خبرگزاری کار ایران

درهفته کودک

آیین هفته ملی کودک درکاشان برگزار شد

معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: کودکان، سرمایه‌های آینده جامعه هستند که برای رشد و بالندگی خود، نیاز‌ها و حقوقی دارند و این حقوق در روایات اسلامی به زیبایی تبیین شده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

«مهدی حدادیان» در آیین هفته ملی کودک در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاشان افزود: پیش‌تر از همه، خانواده و سپس جامعه باید این حقوق را به خوبی بشناسند و خود را مکلف به پاسداشت آن بدانند.

وی اظهار داشت: خانواده‌ها به ویژه متولیان فرهنگی جامعه باید سیره اولیای دین در موضوع تعلیم و تربیت را معرفی کرده و با داشتن مسئولیت اجتماعی برای کودکان برنامه ریزی و برنامه سازی کنند.

وی نقش رسانه را در تربیت کودکان مهم توصیف کرد و تصریح کرد: وقتی کودک برنامه‌های تلویزیونی را می‌بیند، آثار آن در بلند مدت بروز و ظهور می‌کند بنابراین برنامه سازی نیازمند ظرافتهایی است که باید به درستی اجرا شود.

به گفته حدادیان، از آنجا که بعد از خانواده، مدرسه در شکل گیری شخصیت کودکان نقش موثری دارد، لذا آموزش حقوق کودک به عنوان یک درس گنجانده خواهد شد تا کودکان با حقوق خود آشنا کنیم و تربیت اجتماعی را در کنار تربیت فرهنگی داشته باشیم.

کار‌شناس پیش دبستانی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: هر سال روز ۱۶ مهر به عنوان روز جهانی کودک در جهان جشن گرفته می‌شود که امسال از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه را به عنوان هفته ملی کودک جشن می‌گیریم.

 «الهام ضیاییان» افزود: در برنامه ریزی سال جاری، هر روز این هفته، کودکان با یکی از حقوق خود از جمله آموزش با کیفیت، خانواده و بازی، صلح و امنیت، رسانه، میراث فرهنگی و سلامت در قالب شعر، قصه، نمایش و نقاشی آشنا می‌شوند.

به گفته وی، در سال جاری بیش از ۶۰ مرکز پیش دبستانی، امر آموزش حدود سه هزار کودک را با کمک ۱۲۰ مربی بر عهده دارند.

وی بااشاره به پیمان نامه حقوق کودک تاکید کرد: هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد، در زمانی که در رابطه با کودک تصمیم گیری می‌شود باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد، کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند و کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود این نظرات باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر فرهنگسرای معراج سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان گفت: کودکان امروز، به عنوان صاحبان جامعه آینده از حقوق برخوردارند که هرچند در تعیین آن نقشی ندارند ولی باید این حقوق توسط مدیران جامعه در نظر گرفته شده و رعایت شود.

 «نرجس قربانیان» افزود: آموزش و پرورش نهاد رسمی تعلیم و تربیت کودکان است و در سایه همکاری سایر دستگاههای فرهنگی و اجرایی می‌تواند منجر به موفقیت و اثربخشی در این مسیر باشد.

به گفته وی، با برنامه‌های مشترک می‌شود کودکان را با مهارتهای زندگی آشنا کرد و فرهنگ صلح و نوع دوستی را در جامعه ترویج کرد چراکه هر اقدامی در این زمینه باید از سنین کودکی و در میان کودکان تبلیغ و اجرا شود.

، وی تاکید کرد: توسعه‌ مشارکت و هم‌افزایی در فعالیت‌های مشترک منافع کودکان و جامعه را تامین می‌کند و برنامه روز جهانی کودکان می‌تواند شروع خوبی برای استمرار این همکاری باشد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاشان گفت: میلیون‌ها کودک و نوجوان عضو مراکز کانون هستند و هر روز صفحه‌های کتابهای کانون را ورق می‌زنند، پای قصه‌ها و داستان‌ها، تمثیل‌ها و ضرب المثل‌های ایرانی می‌نشینند.

 «فاطمه سادات اصفهانیان» افزود: در هفته ملی کودک بیش از یک هزار کودک از فعالیتهای این کانون در قالب قصه گویی، شعر خوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواری، کتابخوانی، نقاشی، سفالگری، تکه چسبانی، گفتگو‌های آزاد و... استفاده کرده‌اند.

به گفته وی، برنامه جشن آخرین روز از هفته کودک در کاشان با مشارکت آموزش و پرورش، فرهنگسرای معراج، انجمن اتیسم کاشان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

وی اظهار داشت: در هفته کودک، نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌فکری با مدیر آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی و کار‌شناس پیش دبستانی این مدیریت و فرهنگسرای معراج کاشان با هدف توسعه و استمرار همکاری‌های چندجانبه انجام شد.

کد خبر : ۳۱۳۵۳۸