خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان

برای توسعه صادرات باید از بخش خصوصی حمایت کرد

استاندار گیلان با بیان اینکه برای توسعه‌ صادرات باید از بخش خصوصی حمایت کنیم، گفت: همه‌ دستگاه‌ها موظف هستند بدون توجه به مسائل بخشی و درونی و با نگاه کلان استانی و ملی به توسعه صادرات کمک کنند .

به گزارش ایلنا، دکتر محمدعلی نجفی  در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان با اشاره به اینکه رتبه هجدهم ادر توسعه‌ صادرات غیرنفتی جایگاه شایسته‌ای برای این استان نیست افزود: استانی که پتانسیل‌های فراوانی بویژه در بندرانزلی با پیشینه‌ی طولانی و منطقه آزاد  دارد این جایگاه برایش قابل قبول نیست.

وی بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر گیلان تأکید کرد و گفت: با اجرایی شدن برجام شرایط توسعه صادرات را در گیلان همانند سراسر کشور بیش از پیش خواهیم داشت.

نجفی با بیان اینکه در کنار بندرانزلی، منطقه آزاد انزلی با ظرفیت‌های بسیار بالا در حال توسعه و گسترش است، خاطرنشان کرد: تاکید رئیس جمهوری در بازدید از طرح توسعه مجتمع بندری کاسپین  در سفر به گیلان این بود که منطقه آزاد انزلی همچون دیگر مناطق آزاد تجاری باید مرکز مهمی برای صادرات کشور باشند.

استاندار گیلان افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور ساخت مجتمع بندری کاسپین فرصت مهم برای توسعه صادرات است.

نجفی با تأکید بر تشکیل جلسات نظارتی با کمک دستگاه‌های امنیتی در خصوص عوارض گمرکات گفت: وزیر راه شهرسازی در این خصوص بینش بزرگی دارد و قطعاً همکاری می کند و بنادر استان درخصوص فرصت‌هایی که برای بنادر ایجاد شود پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی افزود:  باید تلاش شود در بحث توسعه‌ صادرات از بخش خصوصی حمایت کنیم  و همه‌ دستگاه‌ها موظف هستند بدون توجه به مسائل بخشی و درونی با نگاه کلان استانی و ملی  به بحث توسعه صادرات کمک شایان توجهی کنند.

در ادامه این جلسه رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با مقایسه عملکرد بنادر ایران در شمال کشور اظهار داشت: استان گیلان باید با افزایش ظرفیت‌های بندری و ریلی و ضمن فعالسازی کریدورها از جمله کریدور نوستراک و چین- ‌آکتائو- انزلی نسبت به افزایش سهم گیلان در حمل و نقل و ترانزیت دریایی در دریای خزر اقدام نماید.

رضا مسرور خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش بار و کشتی در بنادر میزان پسکرانه‌ای بنادر است و باتوجه به اهمیت حمل و نقل و تجارت در ایجاد اشتغال استان با احداث مجتمع بندری کاسپین که پسکرانه مناسبی دارد و قوانین و مزایای مناطق آزاد از جمله معافیت‌های قانونی اعلام می‌شود این بندر در توسعه استان در آینده نقش فراوانی ایفا خواهد نمود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز با اشاره به افتتاح سرای تجاری در آستراخان روسیه در آینده ای نزدیک گفت: افتتاح این سرای تجاری رویداد بسیار بزرگی در مناسبات بین دو استان و کشور است.

هادی تیزهوش تابان افزود: مجسمه ی خیام نیشابوری در روبروی دانشگاه آستراخان از دیگر اقداماتی است که در آینده ای نزدیک این مجسمه در این مکان نصب خواهد شد.

مدیر کل گمرک بندرانزلی و ناظر گمرکات گیلان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند صادرات و واردات استان، گفت: صادرات استان در هفت ماهه امسال 280 هزار تن کالا به ارزش 176 میلیون دلار است که در حال حاضر رتبه استان در صادرات 18 است.

محمد شهبازی با اشاره به اینکه در صادرات چمدانی 26 درصد افزایش داشته ایم افزود: در کالاهای چمدانی استان به ارزش 10 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

کد خبر : ۳۱۹۵۰۲