خبرگزاری کار ایران

فرماندار خرم آّباد

سوءمدیریت در مصرف آب یکی از عوامل مهم کاهش آن است

فرماندار خرم‌آباد گفت: سوءمدیریت در مصرف آب به ویژه در بخش تولید یکی از عوامل مهم کاهش آب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا فرماندار خرم آباد با اشاره به آبیاری فضای سبز این شهرستان با آب شرب، بر لزوم جداسازی شبکه آب شرب از سایر مصارف تاکید کرد و افزود: سرانه منابع آب طی سالیان اخیر به شدت کاهش یافته و به مرز بحران رسیده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران جزو کشورهای خشک و نیمه خشک جهان محسوب شده که با بحران آب مواجه است ،تصریح کرد: همین کاهش باعث شده که طی سالیان اخیر شاهد کشمکش‌های زیادی در جامعه به ویژه جامعه کشاورزی باشیم.

فرماندارخرم آبادگفت: بهره‌برداری بیش از ظرفیت منابع زیرزمینی با وجود چاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از چاههای مجاز، برداشت‌های غیرمجاز از آبهای سطحی با الگوی کشت نامناسب، لوله‌کشی فرسوده و فقر فرهنگی مصرف‌کنندگان که عدم جدی گرفتن صرفه‌جویی را در پی دارد از جمله دلایل کاهش آب است.

فرماندار خرم آباد تغییرات آب و هوایی و کاهش بارش نزولات آسمانی را دلیل دیگر کاهش منابع آب دانست و افزود: برداشت از آبهای زیرزمینی و سطح کاهش آنها باید کنترل شود.

خجسته‌پور با اشاره به اینکه  فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به مردم به خصوص کشاورزان در زمینه حفاظت کمی و کیفی از منابع آب بسیار مهم است، افزود: فرهنگ‌سازی در بخش کشاورزی به عهده جهادکشاورزی  و نظارت آن بر عهده بخشداران و دهیاران خواهد بود.

فرماندار خرم آباد بر جداسازی شبکه آب شرب از سایر مصارف تاکید کرد و گفت: شهرداری باید برای آبیاری فضای سبز از آبهای غیرمتعارف و پس آبها استفاده کند همچنین به دلیل اینکه بسیاری از گیاهان فضای سبز آبدوست هستند در این مورد می‌توانیم از استان‌های کویری الگو بگیریم.

خجسته‌پور با بیان اینکه باید بستر انتقال آب شرب و کشاورزی بازسازی و نوسازی شوند، یادآور شد: چاههای غیرمجاز سطح خرم آباد بدون هیچگونه اغماز و چشم پوشی باید پر شوند.

وی با اشاره به اینکه چاههای صنعتی که مصارف کشاورزی دارند باید با دستور قضایی پلمپ شوند، عنوان کرد: چاههای کشاورزی شهرستان باید از این پس از کنتور هوشمند استفاده کنند.

فرماندار خرم آباد ادامه داد: جهادکشاورزی از اکنون که فصل کشت شروع شده الگوی کشت متناسب با هر منطقه‌ای را توسط بخشداران و دهیاران به کشاورزان اعلام کند.

خجسته‌پور با بیان اینکه کشاورزان مهاجر غاصبان مهاجر هستند تصریح کرد: کشاورزان باید توجیه شوند که زمینهای خود را به آنها اجاره ندهند اگر هم اجاره دادند اجاره منابع آبی ممنوع شود که خود به خود انگیزه‌ای برای اجاره زمین نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری ازمنابع آبی صرفا در اراضی تحت پوشش باید باشد، افزود: بخشداران در ترغیب روستاییان برای قرار گرفتن تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی تلاش کنند چراکه با تحت پوشش قرار گرفتن نمی‌توانند از آب شرب استفاده نابه جا داشته باشند.

فرماندار خرم آباد بر جلوگیری از پمپاژ بی‌رویه روان آبها و روخانه‌ها تاکید کرد و گفت: همه ادارات به خصوص امور آب، جهاد کشاورزی، آبفا و آبفار باید نمایندگان حقوقی خود را فعال کنند.
خجسته‌پور با بیان اینکه این جلسه باید برای ارائه گزارش دستگاه‌های مختلف مستمر و ماهانه برگزار شود، خاطرنشان کرد: بخشداران باید بر اجرای مصوبات درسطح روستاها نظارت داشته باشند چراکه مصوبات این جلسه بسیار مهم هستند.

کد خبر : ۳۱۷۰۳۰