خبرگزاری کار ایران

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل تاکید کرد

لزوم ثبت ملی مسیر سنتی حرکت دسته‌جات عزاداری در آران و بیدگل

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل گفت: تغییری در مسیر شش گانه سنتی حرکت دستجات عزاداری هیئات مذهبی ناحیه یک آران و بیدگل ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری ایلنا در آران و بیدگل حسین ابوالحسن‌زاده رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل با اشاره به سنت حرکت دستجات عزاداری هیئات مذهبی از پنجم محرم و شائبه تغییر مسیر حرکت هیئات مذهبی در سال جاری گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و آماده سازی محل مرمت بنای تاریخی کشف شده در محله سرکوچه مرکز هیئت قاسم بن الحسن (ع)، تغییری در مسیر شش گانه سنتی حرکت هیئات مذهبی ناحیه یک آران و بیدگل ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: هیئات مذهبی هر ساله با طی مسیر سنتی با حضور در بقاع متبرکه «فضل علی» آبپخش، «اسحاق و اسماعیل» بازار، «پنج امامزاده مسجد قاضی»، «قدمگاه»، «اسحاق و سلیمان» وشاد و «حضرت محمد هلال بن علی (ع)» ضمن ابراز ارادت و عرض تسلیت شهادت سید و سالار شهیدان به امامزادگان بزرگوار، به اقامه عزا می‌پردازند.

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: در گذشته عزاداری دستجات مذهبی طی این مسیر در شش پایگاه اصلی شامل خانه «آیت الله شیخ الاسلام» در محله دربند، خانه «حکیم شفایی» در محله آبپخش، خانه «کاظمی» در محله بازار، خانه آیت الله عاملی (ملا‌ها) در محله درب مسجد جامع، خانه «عبدالله خان» در محله سرکوچه دراز، «بقعه متبرکه اسحاق و اسماعیل» در محله وشاد و «حرم حضرت محمد هلال بن علی (ع)» شکل گرفته ولی به مرور زمان و بنا به رشد جمعیت، محل پایگاه‌های اصلی عزاداری با تغییرات جزئی روبرو شده است.

ابوالحسن‌زاده با اشاره به قدمت بیش از یک قرن حرکت دستجات در این مسیر خاطر نشان کرد: تنها بنای بجامانده از خانه‌های قدیمی عزاداری در این مسیر، «خانه عبدالله خان» است که بنا به موقوفه شدن مکان از سوی مرحوم حاج عبدالله خان اکرمیان به‌عنوان مرکز هیات فاطمیه (س)، دستجات مذهبی به احترام حضرت زهرا (س) با حضور در این مکان نیز عزاداری می‌کنند.

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل افزود: انتخاب مسیر حرکت دستجات عزاداری و عبور از مدفن امامزادگان، نشان دهنده نقش کلیدی امامزادگان در وحدت بخشی، یکپارچگی و پیوند اجتماعی میان شهروندان بوده است ومیراث فرهنگی باید این مسیر را به‌عنوان اثر معنوی شهرستان ثبت کند.

به گفته ابوالحسن‌زاده، حضور عزاداران در امامزادگان و مسیر سنتی حرکت دستجات عزاداری، امکان حضور بانوان در مکان‌های ویژه تخصیص یافته در مراکز هیئات‌های مذهبی طول مسیر حرکت، حضور کلیه هیئات مذهبی ناحیه یک در یک مسیر واحد، نظم و حضور متوالی دستجات عزاداری در این اماکن و عزاداری پایانی و پرشور دستجات در حرم هلال بن علی (ع) به‌عنوان مرکز ثقل فرهنگی شهرستان آران و بیدگل از جمله مزایای این مسیر سنتی است که در کمتر نقطه‌ای در سطح کشور حرکت دستجات به این شکل و با این نظم انجام می‌شود.

وی ارائهٔ درخواست از طرف مسئولان هیأت‌های مذهبی برای تغییر مسیر را رد کرد و اظهار کرد: این درخواست‌ها و شبهاتی که در این مورد مطرح می‌شود، از جانب دوستانی است که ارتباطی با مدیریت دسته‌های عزاداری ندارند.

رییس شورای هیئات مذهبی آران و بیدگل با اشاره به برگزاری مراسم پرشور عزاداری مردم این خطه در ماه محرم و تعدد دسته‌ها و حسینیه‌ها، بازسازی این مسیر را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به فرسودگی بافت قدیم این شهرکه محل عبور مردم عزادار و هیئت‌ها است، ضرورت مرمت و احیای ابنیه و منظر سازی مناسب با بازسازی بازارچه‌های قدیمی و مسقف کردن مسیر را دو چندان کرده است که شهرداری آران و بیدگل در سال‌های اخیر با اجرای طرح محیا در حال بازسازی این مسیر و نیز تعریض مسیر است.

ابوالحسن‌زاده در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امسال برای نخستین بار همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، طرح نصب پرچم کلیه هیئات مذهبی ناحیه یک آران و بیدگل به صورت متحدالشکل در مسیر حرکت هیئات مذهبی در اطراف تکیه حاج عبدالله خان انجام خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: بمنظور نظم و ساماندهی حرکت هیئات مذهبی، مسؤلان هیئات مذهبی باید بر اساس برنامه زمانبندی مشخص شده از سوی نیروی انتظامی اقدام به حرکت دسته نمایند.

یادآور می‌شود؛ بیش از ۱۱۰ هیئت مذهبی دارای مجوز فعالیت از اداره تبلیغات اسلامی در سطح شهرستان آران و بیدگل فعالیت می‌کند

کد خبر : ۳۱۵۱۱۷