خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان

واگذاری عرصه‌ها به شرکت نفت اشتباه است

وزیر جهاد کشاورزی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان بازدید کرده و از اقدامات صورت گرفته ابراز رضایت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری، محمود حجتی در پایان این بازدید دوروزه گفت: از افتخارات دولت کنونی پیگیری طرح مقام معظم رهبری است که تا پیش‌ازاین متوقف‌شده بود. تاکنون در خصوص ده هزار هکتار اراضی این طرح که در خرمشهر است، اقدامات خوبی صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطهٔ مطلوب باید گام‌های بسیاری برداریم.

وی از واگذاری اراضی کشاورزی در محدوده‌ طرح‌های نفتی خرده گرفت و گفت: واگذاری زمین‌ها به نفت، مصوبه نیست بلکه ابلاغیه است و حتی اگر مصوب هم شده باشد، باید تصحیح شود. کار نفت برداشت ذخایر نفتی است و به نه هزار هکتار زمین نیازی ندارد. آیا در خلیج‌فارس که از پارس جنوبی استخراج می‌شود، دریا را واگذار کرده‌اند. واگذاری عرصه‌ها به شرکت نفت یک‌چیز من‌درآوردی و اشتباه است و منطقی نیست.

وی افزود: کل زمین‌های وزارت نفت تاکنون نه هزار هکتار بوده که حالا در یک شهری، یک میدان نفتی، نه هزار هکتار زمین بگیرد؟ باید بر اساس مقررات پیگیری و منعکس شود و هرکسی سر جای خودش برگردد.

 وزیر جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به شرکت‌ها و قراردادهای زیان ده گفت: وقتی در یک مدتِ مشخص، شرکتی نتواند از عهدهٔ کاری برآید، آن قرارداد یا باید بازبینی شود و یا لغو گردد؛ چه ستاد معین باشد و چه دریاکنار. لذا باید دنبال شود تا این مسئله برطرف شود.

حجتی همچنین به مشکل شرکت پرواربندی خرمشهر اشاره کرد و بیان داشت: در مورد پرواربندی، دیدگاهی هست که تاکنون توجه نشده است. ازنظر من دامداری چه در زمینهٔ دام و چه پروار، باید با زراعت تلفیق شود. دامداری که بخواهد تمام علوفه‌اش را از بازار بخرد، دامدار موفقی نیست زیرا این کار اقتصادی نیست. داستان تولید در بخش کشاورزی یک داستان به‌هم‌پیوسته و یک زنجیر به‌هم‌پیوسته است.

وی افزود: هر کس چنین مجوزهایی در این چند دهه در این مملکت داده، به مردم و کشور ظلم کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: امیدواریم آنچه امروز توافق کردیم، و آنچه امروز ملاحظه کردیم، هر چه زود‌تر به بار بنشیند و زمین‌های بایر تبدیل به باغ‌های فنی و مهندسی و قابل قبولی شود و در زمینهٔ نخیلات و مرکبات و دیگر محصولات کشاورزی بتوانیم باغ‌هایی در سطح ده هزار هکتار در خرمشهر داشته باشیم.

وی افزود: همهٔ ما به خرمشهر و مردم خرمشهر مدیونیم. این سرزمین حماسه‌ها آفریده و لذا باید دین خود را به این منطقه ادا کنیم.

کد خبر : ۳۱۱۸۸۲