خبرگزاری کار ایران

با حضور ۵ رایزن بازرگانی ایرانی در اتاق اصفهان

استان اصفهان از فرصت اکسپو 2017 قزاقستان استفاده کند

نشست رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی در کشورهای هدف شامل عراق، چین، تونس، اندونزی، ویتنام و قزاقستان با حضور ۵۰۰ فعال اقتصادی استان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، «محسن پورسینا» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه استان اصفهان با برخورداری از صنعتگران و بازرگانان توانمند از زمینه‌های ورود به حوزه اقتصاد بین الملل و بازارهای بزرگ دنیا برخوردار است، تصریح کرد: اما سودی که از این بازار‌ها تاکنون نصیب استان اصفهان شده، بسیار ناچیز است.

طپوی هدف از برگزاری نشست فعالان اقتصادی استان با رایزنان اقتصادی کشورمان را ایجاد زمینه همفکری و اتخاذ راهکارهای مناسب برای ورود به بازارهای جهانی بیان کرد و افزود: کشورهای عراق، چین، ونزوئلا، اندونزی، ویتنام و قزاقستان بازارهای هدف و خوبی برای فعالیت تجار و بازرگانان اصفهان است تا بتوانیم از طریق همکاری با رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای یاد شده زمینه صادرات استان به این کشور‌ها را فراهم کنیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر و فراهم شدن زمینه تبادلات اقتصادی و صنعتی در دوره پساتحریم خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان ما باید حضور خود در بازارهای جهانی را افزایش و نقش پر رنگی در این بازار‌ها داشته باشند.

بازرگانان اصفهانی در بازار چین خودزنی نکنند

«علی دهقانی» رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در چین در این نشست با اشاره به فرصت‌های بالای تجاری میان ایران و چین به دلیل میزان بالای مبادلات میان دو کشور گفت: استان شانگهای یکی از استان‌های صنعتی و اقتصادی چین است که بر‌ترین برندهای چینی در آن تولید می‌شود، ایران و اصفهان نیز می‌توانند نفع بالایی از آن کسب کنند.

وی افزود: در حال حاضر چین بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ایران است و بیشترین حجم صادرات ایران به این کشور انجام می‌شود و بیشتر حجم واردات ما نیز از چین صورت می‌گیرد.

رایزن بازرگانی ایران در استان شانگهای چین افزود: در بخش فناوری اطلاعات فرصت‌های بسیاری در شانگهای وجود دارد که سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند در آن مشارکت کنند.

وی همچنین افزود: در حوزه جذب گردشگر نیز چین با توجه به جمعیت بالای گردشگر می‌تواند شریک مناسبی برای ایران باشد و در یک هفته تعطیلات اخیر، ۱. ۲ میلیون نفر از فرودگاه بین‌المللی شانگهای به سفرهای خارجی رفته‌اند که جذب کسری از آن‌ها می‌تواند گردشگری ما را دگرگون سازد.

دهقانی انتقادی نیز به ضعف تبلیغات ایران در چین داشت و افزود: در کانال‌های چینی مدام جاذبه گردشگری کشورهای همسایه نظیر تایلند و مالزی در حال پخش است اما از تبلیغات ایرانی‌ها خبری نیست و باید با افزایش تبلیغات خود در این کشور جاذبه‌های خود را در بین گردشگران چینی گسترش دهیم.

وی همچنین به نحوه بازاریابی بازرگانان ایرانی در چین انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی محصولات رقابت ناسالم تجار ایرانی موجب قیمت‌شکنی محصولات ایرانی در چین و افزایش شک و تردید چینی‌ها نسبت به کیفیت این محصولات شد و بهتر است که بازرگانان ایرانی در فروش محصولات خود به فکر سود کوتاه‌مدت نباشند و با هماهنگی بیشتری اقدام به عرضه محصولات خود کنند.

دهقانی در خاتمه صنایع پتروشیمی، صنایع‌دستی، فناوری اطلاعات و صنایع غذایی را فرصت‌های ایران در بازار چین دانست و گفت: اطلاعات تکمیلی برای فعالیت تجاری در چین در پرتال سازمان توسعه تجارت قابل ‌دسترسی است.

وی خاطر نشان کرد: رایزنان بازرگانی ایران در چین در دو شهر شانگهای و پکن آماده ارایه خدمات به بازرگانان ایرانی هستند.

تونس دروازه ورود به بازار ۸۰۰ میلیونی آفریقا/ وجود تعرفه ترجیحی، تجارت با تونس را آسان کرده است.

مجید قربانی‌فراز رایزن اقتصادی ایران در این نشست گفت: تونس دومین اقتصاد آفریقا است و ورود به بازار این کشور تنها منوط به اخذ کارت بازرگانی است و ما بسترهای لازم برای حضور تجار ایرانی را فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: تونس کشوری متعلق به آفریقای سفید با جمعیتی بالغ ‌بر ۱۱ میلیون نفر است که از سال ۲۰۱۱ دستخوش تغییرات سیاسی شده اما به نسبت توانسته ثبات امنیتی خود را حفظ کند.

وی با اشاره به اقتصاد رو به رشد تونس تصریح کرد: تونس پس از آفریقای جنوبی دومین اقتصاد آفریقا محسوب می‌شود و شرایط مناسبی را نیز از نظر جذب سرمایه‌گذار و بازرگانان خارجی فراهم کرده؛ به‌طوری‌که برای فعالیت تجاری در این کشور تنها نیاز به اخذ کارت بازرگانی است که شرایط آن در سایت سازمان توسعه تجارت قرار داده ‌شده است.

رایزن اقتصادی ایران در تونس همچنین در توصیف فرصت‌های تجاری تونس افزود: هر ساله نمایشگاه‌های مهمی در تونس برگزار می‌شود که حضور بازرگانان ایرانی و تولیدکنندگان ما در آن می‌تواند دسترسی به بازار تونس را تسهیل کند. همچنین هم‌اکنون بین ایران و تونس تعرفه ترجیحی بازرگانی برقرار شده و ۲۶۰ ردیف کالای صادراتی و ۱۵۰ کالای وارداتی برای این کشور تعیین کرده‌ایم که مراحل مذاکرات آن در حال طی شدن است.

قربانی‌فراز در ادامه اشاره‌ای نیز به بازار ۸۰۰ میلیونی قاره آفریقا داشت و گفت: تونس دروازه مناسبی برای ورود به این بازار است و شیوه نفوذ در این بازار نیز فقط اخذ کارت بازرگانی و حضور در نمایشگاه‌های آن است و ما نیز سعی کرده‌ایم بستر خوبی را آماده کنیم.

به گفته وی تعرفه تجاری تونس با ۵۰ کشور دنیا صفر است و این ویژگی زمینه مناسبی برای استفاده از تونس به‌عنوان دروازه ورود به تجارت با سایر کشور‌ها را فراهم می‌کند و عضویت این کشور در برخی پیمان‌های تجاری نظیر پیمان‌های منطقه‌ای و عربی شرایط مناسبی برای بازرگانی با این کشور را ایجاد کرده است.

رایزن اقتصادی ایران در تونس با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات تجاری این کشور توسط نمایندگی ایران تصریح کرد: اطلاعات سایت‌های مناقصات تونس که عمدتاً مربوط به دو وزارت اسکان و حمل‌ونقل آن جمع‌آوری ‌شده و در پرتال سازمان توسعه تجارت قرار دارد اما حضور در این مناقصات نیازمند ثبت شرکت است که توضیحات آن را به‌طور کامل در سایت قرار داده‌ایم..

اقبال عراقی‌ها به تجارت با ایران

«ابراهیم محمدزاده» رایزن اقتصادی ایران در بغداد در این نشست گفت: مواضع ترکیه و عربستان در حمایت از داعش موجب افت شدید مصرف کالاهای این کشور‌ها در بازار عراق و افزایش تمایل آن‌ها به تجارت با ایرانی‌ها شده است.

وی افزود: عراق مهم‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه است زیرا در حال حاضر ۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به این کشور انجام می‌شود و مبادلات تجاری دو کشور در طی ۱۰ سال اخیر ۵ برابر شده است، سهم صادرات به عراق به‌کل صادرات کشور از ۳ به ۲۰ درصد افزایش‌ یافته، بیشترین محصولات نهایی ایران به عراق صادر شده و خام فروشی به این کشور نداریم.

رایزن اقتصادی ایران در بغداد به توصیف دیگر ویژگی‌های تجاری عراق پرداخت و تصریح کرد: ایران و عراق بیشترین طول مرزی و بیشترین گذرگاه‌های مرزی را دارند و ایران در هیچ کشوری به‌اندازه عراق نمایندگی دایر نکرده است؛ ضمن اینکه بیشترین مبادله گردشگر بین این دو کشور در منطقه انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: ۹۰ درصد مصرف عراق از طریق واردات انجام می‌شود و متأسفانه در حجم مبادلات، ترکیه در این کشور دست بالا را گرفته و ۲۰ درصد سهم بازار عراق را از آن خود کرده است که در قیاس با ما، صادرات ترکیه ۵ برابر است و دلیل آن حضور گسترده رایزنان ترک در بازار عراق، اصلاح تولید بر اساس الگوی مصرف مردم عراق و ایجاد نمایندگی‌های متعدد ترکی در این کشور است.

محمدزاده اتفاقات اخیر در منطقه را به ضرر صادر کنندگان دیگر کالا به عراق ارزیابی کرد و گفت: حمایت ترکیه و عربستان از داعش موجب عدم تمایل مصرف‌کنندگان شیعه عراقی به مصرف کالاهای ترک و عربستانی شده و به همین دلیل در دو سال اخیر صادرات ترکیه به عراق به‌شدت افت کرده است، و البته قطع ارتباط مرزی این کشور با استان‌های جنوبی نیز مزید بر علت شده است.

وی محبوبیت ایران بین شیعیان عراقی را یک امتیاز ویژه در تجارت با عراق توصیف کرد و افزود: از سال ۲۰۰۳ که درهای عراق به روی ما باز شد تجارت رو به رشدی با عراق داشتیم اما نبود برنامه مشخص برای تجارت با این کشور جای ما را متزلزل کرده است زیرا اغلب مازاد عرضه داخلی به عراق صادر می‌شود و در تجارت با این کشور، الگوی مصرف جامعه آن مدنظر تولیدکنندگان ما نبوده است.

محمدزاده در پاسخ به این سووال که آیا بازار عراق از دست ما رفته است، گفت: خیر این اتفاق نیفتاده اما اگر نمایندگی‌های خود را در این کشور تقویت نکنیم به‌محض بازگشت امنیت به عراق، شرکت‌های بین‌المللی بازار آن را قبضه خواهند کرد. در حال حاضر تجار عراقی هستند که به دنبال اجناس ما تا ایران می‌آیند و اگر خود در عراق حضور فعال نداشته باشیم این وضعیت پایدار نخواهد بود.

رایزن اقتصادی ایران در بغداد تصریح کرد: خوشبختانه دو پرواز اصفهان ـ بغداد و اصفهان ـ نجف در فرودگاه اصفهان برقرار است و فرآیند اخذ ویزا نیز یکی دو روز بیشتر طول نمی‌کشد بنابراین بستر برای حضور بازرگانان اصفهانی در عراق فراهم است و در مورد امنیت نیز استان‌های جنوبی و شیعه‌نشین این کشور به‌طور کامل در امنیت به سر می‌برند.

استان اصفهان از فرصت اکسپو ۲۰۱۷ قزاقستان استفاده کند

«محمد حسن مهدی‌پور» رایزن جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در این نشست پیشنهاد برگزاری نمایشگاه دایمی سنگ در آستانه شد و گفت: سنگ‌های تزیینی از جمله تراورتن یکی از نیازهای این کشور است.

رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان از تبلیغات ضعیف کالاهای ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: حور در نمایشگاه‌های این کشور می‌تواند زمینه معرفی کالاهای ایرانی را به قزاق‌ها فراهم سازد.

وی پیشنهاد برگزاری نمایشگاه اختصاصی استان اصفهان در آستانه به فعالان اقتصادی استان ارایه کرد و گفت: صنعت برق، انرژی‌های تجدید پذیر، تجهیزات مهندسی و مشاوره فنی و مهندسی از بخش‌هایی است که مورد تقاضای این کشور است.

مهدی‌پور از برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۷ در آستانه قزاقستان خبر داد و گفت: استان اصفهان می‌تواند ازاین زمینه برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی و فرهنگی خود استفاده کنند.

ورود به بازار اندونزی نیاز به شناسایی فرهنگ این کشور دارد

«محسن فراجی» رایزن بازرگانی ایران در اندونزی در این نشست بازار ۲۵۰ میلیون نفری اندونزی را فرصت مناسب برای تولید کنندگان اصفهانی جهت حضور دایم در این کشور برشمرد و گفت: ورود به بازار اندونزی نیاز به شناسایی فرهنگ این کشور دارد.

وی از استفاده سنگ‌های تزیینی ساختمانی برای کفپوش در منازل اندونزی‌ها خبر داد و گفت: مردم این کشور از سنگ برای تزیین نمای منزل استفاده نمی‌کنند.

رایزن بازرگانی در اندونزی حضور در نمایشگاههای این کشور را عامل بدست اوردن اطلاعات مفید از نحوه خرید مردم این کشور دانست و گفت: به دلیل طبع ملایم مردم این کشور به طور عمده مایل به بازدید از کشورهای اسلامی به جای کشوراهای اروپایی هستند.

فراجی دیدار و توجیح مسوولین اندونزی نسبت به کالاهای ایرانی را یکی از راههای نفوذ به بازار ۲۵۰ میلیونی این کشور برشمرد و گفت: بازارگانان اصفهانی برای حضور بلند مدت در این کشور باید از نزدیک نیازهای مردم این کشور شناسایی شود.

نیاز به سنگ‌های تزیینی رنگی در ویتنام

«محسن رضایی‌پور» رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ویتنام در این نشست گفت: این کشور بیشترین توافق نامه تجارت آزاد با کشورهای مختلف دارد و باید از این فرصت برای توعه روابط تجاری ایران بهره برد.

وی بازار سنگ‌های تزیینی رنگی در این ویتنام را فرصت مناسب برای صنعت سنگ اصفهان عنوان کرد و گفت: تدوین تجارت آزاد با ویتنام می‌تواند زمینه فروش کالاهای ایرانی بویژه استان اصفهان فراهم سازد.

رایزن بازرگانی ایران درویتنام از ارایه اطلاعات اقتصادی این کشور در پرتال سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: در این پرتال اطلاعات بازرگانی ویتنام در اختیار بازرگانان ایرانی قرار گرفته است.

 در پایان این نشست شرکت کنندگان در میزگردهای تعیین شده هر رایزن بازرگانی به مذاکره تجاری و ارایه و دریافت اطلاعات با رایزنان پرداختند.

کد خبر : ۳۱۹۰۹۸