خبرگزاری کار ایران

تداوم قهر مسئولان جم و وعده‌های رئیس جدید دانشگاه آزاد جم

چندی پیش جلیل عظیم پور به جای محمد کارگر به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد جم معرفی شد که با مخالفت‌های مسئولان جم روبرو شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از جم، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز جم در سال 1390 با ریاست محمد کارگر در ورودی مهرماه، اقدام به پذیرش دانشجو کرد و با چند رشته، فعالیت خود را در ساختمان کانون شهید مطهری وابسته به آموزش‌وپرورش آغاز کرد.

از بدو شروع به کار دانشگاه هر از چندی در شهرستان خبرهایی مبنی بر تعطیلی دانشگاه آزاد جم و ادغام آن با مرکز کنگان به گوش می‌رسید که ترس و دلهره‌ای را برای دانشجویان این مرکز و سایر مردم شهرستان ایجاد می‌کرد که عمده دلیل آن، نبود ساختمان و فضای آموزشی مناسب اعلام می‌شد.

اما چند روز پیش خبر رفتن محمد کارگر از دانشگاه آزاد جم و آمدن جلیل عظیم پور تیتر رسانه‌های استانی و شهرستانی شد که با اعتراض برخی از مسئولین و دانشجویان همراه شد و باعث شد مراسم تودیع و معارفه وی در واحد دشتستان به‌عنوان واحد بالادستی مرکز جم برگزار شود.

امام‌جمعه شهرستان جم در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته با اشاره به تغییر کارگر و انتقاد از دکتر قیصری رئیس دانشگاه آزاد بوشهر نیز این تغییر را نشان از بی‌تدبیری او دانست و از  کارگر به‌عنوان یک سرمایه ارزنده یادکرد که خوش درخشیده است.

عدم دعوت از رییس جدید دانشگاه آزاد جم به شورای اداری شهرستان در هفته گذشته، نشان از نارضایتی فرماندار شهرستان جم از این تغییر دارد.

حال این نارضایتی فرماندار شهرستان جم نسبت به این تغییر مدیرتی؛ جای تقدیر دارد چراکه از یک نیروی بومی شهرستان حمایت کرده است و اما آنچه که مردم شهرستان جم بر آن تأکیددارند نیز تعامل و پیشرفت شهرستان است.

این در حالی است قاطبه مردم و مسئولان و در رأس آن امام‌جمعه جم از رفتن نادری فرماندار سابق شهرستان گلایه‌مند بودند و پادرمیانی‌ها هم جواب نداد تا اینکه تغییر صورت گرفت و نماینده عالی دولت در استان صلاح را بر این جابجایی تلخ دانست.

این روند اعتراض حتی در مراسم تودیع و معارفه فرماندار قدیم و جدید نیز نمود بیشتری یافت تا جایی که امام‌جمعه و اکثریت شوراها به نشانه اعتراض در مراسم حضور پیدا نکردند.

لزوم پذیرش رئیس جدید دانشگاه

اما همه این اعتراضات با آغاز مدیریت نوروزی فروکش کرد و نشان داد مردم شهرستان جم اهل تعامل برای پیشرفت شهرستانشان هستند و نوروزی را به‌رغم گلایه‌ها با روی باز پذیرفتند.

لازم است همانطور که مردم و مسئولین؛ نوروزی فرماندار جدید جم را پذیرفتند نیز او هم رئیس جدید دانشگاه آزاد جم را بپذیرد و به توسعه و پیشرفت دانشگاه کمک کند.

وضعیت فعلی دانشگاه آزاد جم

دانشگاه آزاد جم با گذشت چهار سال از تأسیس آن، دچار مشکلاتی است که جلو پیشرفت آن را گرفته بود.

یکی از عمده مشکلات آن نبود ساختمان با فضای آموزشی مناسب برای تحصیل دانشجویان که گاها باعث تعطیلی کلاس‌ها می‌شد و یا نبود آزمایشگاه و کارگاه‌های مرتبط با دروس عملی، مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود آورده بود که نسبت به این امر معترض بودند.

نداشتن هیئت‌علمی برای تصویب رشته‌های اولیه در دانشگاه آزاد جم از دیگر مشکلات بوده است که به گفته رئیس جدید دانشگاه مرکز جم، هم‌اکنون رشته‌ای به اسم مرکز جم در دانشگاه آزاد کشور ثبت‌نشده است که دلیل آن نداشتن هیئت‌علمی برای آن رشته‌ها است.

دانشگاه آزاد اهرم همزمان با دانشگاه جم تأسیس و پس از گذشت دو سال از مرکز به واحد تبدیل شد؛ حال جای این سؤال است که چرا پس از چهار سال از تأسیس دانشگاه آزاد مرکز جم، این دانشگاه در حد مرکز باقی‌مانده است و به واحد تبدیل نشده است؟

از دیگر مشکلات را می‌توان به تدریس استادانی با مدرک کارشناسی در این مرکز اشاره کرد که مغایر با قوانین دانشگاه آزاد  و ممنوع است چراکه حداقل مدرک لازم برای تدریس در دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد است و یا جزو هیئت‌علمی دانشگاه باشد.

وعده‌های  رییس جدید دانشگاه آزاد جم

جلیل عظیم پور از جانبازان جنگ تحمیلی است که بیست سال خدمت دانشگاهی، عضویت هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد بوشهر، ریاست آموزشکده فنی سماء، عضو شورای پارک علم و فناوری خلیج‌فارس، ریاست دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به مدت دو سال، ریاست انجمن برق و الکترونیک ایران منطقه بوشهر و ... را در کارنامه خود دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از تصویب رشته‌های فعلی دانشگاه آزاد جم خبر داد و بیان کرد: در قدم اول ما دنبال تصویب رشته‌های کارشناسی مکانیک، کاردانی پیوسته صنایع شیمیایی، کاردانی پیوسته برق الکتروتکنیک به نام مرکز جم هستیم.

عظیم پور از ایجاد چندین رشته جدید در مقطع کارشناسی و کاردانی پیوسته خبر داد و گفت: در حال پیگیری برای ایجاد چهار رشته شیمی، روانشناسی، کامپیوتر، برق قدرت در مقطع کارشناسی پیوسته و پنج رشته کامپیوتر، صنایع شیمیایی، برق قدرت، ابزار دقیق، حسابداری، ایمنی صنعتی (HSE) در مقطع کارشناسی ناپیوسته و همچنین سه رشته کامپیوتر، ایمنی صنعتی (HSE)، حسابداری نیز در مقطع کاردانی پیوسته هستیم که اقدام به جذب دانشجو برای ترم بهمن‌ماه 94 یا مهرماه 95 در این رشته‌ها خواهیم کرد.

وی همچنین ایجاد رشته‌های حقوق، عمران، معماری، تربیت‌بدنی در مقطع کارشناسی و رشته‌های مکانیک، روانشناسی، حقوق، کامپیوتر و شیمی در مقطع کارشناسی ارشد را به‌عنوان برنامه‌ی بعدی خود عنوان کرد.

وی در ادامه در خصوص وضعیت ساختمان دانشگاه آزاد جم افزود: در حال رایزنی برای احداث یک ساختمان جدید با فضای آموزشی مناسب هستیم تا با شروع ترم بهمن‌ماه 94، کلاس‌های دانشگاه را در مکان جدید برگزار کنیم و همچنین پیگیر زمین برای احداث ساختمان دانشگاه هستیم که دونقطه در نزدیکی شهر جم در حال بررسی است که پس از مشخص شدن وضعیت زمین آن؛ بلافاصله کار ساخت دانشگاه را آغاز خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد مرکز جم با بیان اینکه نیروی‌های بومی شهرستان برای استخدام در کادر آموزشی و اداری دانشگاه در اولویت قرار دارند، اضافه کرد: در صورت نبود نیروی بومی توانمند و متناسب از نیروی‌های توانمند استان استفاده خواهیم کرد و با تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه در دروس عملی، یک فضای آموزشی مناسب را برای دانشجویان فراهم می‌کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با اعتماد و کمک مسئولین شهرستان بتوانیم دانشگاه آزاد جم را در استان سرآمد دیگر دانشگاه کنیم و برای شروع کار در یک بازه شش ماه تا یک‌ساله تغییرات چشمگیری را در سطوح دانشگاه شاهد باشیم.

با این تفاسیر، آیا اکنون وقت آن نیست که فرماندار جم با فراهم کردن فضای مناسب در شهرستان و پذیرش رئیس جدید دانشگاه آزاد جم، تحول و توسعه دانشگاه را با همکاری رئیس جدید در پیش گیرد؟

حال باید به انتظار نشست و دید که آیا رئیس جدید دانشگاه آزاد مرکز جم به قول‌ها و وعده‌های خود عمل می‌کند یا دانشگاه در چند ماه آینده به سوی تعطیلی می‌رود؟

گزارش: مهدی مهران نژاد

کد خبر : ۳۱۸۴۶۶