر با عنوان «اصفهان، شهر صنایع دستی جهان» رقم زنند

زرگرپور در مراسم «بزرگداشت اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی» ضمن تسلیت درگذشت برخی از هموطنان در مراسم حج امسال، گفت: ‌ این خاطره تلخ از بی‌تدبیری و بی‌انصافی مقامات عربستان بوده است وهیچ‌گاه از خاطر مردم ایران پاک نمی‌شود و در ذهن آنان خواهد ماند.

زرگرپور با اشاره به اینکه در سال گذشته در همین زمان، نماینده یونسکو، ثبت‌ جهانی قالی‌شویان به‌ عنوان میراث ناملموس را تحویل داد، اظهارداشت: امسال در حضور شما جهانی‌شدن صنایع دستی اصفهان را اعلام می‌کنیم و این امر در حالی نهایی خواهد شد که به یاری خداوند متعال تا سال آینده سه قنات استانی به ثبت جهانی خواهد رسید.

استانداراصفهان تصریح کرد: انتظار ما این است که در یک جریان جهانی، ظرفیت‌های اصفهان عملیاتی شود و هرساله در استان اصفهان شاهد این امر باشیم.

زرگرپور در ادامه با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت هنر و صنایع دستی، افزود: ایشان می‌فرمایند «ابزارهای هنری بی‌شک، رسا‌ترین، بلیغ‌ترین وکاری‌ترین ابزار ابلاغ وتبلیغ پیام است و هنر یک شیوه بیان است، یک شیوه ادا کردن است منتها این شیوهٔ بیان از هر تبیین دیگر رسا‌تر، دقیق‌تر، نافذ‌تر وماندگار‌تر است».

وی افزود: اکنون سخن از اصفهان است، شهر موزه‌ای که سفرنامه‌نویسان آن را افسانه‌ای و مارکوپولو آن را نصف‌جهان خوانده است؛ و ما خود آن را مهد تمدن، فرهنگ، ادب، هنر، معنویت، تاریخ و خلاقیت می‌دانیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: اصفهان شهری است که ریشه در تاریخ دارد و سرزمینی است با بیش از ۷ هزار سال سابقهٔ تمدنی به طوری که در طول تاریخ، چهار دوره پایتخت تمدن ایرانی بوده است و باید در آینده نیز پایتخت گردشگری ایران شود.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه ۲۲ هزار جاذبه فرهنگی، هنری و گردشگری در استان اصفهان وجود دارد و بیش از یک هزار و ۷۶۵ اثر ثبت شده ملی در این استان است، یادآور شد: تاکنون ۱۰۲ اثر از هنر اصفهان مُهر اصالت یونسکو دریافت کرده است.

استانداراصفهان با اشاره به اینکه جان مایه حیات اصفهان، هنر، تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی است، افزود: رمز و راز شکوه جاودانه و افول ناپذیری این خاستگاه بی‌بدیل تمدن؛ فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی را باید در دل ارزش‌های تعالی بخش و مولفه‌های مهم و سرنوشت سازی همچون اصالت، دیرپایی مدنیت، اقتدار معنوی اندیشه و حکمت، پویشِ فرهنگی و جوششِ بی‌وقفهٔ هنر و دیانت جستجو کرد.

زرگرپور افزود: در توصیف مانایی و پویایی هنر در این شهر بلند آوازهٔ تاریخی باید با زبان عشق سخن گفت چرا که واژگان و عبارات عادی از توصیف عظمت و شکوه آن عاجر است.

زرگرپور عنوان نمود: آیین‌ها، باور‌ها، آداب و سنن، هنرهای بومی و ارزش‌های برآمده از ژرفای فرهنگ پویا و ماندگار و معنویت هستی بخش این بوم کهن که در گذر تاریخ و طی قرون و اعصار متمادی به اوج پختگی و بالندگی رسیده است از یک سو و ذوق و نبوغ شگرف هنری که در آثار صنایع دستی و معماری تجلی و تبلور یافته است از سوی دیگر از مصادیق بازر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اصفهان است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این آثار هنری و معماری بی‌نظیر اصفهان تجلی‌‌ همان معنویت جاودانه و ناملموس است، گفت: این آثار بیانگر ذوق هنری کمال یافته هنرمندان سازندهٔ آن می‌باشد و هنرمندان اصفهان میراث بزرگ هنری این دیارند که با خلق آثار ارزشمند برگ زرین دیگری را در کتاب جاودانهٔ هنر با عنوان «اصفهان، شهر صنایع دستی جهان» رقم زنند.

مدیر ارشد استان عنوان نمود: بدون شک در عصری که پدیده‌هایی نظیر جهانی شدن، مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ملل دنیا را در نوردیده و اصالت جوامع بشری را در حوزه‌های مختلف کمرنگ می‌کند، ضـرورت صیـانت از حریم و موجودیـت میراث ارزشمند هنری بیش از پیش آشکار می‌گردد و به طوری که صاحب اصلی این عنوان پر افتخار مردم فرهنگ دوست و هنرپرور و هنرمندان متعهد و خلاق اصفهان هستند.

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته، سه محور علم و فناوری، هنر و همچنین گردشگری و صنایع دستی برای توسعه ده سال آینده استان پیش‌بینی شده است، اظهارداشت: در استان اصفهان دیگر حوزه‌های صنعت و کشاورزی، محورتوسعه نخواهد بود و این درحالی است که در راستای جبران و تکمیل زیرساخت‌ها، نخستین موزه بزرگ اصفهان، جانمایی شده و در مرحله ساخت ساختمان فاخر آن هستیم که از کمبودهای شهر اصفهان است.

زرگرپور با بیان اینکه آثار ارزشمند و گرانبهای فرهنگی و هنری در پستو خانه‌های اصفهان پنهان مانده است، تصریح کرد: هیچ مکانی در اصفهان برای نمایش این آثار وجود ندارد و تاسیس موزه بزرگ اصفهان این آثار را از خانه‌ها بیرون کشیده و در معرض دید مردم و گردشگران خارجی قرار خواهد داد.

وی توسعه فرودگاه اصفهان و راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان را از دیگر اقدامات دولت برای فراهم نمودن زیرساخت‌های توسعه گردشگری این استان اعلام کرد.

مدیر ارشد استان در پایان از تلاش‌های شورای صنایع دستی اقیانوسیه و آسیا، معاونت رییس‌جمهور و دیگر همکاران تشکر کرد وگفت: بر این باور هستیم که باید زمینه‌ها برای بروز ظرفیت‌ها و گنجینه‌های اصفهان در توسعه گردشگری، بیش از پیش فراهم شود.

گفتنی است مراسم اعطای «اعتبارنامه شهر جهانی صنایع دستی» به اصفهان، با حضور استاندار اصفهان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و غدا هیجاوی رئیس شورای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه در هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

کد خبر : ۳۱۰۴۹۹