خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور

ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها تشکیل می‌شود

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ادامه ثبات اقتصادی کشور، گفت:اقتصاد مقاومتی چراغ راه توسعه کشور است و در همین راستا ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درجلسه شورای اداری استان زنجان گفت: افق بسیار روشنی در همه امور کشور درحوزه های اقتصاد، فرهنگی، سیاست و ... در پیش‌رو ایران است.

وی گفت: دولت بنا ندارد نسبت به زندگی مردم بی‌توجهی باشد و خود را در آمار و اطلاعات سرگرم کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به معضلات و محدودیت‌های موجود در کشور،  تاکید کرد: عبور از این پیچ و خم‌ها در کشور نیازمند برنامه‌ریزی و همراهی همه ارکان نظام است.

معاون اول رئیس جمهور، کاهش تولید و بهای نفت را از مشکلات به وجود آمده برای کشور در سال جاری دانست وتاکید کرد: این کاهش برای اغلب کشورهای تولید کننده معضلاتی را به وجود آورده، به طوری که اغلب آن‌ها مجبور به استفاده از ذخایر ارزی خود شده‌اند.

جهانگیری، در ادامه با تاکید بر ثبات اقتصادی ایران با وجود همه مشکلات به وجود آمده ناشی از کاهش بهای نفت، اضافه کرد: اغلب شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز تغییری نمی‌کند ضمن اینکه دولت بنا دارد طرح‌های عمرانی خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی، معیار ارزیابی دولت در موفقیت مدیران دولتی را در استان‌ها واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: کمک به افزایش صادرات غیر نفتی از دیگر برنامه‌های دولت در شرایط فعلی است.

وی ادامه داد: مسئولان کشور در حال حاضر با عقل و تدبیر در صدد برنامه‌ریزی در راستای حل مشکلات کشورهستند و جذب سرمایه‌گذاران خارجی از اولویت‌های کاری دولت برای دوران پساتحریم است و در آینده شاهد ورود میلیاردها سرمایه به سمت ایران خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر ادامه اصلاحات اقتصادی به ویژه در سیستم بانکی کشور تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی چراغ راه توسعه کشور است و ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها هم تشکیل می‌شود.

جهانگیری، بهینه سازی مصرف انرژی از جمله آب را از برنامه‌های دولت اعلام کرد وگفت: در این راستا توسعه آبیاری تحت فشار و گازرسانی به روستاها در دستور کار قرار گرفته و استان زنجان اقدامات موثری در هر دو حوزه داشته است.

شرایط برای حضور حداکثری مردم فراهم شود

وی به انتخابات آینده در کشور اشاره  کرد و گفت: همه شرایط برای حضور حداکثری مردم در انتخابات باید فراهم شود.

جهانگیری ادامه داد: این استان از همه لحاظ  آمادگی پیشرفت  دارد که با توجه قرار گرفتن در شعاع جمعیتی 50 درصدی جمعیت کشور و برخورداری از مواهب طبیعی دارای نقش و موقعیت حائز اهمیت است که باید از این موارد در راستای توسعه این استان  استفاده کرد.

معاون اول رئیس جمهور، نیروی انسانی تحصیل کرده در حوزه‌های خاص از جمله آی تی را از دیگر شاخص‌های استان زنجان بیان کرد و گفت: می‌توان از این شاخص‌ برای کمک به توسعه استان زنجان و دیگر استان‌ها بهره گرفت.

وی ظرفیتهای معدنی استان زنجان را بی‌نظیردانست و تصریح کرد: معدن انگوران از جمله این ظرفیت‌ها است که با بهره‌برداری از آن‌ می‌توان زنجان را به قطب صنعتی جدید در کشور تبدیل کرد.

معاون اول رئیس جمهور به ارائه لایحه دولت برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان زنجان به مجلس اشاره کرد وگفت: زنجان می‌تواند منطقه ویژه اقتصادی را ایجاد و از ظرفیت آن برای توسعه استان استفاده کند.

معادن سرب و روی استان زنجان مستهلک شده است

محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه استان زنجان هنوز به لحاظ برخورداری از ذخایر معدنی جایگاه  مطلوبی دارد، گفت: معادن سرب و روی استان زنجان به دلیل استفاده مستهلک شده است.

نعمت زاده، خبر از تهیه و  تدوین نقشه راه تبدیل استان زنجان به قطب الکترونیکی، برق و آی‌ سی‌ تی داد وگفت: این نقشه  برای پیگیری به مسئولان  کشور از جمله معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است که در آن تکالیف دستگاه‌ها نیز مشخص شده است.

وی، در ادامه با اشاره به پیگیری ایجاد شهرک الکترونیک در استان زنجان،  افزود: دبیرخانه پیگیری ایجاد این شهرک هم ایجاد شده که  زمین موجود در منطقه به مساحت 100 هکتاری پیش‌بینی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین به مصوبه ایجاد دانشگاه صنعتی در استان زنجان اشاره و تصریح کرد: دانشکده مهندسی نیز باید تقویت شود.

نعمت زاده،  با بیان اینکه باید از نیروهایی متخصص و کارآمد در این زمینه استفاده کرد، یادآورشد: با استفاده از رهنمودهای اساتید موجود در استان از جمله پروفسور ثبوتی برخی موارد محتوای باید تقویت شود.

وی، همچنین با اشاره به نقش  شرکت ایران ترانسفور در زنجان تاکید کرد: این شرکت به همراه 10 واحد دیگر حدود 5 هزار اشتغال دارند و خود شرکت زنجان یک‌هزار و 900 نیروی شاغل دارد و این کارخانه در سطح بالایی فعالیت می‌کند و طی چند سال آینده رونق قابل توجهی می‌گیرد.

نعت زاده ادامه داد: معادن سرب و روی استان مستهلک شده و نیاز به اکتشافات جدید دارد، ولی استان معادن دیگری از جمله سنگ آهن و سایر فلزات را دارد که می‌تواند زمینه فعالیت صنایع پایین دست را فراهم کند.

وی، در بخشی از سخنان خود، با اشاره به آغاز به کار پتروشیمی زنجان، افزود: کنار کشیدن شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این واحد مشکلاتی را ایجاد کرده است و پیشنهاد من بازگشت همین شرکت برای به تحرک درآوردن آن با توجه به برخورداری از تخصص و تجربه است و یا اینکه پتروشیمی زنجان باید به بخش خصوصی توانمند واگذار شود، چرا که خرده مالکان توان پیشبرد آن را ندارند.

نعمت‌زاده، در پایان سخنان خود، با تاکید بر مطالعه انجام شده برای نیاز شمال غرب کشور به کود اوره خاطر نشان شد: نیاز این منطقه و همچنین صادرات مقداری از تولیدات به کشورهای همسایه، لزوم پیگیری به سرانجام رسانده پتروشیمی زنجان را الزامی کرده است.

کارت خرید کالای ایرانی برای همه اقشار صادر می‌شود

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز در ادامه جلسه شورای اداری استان زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد تحرک اقتصادی در کشور، تاکید کرد: صدور کارت خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از عوامل ایجاد تحرک برای همه اقشار جامعه با رعایت نظم و انضباط صادر می‌شود.

سیف ادامه داد: این مهم بعد از برنامه‌ریزی دولت و ثبات روی داده در نرخ ارز و آرامش اقتصادی که زمینه جرات پیدا کردن سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذار داده است، محقق شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر تاثیرگذاری ارتباطات بین‌المللی در تحرک اقتصادی ناشی از مذاکرات گفت:  دولت با برنامه‌ریزی‌های خاص در صدد ایجاد تحرک در اقتصاد است.

سیف، تنگنای مالی یا همان کمبود نقدینگی را از جمله مشکلات اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: با وجود کنترل تورم 40 درصدی و کاهش آن به زیر 15 درصد نرخ سود بانکی با وجود همه انتظارات کاهش نیافت که یکی از دلایل آن همین مشکل محدودیت منابع مالی بود که انباشت مشکلات نظام بانکی از عوامل آن محسوب می‌شود.

وی بدهکاری دولت به نظام بانکی و مسکوت ماندن 30 تا 40 درصد منابع بانک‌ها را از جمله مشکلات اعلام کرد و گفت: موسسات غیر مجاز از دیگر عوامل ایجاد مشکل به شمار می‌رود که در حال حاضر با هماهنگی‌ها و همراهی‌های موجود با رعایت ملاحظاتی در حال ساماندهی هستند.

رئیس کل بانک مرکزی به ورود بانک مرکزی برای حل تنگناها و محدودیت‌های مالی اشاره  کرد و گفت: جهت‌گیری این سیاست کاهش نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبول یعنی دو درصد نزدیک تورم و با لحاظ کردن آثار تورمی آن است.

سیف با اشاره به اولویت سال گذشته نظام بانکی در اعطای سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی ، افزود: در این راستا پیش‌بینی 280 هزار میلیارد تومانی تسهیلات پرداختی به اقتصاد کشور به حدود 340 هزار میلیارد تومان رسید که نه تنها انقباضی نبود بلکه انبساطی هدف‌دار محسوب می‌شود.

وی سیاست تحریک تقاضا برای خرید کالاهای تولید ایران را از برنامه‌های دولت دانست و ادامه داد: در این راستا صدور کارت خرید کالای ایرانی به مبلغ 10 میلیون تومان برای همه اقشار در دستور کار قرار گرفته است که با برنامه پیش‌بینی شده عملیاتی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه  تسهیل امکان خرید دین اسناد ناشی از فروش مدت دار واسطه‌ای و فراهم کردن امکان خرید خودرو با اولویت وسایط نقلیه عمومی را از دیگر برنامه‌های تحرک بخشی به اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ها طراحی شده 6 ماه تدوین شده است.

سیف با بیان اینکه روند امور تسهیلات مربوط به پروژه‌های بزرگ استان‌ها در بانک‌های مرکزی موجود در مرکز کشور پیگیری می‌شود، ادامه داد: اگر مجموع این تسهیلات هزینه‌ شده را جمع کرد می‌توان متوجه شد که تسهیلات ارائه شده به استان بسیار بیشتر از منابع استانی است.

وی در پایان سخنان خود به پیش‌بینی ارائه یک هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد واحدهای سودآور و اقتصادی در سفر رئیس جمهور به استان زنجان اشاره کرد و گفت: باید با برنامه ریزی ومدیریت زمان در جذب این منابع  اقدام شود تا شاهد طراحی پروژه‌های اقتصادی سودآور بود.

خبرنگار: زهرا ملابابائی

کد خبر : ۳۱۸۰۵۰