خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان

عدم شفافیت و فقدان نگرش قوی اقتصادی مهمترین مشکل صنعت روی استان زنجان

استاندار زنجان، گفت: عدم شفافیت در طرح مسائل و فقدان نگرش قوی اقتصادی در بین مدیران بنگاههای فعال در صنعت روی استان، مهم‌ترین مشکلاتی هستند که امروز فعالین این صنعت با آن مواجه‌اند.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، جمشید انصاری، استاندار زنجان در جلسه نشست هم اندیشی مشکلات صنعت روی استان، گفت: با توجه به اینکه عمده واحدهای فعال در صنعت سرب و روی را بنگاههای کوچک تشکیل می‌دهند و معدود بنگاههای بزرگ در این بخش در حال فعالیت هستند، ما شاهد فقدان تحلیل‌های اقتصادی قوی در این صنعت هستیم.

استاندار زنجان، تصریح کرد: عدم وجود یک نگاه قوی اقتصادی، مشکلات متعددی را برای این صنعت به وجود آورده است.

انصاری در ادامه عدم شفافیت در ارائه مسائل را یکی دیگر از مشکلات این صنعت عنوان کرد و افزود: ما در اقتصاد باید یک شیوه فعالیت را با کلیه قوانین مربوط به خود بپذیریم، اگر صنعت فعالیت در بورس را می‌پذیرد باید کلیه قوانین مربوط به آن را بپذیرد در غیر اینصورت باید بر اساس قونین سهمیه بندی پیش رود.

وی همچنین در این زمینه یادآور شد: دولت بدلیل وجود واحد‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان، با سهمیه بندی موافق است چرا که در غیر اینصورت ما شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک در استان خواهیم بود.

مقام عالی استان، عدم وجود نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات صنعت روی استان عنوان کرد و اظهار داشت: در جهت رفع این مشکل نیز یا باید نقدینگی مورد نیاز تامین و یا فروش مدت دار در دستور کار قرار گیرد.

وی در بخشی از سخنان خود، با تاکید بر اینکه کلیه موارد مربوط به سرب و روی در استان قابل تصمیم گیری می‌باشد عنوان کرد: در صورت وجود تعامل دوسویه بین صنعت با دستگاههای ذیربط، کلیه موارد لازم در استان مورد تصمیم گیری قرار گرفته و تائید دستگاههای ملی در این خصوص اخذ می‌شود.

انصاری، در ادامه با اشاره به اینکه صنعت سرب و روی در استان بر اساس مزیت منطقه‌ای شکل گرفته است ادامه داد: ایجاد تغییرات تدریجی در این صنعت صرفا بدلیل تغییر قوانین و مقررات نبوده بلکه متاثر از تغییرات درون صنعت که از جمله شامل توسعه سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت و... می‌باشد.

استاندار زنجان دراین راستا اضافه کرد: باید فعالین این صنعت با مروری بر گذشته و اشتباهات و فرصت‌های از دست رفته در این صنعت، با استغاده از روش‌های نوین بدنبال ارتقاء بهره وری در این صنعت باشند.

گفتنی ست: در این جلسه ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با ارائه گزارشی از وضعیت واحدهای شمش روی و فلوتاسیون در استان گفت: در سطح استان ۵۰ واحد تولید شمش روی وجود دارد که با ظرفیت سالیانه بالغ بر ۲۹۸ هزار تن و اشتغالزایی۴ هزار و ۲۶۷ نفر فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان تولید این واحد‌ها در نیمه نخست سال جاری بالغ بر ۵۲ هزار تن شمش روی می‌باشد که تولید نهایی این واحد‌ها در سال ۹۳، ۸۳ هزار و ۳۸۲ تن بوده است.

فغفوری همچنین با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد فرآوری در استان یادآور شد: ‌ ظرفیت تولید این واحد‌ها بر اساس پروانه بهره برداری صادر شده بالغ بر ۳ میلیون تن و اشتغالزایی یکهزار و ۲۴۸ نفر می‌باشد.

این مقام مسئول میزان تولید واحدهای فراوری در استان در نیمه نخست سال جاری را بالغ بر ۳۵۱ هزار تن دانست و تصریح کرد: این میزان در ۶ ماهه اول سال ۹۳ بالغ بر ۳۳۷ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان خاطر نشان شد: با توجه به آمار اعلام شده از سوی واحد‌ها، واحدهای شمش روی در نیمه نخست سال جاری با ۳۵ درصد ظرفیت و واحدهای فرآوری با ۱۷ درصد ظرفیت مندرج در پروانه‌های بهره برداری در حال فعالیت هستند.

در پایان این نشست فعالین صنعت روی استان به ارائه مشکلات و نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

کد خبر : ۳۱۲۴۱۱