خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان

توسعه گردشگری علاج بیکاری استان اصفهان است

رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان به مسایل و مشکلات پیش روی اصفهان به دلیل توسعه صنعتی این شهر اشاره کرد و گفت: اصفهان بیش از این، ظرفیت توسعه صنعتی ندارد و این نکته به صراحت در سند آمایش و سرزمین مطرح شده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا رجالی در نخستین جلسه کمیته فرهنگ و آموزش کمیسیون گردشگری و برندشهری اتاق اصفهان با اشاره به اینکه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و صنعت گردشگری در سند امایش استان مورد توجه قرار گرفته است، افزود: توسعه شرکت‌های دانش بنیان به دلیل ظرفیت کم جذب نیرو برای موضوع اشتغال مشکلی از بیکاری استان اصفهان را برطرف نمی‌کند در حالی که صنعت گردشگری به طور مستقیم دهک‌های پایین جامعه را هدف گرفته و باعث رونق کسب و کار و اشتغال در این طبقه می‌شود.

مهم‌ترین چالش بخش گردشگری، آموزش ذینفعان است

«علی کرباسی‌زاده» نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان در این جلسه گفت: اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی تلاش می‌کند راهکارهای اساسی در توسعه صنعت گردشگری استان ارایه کند.

وی افزود: اصفهان از دیرباز به عنوان شهری گردشگر پذیر شناخته شده است و باید از این ظرفیت برای رونق بیشتر استفاده کرد.

وی مهم‌ترین چالش گردشگری استان اصفهان، را آوزش ذینفعان برشمرد و گفت: برنامه ریزی برای توریسم یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های توسعه گردشگری است و تا به حال هیچ اتاق بازرگانی خود را درگیر این موضوع نکرده است.

 کرباسی‌زاده خاطر نشان کرد: یکی از پیشنهادهای مطرح شده جلب مشارکت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی جهت سرمایه گذاری در بخش گردشگری بویژه حمایت مادی از آثار ثبت شده تاریخی استان اصفهان است. به طور مثال یک شرکت با اعلام حمایت از یک اثر تاریخی می‌تواند در عرصه بین المللی و ملی در تبلیغات خود از این اثر استفاده کند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری تاکید کرد: بحث آموزش میزبانی در حوزه گردشگری یک امر بسیار مهم است چرا که جامعه ما در میزبانی از گردشگران با چالش‌هایی روبروست که با آموزش مداوم این مساله می‌تواند بر طرف شود.

تورلیدر‌ها فقط به زبان انگلیسی مسلطند و توانایی معرفی شهر اصفهان را ندارند

 «صفایی» عضو کمیته فرهنگ و آموزش کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان، مساله آموزش در عرصه گردشگری را مورد توجه قرار داد و گفت: تور لیدر‌ها فقط توانایی سخن گفتن به زبان خارجی دارند اما تور گردی و اصفهان را خیلی خوب نمی‌شناسند.

وی افزود: طبق بررسی به عمل آمده در شهر اصفهان ۸۴ مورد ناهنجاری گردشگری وجود دارد که بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی می‌تواند این ناهنجاریهای را برطرف کند.

«معینی» دیگر عضو کمیته در این جلسه گفت: ایجاد بانک پایان نامه رشته‌های مرتبط با گردشگری و آموزش آن به فارغ التحصیلان زبان‌های خارجی بهتر و سریع‌تر از آموزش یادگیری زبان انگلیسی به تورلیدر‌ها نتیجه می‌دهد.

وی از آمادگی موسسه آموزش زبان صدر جهت آموزش مختصر، هدفمند و سریع مرتبط با فروش به فروشنده‌های صنایع دستی ظرف مدت ۳۰ روز خبر داد.

 «قادریان» مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان اصفهان در این جلسه خواستار تشکیل جدول فرصت‌ها، تهدید‌ها، نقاط ضعف و قوت (swot) در صنعت گردشگری شد و گفت: بر اساس سند چشم انداز برنامه بلند، میان و کوتاه مدت تهیه شود.

با ارایه گواهینامه به فروشندگان صنایع دستی به گردشگران خارجی اطمینان خاطر بدهیم

«سعید شریفی» دیگر عضو کمیته فرهنگ و آموزش کمیسیون اظهار داشت: باید به سمت توریسم با علایق ویژه برویم و در این روش مخاطب را به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم می‌توان جذب کرد.

 وی افزود: در شیوه مستقیم موضوعاتی است که به صورت مستقیم با گردشگر در ارتباطند، مغازه دار‌ها و تورلیدر‌ها، هتل داران و غیره باید برای آن‌ها گواهینامه اعتبار دریافت نمایند و به اجبار در محل کسب نصب شود تا گردشگر با رضایت خاطر و اطمینان خرید خود را انجام دهد.

شریفی یادآور شد: در شیوه غیر مستقیم به دلیل اینکه در اصفهان توریست‌ها چراغ خاموش می‌آیند و می‌روند باید کارناوال راه انداخت و گردشگر را در اصفهان به مردم معرفی کرد.

 «امیری» مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این جلسه تصریح کرد: شهر اصفهان بیش از ۷ هزار سال سابقه شهرنشینی دارد و ۲۲ هزار اثر تاریخی و با ۱۹۶ رشته صنایع دستی یک سوم صنایع دستی کل جهان را به خود اختصاص داده است.

 وی افزود: اصفهان با دو چالش خشکی زاینده رود و آلودگی هوا به دلیل صنایع سنگین اطراف خود روبروست و باید راهکارهایی برای حل دایم این دو چالش ارایه کرد.

 امیری خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای هر سفر درون شهری ۱۳ نهاد و ارگان تصمیم گیرنده هستند ومتاسفانه ارگان‌ها در استان به صورت موازی و پراکنده عمل می‌کنند و این در حالیست مسیر‌ها باید تعریف شود و بدانیم گردشگر چه مسیری را باید ببیند.

کد خبر : ۳۱۴۸۸۷