خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت و تجارت جمهوری آذربایجان

کریدور شمال- جنوب فعال می‌شود

وزیر صنعت و تجارت جمهوری آذربایجان از برنامه‌ریزی برای فعالسازی کریدور شمال- جنوب خبر داد و گفت: با فعال شدن این کریدور علاوه بر ۱۰ برابر شدن حمل بار در مرحله اول، شاهد صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه‌های تجار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آستارا، در حاشیه نشست کمیسیون موسوم به آستارا – آستارا، شاهین مصطفی اف وزیر صنعت و تجارت جمهوری آذربایجان و رئیس هیئت آذری پس از امضای توافق نامه در خصوص اتصال خط آهن دو کشور گفت: ارادهٔ سیاسی رؤسای جمهور دو کشور در این راستا موجب شد که این گفتگو‌ها به نتیجه برسد.

وی اساس این توافق را گسترش کریدور شمال- جنوب دانست و افزود: اتصال خط آهن دو کشور، تصمیمی استراتژیک بود که در آینده نزدیک بنادر کشور هندوستان و نیز بندر عباس را علاوه بر آذربایجان به کشورهای شمال قفقاز و نیز به شمالیترین و غربی‌ترین بندرهای اروپایی متصل خواهد کرد.

مصطفی‌اف با اشاره به بعضی از مشکلات مالی در راه اتصال خط آهن رشت – آستارا اظهار امیدواری کرد که با گفتگوهایی که در دسامبر آینده در تهران صورت خواهد پذیرفت، بتوانند این موانع را نیز بر طرف سازند.

این مقام آذربایجانی همچنین اظهار داشت: اگر بتوانیم پروژه کریدور شمال -جنوب را به اتمام برسانیم، علاوه بر ۱۰ برابر شدن حمل بار در مرحلهٔ اول، شاهد صرفه جویی در وقت و انرژی و هزینه‌های تجار خواهیم بود و این نه تنها به سود دو کشور بلکه موجب رونق اقتصادی همه کشورهای درگیر در این پروؤه خواهد شد.

مصطفی‌اف با اشاره به ۲۴ ساعته شدن گمرکات آستارا و بیله سوار، تصریح کرد: ایران و آذربایجان دارای پتانسیل‌هایی بسیار بیشتر از این هستند که همگان شاهد آن هستند و امیدواریم که اراده رؤسای جمهور دو کشور در به بار نشاندن اهداف عالیه در آینده مثمر ثمر واقع شود.

کد خبر : ۳۱۲۱۳۳