خبرگزاری کار ایران

به همت جهاد دانشگاهی البرز برگزار می‌شود

سلسله نشست‌های "خاورمیانه و تشدید گسل‌های هویتی منطقه"

مدیر اداره فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری جهاد دانشگاهی البرز از برگزاری سلسله نشست‌های «خاورمیانه و تشدید گسل‌های هویتی منطقه» در دانشگاه خوارزمی خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، جمشید ندافی شیرذیلی با اعلام این خبر گفت: جهان در عصر حاضر به دلیل ظهور تجهیزات پیشرفته ارتباط جمعی و وسایل حمل و نقل سریع و قدرتمند بسیار کوچک شده و در چنین موقعیتی انسان نمی‌تواند در یک دایره کوچک روستاوطنی، شهروطنی و یا حتی کشوروطنی در گستره آگاهی و داشته‌های ذهنی زندگی کند.

وی افزود: وقتی که امروز به اخبار رسانه‌های صوتی گوش می‌دهیم و یا به سیر در تارگاه‌ها و رسانه های مجازی می‌پردازیم و یا به ورق زدن مطبوعات مشغول می‌شویم دیگر تنها از محدوده سرزمین خود نمی‌شنویم و یا نمی‌خوانیم؛ بلکه از «جهان» خوانده و با خبر می‌شویم و هیچ گاه هم فکر نمی‌کنیم که مطلب یا خبر نامربوط و بی‌ربطی شنیده و یا دریافت کرده‌ایم. سیاستمداران قدرتمند جهان نیز ضمن کنش و واکنش‌های جهانی همین‌گونه می‌اندیشند و حتی گاهی عمل می‌کنند.

ندافی شیرذیلی با اشاره به تأثیر این اندیشیدن بر عمل کردن خاطرنشان کرد: وقتی برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد، آمریکا خود را محق می‌داند که برای مبارزه با تروریست به افغانستان حمله کند و رژیم صهیونیستی سال‌هاست که به بهانه مورد حمله قرار گرفتن، بلندی‌های جولان که بخشی از سرزمین سوریه است را در اشغال خود دارد. ترکیه بخش‌هایی از ناحیه خودمختار کردستان عراق را به بهانه مبارزه با گروه معارض پ ک.ک از طریق هوا مورد حمله قرار می‌دهد، رژیم آل سعود در بحرین و یمن به بهانه مبارزه با گروه‌های شورشی ( به قول خود) مردم بی‌دفاع این کشورها را سرکوب کرده و به قتل می‌رساند و روسیه برای جلوگیری از برگشتن تروریست‌های داعش به حاشیه کشورش، در سوریه آنان را مورد حمله هوایی قرار می‌دهد.

مدیر اداره فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: قرار گرفتن در چنین عصری ما را بر آن می‌دارد که جوانان فرهیخته در دانشگاه‌ها را با آنچه در جهان و در همسایگی ما می‌گذرد و می‌تواند تهدیدی برای کشور ما نیز باشد، آشنا سازیم. بنابراین این اداره در راستای آگاهی‌بخشی و شناخت عمیق دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه، سلسله نشست‌های «خاورمیانه و تشدید گسل‌های هویتی منطقه» را برگزار می‌کند.

ندافی افزود: خاورمیانه مهد  همه ادیان آسمانی است و تقریباً اکثر کشورهای بزرگ نفتی  یا در این منطقه قرار دارد، یا نفت صادرات آنان از آبراهه‌های این منطقه می‌گذرد.

وی در ادامه بیان کرد: این نشست‌ها با تبیین و راهبری دکتر مراد کاویانی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر برجسته در عرصه جغرافیای سیاسی برگزار خواهد شد و در طی آن به مباحث عراق و ناحیه‌گرایی کردستان عراق، پیدایش داعش، شکاف‌های هویتی سوریه و پیدایش و قلمروگستری داعش پرداخته می‌شود. نقش و جایگاه ایران پساتحریم در آینده منطقه نیز از دیگر مباحث مد نظر در این نشست‌ها خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نشست‌ها در سالن شماره یک دانشکده علوم دانشگاه خوارزمی روزهای یکشنبه از ساعت 12:10 الی 13:30 برگزار خواهد شد و نخستین جلسه این نشست‌ها روز یکشنبه 24 آبان‌ماه شروع می‌شود.

کد خبر : ۳۲۰۷۷۲