خبرگزاری کار ایران

با تجهیز بیمارستان شهید بهشتی کاشان به دستگاه گاما پروب؛

80درصد بیماران دارای سرطان سینه از جراحی تهاجمی بی نیاز شدند

سرپرست مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی کاشان گفت: با تجهیز این بیمارستان به دستگاه گاما پروب، 80 درصد بیماران دارای سرطان سینه از جراحی تهاجمی بی‌نیاز شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا  از کاشان ، مهران شریفی در این باره گفت: قبل از تجهیز بیمارستان به این دستگاه، پزشک برای انجام اعمال سرطان پستان مجبور بود زیر بغل بیمار را کاملاً باز کند ولی با خریداری دستگاه "گاما پروب" این امکان برای متخصص فراهم می شود که بدون جراحی زیر بغل بیمار، تشخیص دهد غدد لنفاوی را باید برداشت و یا نیازی نیست آن را خارج کنیم.

وی تصریح کرد و افزود: برای نخستین بار، با استفاده از دستگاه گاما پروب عمل جراحی سرطان پستان به روش حفظ پستان و بدون باز کردن زیر بغل بیمار در این بیمارستان انجام شد.

شریفی ، اظهار کرد: در گزارش ماموگرافی غربالگری خانم 60 ساله، توده‌ای مشکوک در پستان چپ به قطر یک سانتی‌متر مشخص شد که تحت راهنمای سونوگرافی نمونه‌برداری انجام و  تشخیص سرطان پستان داده شد.

وی، با اشاره به اینکه دکتر لیلا غفور متخصص جراحی عمومی در حین عمل با استفاده از دستگاه پروب گاما اولین غدد لنفاوی که جذب رادیواکتیو بالایی داشت را شناسایی کرد، گفت: نمونه جهت پاتولوژی فوری ارسال و به علت منفی بودن جواب پاتولوژی غدد لنفاوی بیمار حفظ و فقط توده بدخیم پستان با حاشیه مناسب برداشته شد.

 وی، با بیان اینکه حال عمومی بیمار مناسب است، افزود: حفظ پستان، درگیر نشدن غدد لنفاوی بیمار، عدم لنف ادم دست و نبود عوارض روحی از مزایای این نوع عمل است.

شریفی با بیان اینکه انجام این نوع اعمال جراحی در مراکز پیشرفته و باوجود اعضای هیئت‌علمی امکان‌پذیر است، گفت: این نوع تشخیص باید قبل از درگیر شدن غدد لنفاوی انجام شود که با توجه به اینکه در این بیمارستان ماموگرافی و معاینات تشخیص سرطان پستان انجام می‌گیرد می‌توان گفت قبل از درگیر‌شدن این غدد این تشخیص و عمل امکان‌پذیر است.

کد خبر : ۳۱۴۴۳۴