خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفا گیلان

بیش از 71 درصد روستاهای گیلان از آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند

ایلنا: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: در این استان یک هزار و 730 روستا یعنی معادل 71 درصد روستاهای موجود از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

به گزارش ایلنا، محمدعلی فرامینی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی به‌منظور مقابله با پدیده‌های خشک‌سالی و سیل در راستای تأمین مستمر و پایدار آب آشامیدنی روستاهای تحت پوشش، برنامه‌های متعددی را امسال اجرایی کرده و این امر تا حصول پایداری در تأمین آب شرب سالم و بهداشتی ادامه دارد.

وی بابیان اینکه گیلان دارای یک هزار و 730 روستای برخوردار از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی است، اظهار کرد: با توجه به این رویکرد در بهار و تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته، روستاییان با مشکلات کمتری در حوزه آب شرب مواجه بوده‌اند.

مدیرعامل آبفا گیلان ادامه داد: توزیع مناسب منابع تأمین آب شرب، شناخت تأسیسات آب‌رسانی آسیب‌پذیر، اصلاح و بازسازی شبکه‌ها، حفظ حریم منابع آبی، اصلاح الگوی مصرف مشترکان و تخصیص اعتبارات ازجمله برنامه‌های مقابله با بحران‌های احتمالی در این شرکت است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گیلان در مرکز انواع حوادث غیرمترقبه قرار دارد، کار آب‌رسانی مداوم روستاها نیز با مشکلات بیشتری روبه‌روست.

فرامینی با تأکید بر اینکه خشک‌سالی، وقوع سیل، تندباد، بارش شدید برف و آلودگی‌های زیست‌محیطی، مهم‌ترین خطراتی است که تأسیسات آب‌رسانی و منابع آب شرب روستاها را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا تأثیر منفی بر منابع تأمین‌کننده آب آشامیدنی روستاها برجای گذاشته است.

وی گفت: افزایش 56 درصدی مصرف آب شرب در فصول بهار و تابستان با توجه به حضور میلیونی گردشگران و از سوی دیگر کاهش آبدهی سفره‌های زیرزمینی در گیلان، کار آب‌رسانی به روستاها را با سختی مواجه ساخته است.

وی افزود: شرکت آبفا گیلان با برنامه‌ریزی‌های مداوم، تمام تلاش خود را برای خدمات‌رسانی بی‌وقفه به روستاییان در بخش آب شرب انجام می‌دهد که امیدواریم به‌رغم تمامی معضلات و مشکلات موجود کوچک‌ترین اختلالی در تأمین و توزیع آب مصرفی روستاها وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در ادامه بابیان اینکه اجرای طرح جامع آب‌رسانی به یک هزار روستا موجب تحول در حوزه آب شرب روستایی این استان شده است، گفت: تاکنون در قالب این طرح نمونه‌ی آب‌رسانی، 749 روستا در گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند.

فرامینی افزود: در افق این طرح بزرگ و ملی به یک هزار و 42 روستای بالای بیست خانوار استان آب‌رسانی می‌شود.

وی افزود: با تکمیل این طرح در چشم‌انداز موردنظر 60 درصد جمعیت روستایی گیلان از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون 749 روستای گیلان در راستای طرح جامع، زیرپوشش شبکه آب‌رسانی قرارگرفته‌اند، گفت: 132 هزار خانوار در این روستاها از آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند.

فرامینی خاطرنشان کرد: تاکنون به‌منظور تأمین آب آشامیدنی این روستاها چهار هزار و 951 کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و توزیع اجرا، 71 حلقه چاه حفر، 64 باب ایستگاه پمپاژ راه‌اندازی و 56 هزار و 940 مترمکعب مخزن ذخیره و تعدیل فشار احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ادامه داد: تاکنون بیش از 146 میلیارد تومان برای اجرای طرح جامع آب‌رسانی به یک هزار روستای گیلان هزینه شده است.

فرامینی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 17 میلیارد تومان برای تکمیل این طرح در استان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 71 درصد از روستاهای گیلان از آب شرب مناسب و بهداشتی بهره‌مند هستند.

کد خبر : ۳۱۹۵۰۸