خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر امورخارجه فنلاند در اتاق اصفهان

فنلاند می‌تواند در تولید انرژیهای پاک با اصفهان همکاری داشته باشد

نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری در اصفهان و فنلاند با حضور هیات تجاری فنلاند به ریاست معاون وزیر امور خارجه فنلاند در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، «ماتی آنتونن» (Matti Anttonen) معاون وزیر امور خارجه فنلاند در این نشست رابطه دو کشور فنلاند و ایران را دیرینه دانست و گفت: در سالهای اخیر به دلیل تحریم‌های اقتصادی، روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی کاهش محسوسی پیدا کرد. وی اضافه کرد: پس از امضای توافق نامه هسته ایی ایران با کشورهای ۵+۱، فرصت خوبی برای بازگشت به روابط گذشته و توسعه روابط اقتصادی است. وی تصریح کرد: ۷۵ درصد سرزمین فنلاند را جنگل پوشانده است و این کشور در زمینه کشاورزی و انرژی‌های پاک دستاوردهای نوینی داشته است و می‌تواند در زمینه انرژی‌های پاک، حل معضل آب، تولید صنایع غذایی، استخراج از پسماند‌ها و زباله‌های جامد به عنوان منبع انرژی با اصفهان همکاری نزدیکی داشته باشد.

 «قاسم علی جباری» عضو هیات رییسه اتاق اصفهان در این نشست گفت: استان اصفهان با ۵ میلیون نفر جمعیت و ۳/۱ میلیون نیروی کار، نقش موثری در روابط اقتصادی بین المللی ایران دارد. وی تصریح کرد: استان اصفهان در بخش حمل و نقل عمومی اهم از ریلی و هوایی نیازمند جذب سرمایه گذار است و فنلاند می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند. جباری خواستار همکاری دانشگاههای فنلاند با اصفهان در زمینه انتقال شیوه‌های نوین مدیریت بهره وری در بنگاههای اقتصادی شد و گفت: همکاری اموزشی بین دانشگاههای فنلاند و اصفهان می‌تواند یکی از زمینه‌های مهم همکاری‌های مشترک باشد. وی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان را بهترین و پر بازده‌ترین سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: استان اصفهان نیاز به سرمایه گذاری در بخش هتلینگ و بخش‌های مختلف گردشگری دارد. جباری خواستار راه اندازی خط هوایی اصفهان - هلسینکی شد و گفت: این خط پروازی می‌تواند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور منجر شود.

 «هری کمراینن» سفیر فنلاند در تهران در این نشست گفت: با توجه به توریستی بودن شهر اصفهان، فنلاند می‌تواند در بخش مدیریت توریسم و هتل داری همکاری نزدیکی با این شهر داشته باشد. وی افزود: دانشگاه‌های فنلاند آماده پذیرش دانش جویان اصفهانی برای حضور در رشته مدیریت هتل دارند. وی خاطر نشان کرد: فنلاند کشوری با جمعیت پنج میلیون نفری و دارای دولتی قدرتمند است و می‌تواند کشوری سودمند برای همکاری با ایران به ویژه اصفهان باشد. سفیر فنلاند در ایران گفت: این کشور در قسمت‌های مختلف مانند محافظت از محیط زیست دارای تجارب ارزنده ایی است که می‌تواند در اختیار استان اصفهان قرار بدهد. وی افزود: در آذرماه هیات یک صد نفری تجار، بازرگانان و نمایندگان شرکت‌های مختلف فنلاندی برای شرکت در نمایشگاه تهران به ایران سفر می‌کنند و موقعیت مناسبی برای برقراری ارتباط با فعالان اقتصادی استان اصفهان است.

وی از آمادگی سفارت فنلاند در ایران جهت ارایه خدمات به تجار ایرانی خبر داد.

 «یوسی یرهو» رییس اداره پرداخت و تسویه بانک مرکزی فنلاند در این نشست گفت: بانک‌های فنلاند در بین کشورهای اروپایی از نظر مدیریت نقدینگی و تحقیقات بانکی متمایزند و می‌توانند نقش موثری در بالا بردن سطح مبادلات تجاری و سرمایه گذاری فنلاند و ایران داشته باشند. وی افزود: این کشور مشتاقانه منتظر دوران پس از تحریم برای برقراری ارتباطات بانکی با ایران است و بانک‌های خصوصی فنلاند علاقمند برای حضور در ایران هستند.

 «رضا خیامیان» مسوول کمیته توسعه روابط خارجی کمیسیون سرمایه گذاری اتاق اصفهان در این نشست گفت: سرمایه گذاری مشترک (joint ventuere) راهبرد مناسب برای توسعه روابط اقتصادی فنلاند و اصفهان است.

 «فرهاد حاجی مرادی» نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این نشست با اشاره به ظرفیت تولید محصولات باغی بویژه سیب درختی، انار، سیب زمینی و پیاز در استان اصفهان گفت: سرمایه گذاری شرکت‌های فنلاندی در صنایع تبدیلی استان اصفهان می‌تواند معادله برد – برد اقتصادی را برای دو طرف برقرار کند. وی همچنین از ظرفیت استان اصفهان در تولید محصولات خشکبار خبر داد و گفت: بخش کشاورزی استان می‌تواند نیازهای فنلاند را در زمینه‌های مختلف برطرف کند.

 «مصطفی متین راد» مسوول کمیته بورس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق اصفهان در این نشست خواستار افتتاح شعبه ایی از بانک‌های فنلاند در ایران شد و گفت: بورس اوراق بهادار ایران ظرفیت بسیار زیادی برای جذب سرمایه گذاری شرکت‌های فنلاندی دارد و قانون سرمایه گذاری خارجی ایران یکی از قوانین مدرن و راهگشا در جذب سرمایه گذاری است.

کد خبر : ۳۱۷۹۹۱