خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل خبر داد

مصرف پایین سرانه سیب زمینی در استان اردبیل از میانگین کشوری

سومین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و صنایع غذائی اتاق بازرگانی اردبیل در سال جاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اردبیل در این جلسه مسائل مربوط به سیب زمینی در زمینه کاشت، داشت، برداشت و بازار فروش مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ سطح کشت سیب زمینی در ۴ شهرستان اردبیل ۲۱هزار پانصد هکتار است گفت: سطح کشت سیب زمینی نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است که از دلایل عمده این کاهش استفاده بهینه از منابع آب، داشتن الگوی کشت مناسب و تنظیم رابطه عرضه و تقاضا است.

عموقین افزود: پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید شود.

در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی با اذعان بر اینکه راندمان تولید در سایه تلاش مسئولین و کشاورزان روز به روز بهبود یافته و سطح زیر کشت کاهش یافته است گفت: با توسعه آبیاری تحت فشار ضمن اینکه از منابع آب موجود صیانت می‌کند. لذا از جنبه دیگر نیز راندمان تولید را افزایش می‌دهد.

عیسی شاهی زارع اضافه کرد: برای کنترل این وضعیت باید مدیریت لازم در عرضه و تقاضا نیز انجام شود.

وی ادامه داد: مصرف سرانه سیب زمینی در استان اردبیل از میانگین کشوری کم هست و به همین خاطر باید با برگزاری همایش‌ها و آموزش همگانی و با کمک از رسانه‌ها برای افزایش مصرف سرانه سیب زمینی در میان خانواده‌ها اقدام نمائیم.

همچنین رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در این جلسه گفت: لازمهٔ افزایش فروش، افزایش کیفیت است همچنین سطح تولید به میزان متناسب برسد و سطح زیر کشت نیز کم شود و در عوض کیفیت محصولات نیز بیشتر شود.

عباد قضائی در پایان تاکید کرد: دولت باید در بحث مشوق‌های صادراتی معوق، اقدامات لازم را انجام دهد و برای سال جاری نیز پیشنهاد ۲ هزار ریال برای هر کیلوگرم سیب زمینی صادراتی حداقل انتظار ماست.

کد خبر : ۳۱۴۶۶۹