خبرگزاری کار ایران

«قشقاوی» در گفت‎وگو با ایلنا

حادثه منا پیگیری می‌شود/ شکایت از سازمان حج و زیارت بی‌معنی‌ست

در پسا برجام به دنبال رونق اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی هستیم/حوادث منا چراغ راه زائران کربلا در ایام اربعین باشد.

معاون وزارت خارجه کشورمان، نظر برخی کارشناسان که معتقدند خانواده‌های قربانیان حادثه منا باید از سازمان حج و زیارت شکایت کنند تا این سازمان به استناد آن شکایت‌ها بتواند با قدرت بیشتری این حادثه را پیگیری کند، را رد کرد و گفت: وقتی حادثه منا توسط  وزارت خارجه در حال پیگیری‌ست، شکایت از سازمان حج و زیارت معنی ندارد.

«حسن قشقاوی» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان، در حاشیه حضورش در مراسم عزاداری شب گذشته هیئت خادم الرضاقم، به سؤالات خبرنگار ایلنا پاسخ داد.

برخی کارشناسان معتقدند که برای پگیری بهتر حادثه منا، خانواده‌های قربانیان این حادثه باید از سازمان حج و زیارت شکایت کنند تا این سازمان از این طریق بتواند پیگیری‌های خود را با قدرت بیشتری در مجامع بین‌المللی دنبال کند؛ آیا واقعا این کار لازم است یا اینکه وزارت خارجه بدون این کارها هم می‌تواند این حادثه را پیگیری کند؟

بالاخره این کارها دارد سامان می‌گیرد؛ شکایت الان معنایی ندارد، آن هم از یک ارگانی مثل سازمان حج و زیارت؛ مهم این است که این بحث زیر نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری ادامه پیدا می‌کند.

برای پیگیری این حادثه، نمایندگانی از همه وزارتخانه‌ها و همه دستگاه‌ها، در معاونت حقوقی ریاست جمهوری حضور دارند، که از جمله آنها مدیرکل کنسولی وزارت خارجه است؛ از سازمان حج و زیارت هم هستند.

بالاخره راه معقولی در پیش گرفته شده تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی مطالبه حقوق شود؛ همچنین معتقدیم اصل و واقعیت قضیه و همین طور چرایی حادثه منا باید راستی آزمایی شود.

یعنی وزارت خارجه می‌تواند به تنهایی این مسئله را در سطح بین‌المللی پیگیری کند؟

همه ما باید دست در دست هم دهیم؛ هم در داخل و هم در خارج از کشور؛ اما مطمئنا کارهای خارجی و بین المللی را وزارت خارجه باید انجام دهد.

برنامه وزارت امور خارجه برای پس از برجام چیست؟

همه ما تلاش می‌کنیم که انشاالله این دوره پسا برجام به خوبی شکل گیرد و به دنبال آن هستیم که رونق اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی شکل گیرد.

احتمالا به زودی نشستی با سفرا و سرکنسولگری‌هایمان در خارج از کشور، خواهیم داشت و اصلی‌ترین موضوع این نشست نیز این است که چگونه همکاران ما در سراسر جهان می‌توانند از فضای پسا تحریم در جهت پیشرفت اقتصادی کشور استفاده کنند.

با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی، احتمالا در این ایام شاهد مسافرت جمع زیادی از مردم به کربلا خواهیم بود؛ که البته جمع قابل توجهی از آنان ممکن است به صورت غیر قانونی به این سفر بروند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

باید خیلی مراقبت شود؛ البته خود امام حسین نگه می‌دارد، ولی در عین حال دشمنی‌ها هست و جمعیت زیاد این نگرانی را بیشتر می‌کند.

به نظر می‌رسد حوادثی مثل حادثه منا، باید چراغ راه ما باشد که این سفر مشتاقان امام حسین، باید با برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد و البته خود مردم سعی کنند که غیر قانونی به این سفر نروند.

توصیه‌ام این است که مردم عزیزمان بر احساسات غلبه کرده و عشق معقولی را از خود بروز دهند و به شکل قانونی سفر کنند.

کد خبر : ۳۱۴۶۹۱