خبرگزاری کار ایران

نشتی گاز عامل 73 درصد از گاز گرفتگی‌هاست

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان گفت: طبق آمار منتشره از شرکت ملی گاز ایران، ۷۳ درصد از حوادث گاز گرفتگی مربوط به نشتی گاز ناشی از نقص و مسدود بودن دودکش بخاری است.

به گزارش ایلنا از زنجان، نادر رابطی، رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان، امروز با تاکید بر توجه جدی به کنترل دقیق وسایل گازسوز و اطمینان از سلامت کارکرد آن‌ها، گفت: عدم استفاده از کلاهک در پشت بام‌ها، عدم کنترل دقیـق مسیر دودکــش و استفـاده از لولـه‌های آلـومینیومی فنــری در وسایل گاز سوز، از مهم‌ترین مواردی است که متاسفانه شهروندان در رعایت آن بی‌دقتی می‌کنند.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با اشاره به اینکه شهروندان در استفاده صحیح از وسایل گاز سوز مانند بخاری؛ دقت، و به نصب صحیح، کنترل دودکش و رعایت اصول اولیه؛ توجه کافی داشته باشند؛ افزود: سهل انگاری، غفلت و قصور در مواردی هر چند ساده و پیش پا افتاده امکان بروز حوادثی بزرگ و خسارت جانی و مالی به دنبال خواهد داشت.

رابطی، آمار حوادث گاز طبیعی سال گذشته استان را ۲۴ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳ مورد مربوط به آتش سوزی، ۱۰مورد؛ انفجار و آتش سوزی و ۶ مورد گازگرفتگی منجر به فوت ۱۱ نفر از هم استانی‌های عزیزمان بوده است.

وی با بیان اینکه شهروندان قبل از نصب بخاری با رعایت نکاتی ساده می‌توانند از بروز حوادث جلوگیری کنند گفت: آویختن وزنه‌ای نسبتاً سنگین به داخل دودکش و هدایت آن از دهانه خروجی دودکش به طبقات پایینی یکی از راه‌های پیشنهادی برای کسب اطمینان از باز بودن مسیر لوله است.

رابطی انعکاس تابش نور توسط آیینه و مکش شعله به سمت داخل دهانه دودکش را از دیگر راه‌های اطمینان از نصب وسیله گاز سوز بخاری عنوان کرد و افزود: به منظور کسب اطمینان از کارکرد صحیح وسیله گاز سوز، لوله بخاری خود را لمس کنید، در صورتی که گرمای آنرا احساس نکردید، فوراً بخاری را خاموش و اشکال را برطرف کنید چرا که دودکش سرد زنگ خطری است که نشان می‌دهد گازهای سمی وسیله گاز سوز در خانه شما در حال انتشار است.

وی ابراز کرد: خودداری از بکاربردن زانوهای متعدد و حرارت گیر، عدم استفاده از بخاری گازی بدون دودکش در فضای بسته و مغازه‌ها و جلوگیری از بکار بردن لوله‌های فنری آلومینیومی در وسایل گازسوز بخصوص بخاری از دیگر توصیه‌های ایمنی است که شهروندان باید به آن توجه کنند.

نادر رابطی همچنین توجه شهروندان را به اطمینان از مکش مناسب دودکش و بازبودن آن قبل از نصب وسیله گازسوز، سعی در نصب لوله بخاری به صورت مستقیم، توجه به بالابودن انتهای دودکش از سطح پشت بام به اندازه ۷۵ سانتی متر و عدم وجود موانع در اطراف آن، استفاده از کلاهک‌های به شکل H، حصول اطمینان از محل اتصال و محکم بودن دودکش وسایل گازسوز با بازرسی مداوم و خودداری از درزبندی کامل محل وسیله گازسوز؛ جلب کرد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان همچنین ۹ درصد حوادث گاز گرفتگی را مربوط به عبور لوله بخاری از شیشه و نداشتن کلاهک H بر روی خروجی دودکش اعلام کرد و افزود: در این روند چون لوله بخاری در معرض هوای سرد است، هوای حاصل از احتراق به بیرون هدایت نشده و موجبات نشت گاز، فراهم می‌گردد.

رابطی ۲۴/۸ درصد گازگرفتگی‌ها را نیز مربوط به وجود تَرَک‌ها در مسیرهای خروجی عنوان کرد و با بیان اینکه شهروندان عزیز به این امر دقت نظر داشته باشند؛ افزود: در مورد دودکش‌ها نیز؛ علاوه بر اینکه سایز دودکش شومینه‌ها بالاست و ۴۰ تا ۴۵ درصد حرارت را بیرون می‌برد، احتمال دارد دریچه شومینه گرفته شده و مکش مناسب برای انتقال دی اکسید کربن به بیرون را نداشته باشد که نیازمند توجه جدی همشهریان است.

وی با تاکید بر اینکه شعله همواره باید آبی بسوزد؛ علایم مسمومیت حاد با این گاز را شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ؛ ضعف جسمانی، خواب آلودگی، کاهش دید و خمیازه کشیدن بیش از حد عنوان کرد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان اظهار امیدواری کرد با رعایت بیشتر نکات ایمنی از سوی هموطنان عزیز، تعداد حوادث ناشی از گاز طبیعی در استان به صفر برسد.

رابطی، ارائه هر چه بهتر خدمات به مشترکان گاز طبیعی را از افتخارات و از مهم‌ترین وظایف شرکت گاز استان زنجان دانست و با اشاره به اهمیت و الزام رفتارهای اصلاح مصرف در جامعه ابراز داشت: مهم‌ترین شیوه برای تامین و توزیع عادلانه گاز طبیعی، مصرف درست و بهینه از این نعمت الهی و رعایت اصول ایمنی در مصرف آن است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک و در دسترس، از بهره‌مندی ۴/۹۹ درصد خانوار شهری و ۱/۵۸ درصد خانوار روستایی استان زنجان از نعمت گاز طبیعی اعلام کرد: تاکنون از ٢١ شهر استان به ۲۰ شهر گازرسانی شده و شبکه داخلی و تغذیه گازرسانی به شهر نور بهار نیز در حال طراحی است.

رابطی با اعلام اینکه از ٩٠٨ روستای دارای سکنه استان نیز هم اکنون ٢۹۵ روستا به شبکه سراسری پیوسته و عملیات گازرسانی در ۲۱۱ روستا تداوم دارد، ابراز داشت: شرکت گاز استان زنجان توفیق خدمات رسانی به ۲۶۷ هزار مشترک خانگی، تجاری و صنعتی و بیش از ۳۲۰ هزار خانوار مصرف‌کننده دارد.

کد خبر : ۳۲۰۶۷۰