خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر امور خارجه پیشنهاد کرد

ایجاد ناوگان دریایی توریستی در خزر

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: باید برای توسعه گردشگری دریایی در دریای خزر، ناوگان دریایی توریستی ایجاد کنیم.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور در نشست تخصصی با سفرای کشورهای حاشیه خزر که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، افزود: کشورهای همسایه خزر علایق زیادی برای همکاری دارند و امیدواریم با رفع تحریم‌ها، شاهد افزایش همکاری‌ها و رونق مبادلات باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید روابط اقتصادی خودمان را با کشورهای همسایه خزر ارتقاء بدهیم، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی اقدامات خوبی برای گسترش روابط با این کشور‌ها انجام داده است

رحیم‌پور با اشاره به پیشنهاد تشکیل شورای همکاری منطق آزاد کشورهای حاشیه خزر یادآور شد: پیگیر تشکیل جلسه مشترک بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این کشور‌ها و همچنین تشکیل جلسه استان‌های مرزی کشورهای حاشیه خزر و بنادر حاشیه خزر هستیم و مشتاقیم در دریای صلح و دوستی خزر، ارتباطات را بیشتر کنیم و از صلح و دوستی استفاده بهینه کنیم و مراودات را افزایش دهیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کشورهای همسایه خزر علاقه‌مند به مبادله کالا از مسیر ایران و همچنین ترانزیت کالا هستند و در مسیر کریدورهای شمال و جنوب و چین اکتائو امکان تبادل حجم زیادی از کالا‌ها وجود دارد و تبادل کالا از کریدورهای مورد اشاره برای کشورهای منطقه بسیار به صرفه است و همچنین انتقال حجم زیادی از کالاهای این کشور‌ها به اروپا و آسیای جنوب شرقی، از این مسیر امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: اجازه حضور کشورهای خارجی در دریای خزر داده نمی‌شود.

رحیم‌پور یادآور شد: ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری با قزاقستان وجود دارد و در جلسات مشترک در چند موضوع حائز اهمیت به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: رییس جمهوری دولت یازدهم حداقل ۲۰ دیدار با روسای کشورهای حاشیه خزر داشته که نشان از سطح مناسب روابط و علاقه برای گسترش همکاری‌ها دارد.

کد خبر : ۳۱۱۶۷۹