خبرگزاری کار ایران

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قزوین خبرداد

احداث اولین کتابخوانه تخصصی" قرآنی" در قزوین

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قزوین از برگزاری کتابخوانه تخصصی قرآن و حدیث امام صادق(ع) با تدارک صد و 50 هزار جلد کتب در قزوین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از قزوین، مهدی رمضانی در نشست خبری امروز به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداراظهار کرد: وضعیت تعداد کتابخانه و زیر بنای فضای مطالعه، سرانه تعداد کتاب و سرانه عضوء از شاخص های مهم کتاب و کتابخوانی در راستای سند چشم انداز ترسیم شده است.

وی افزود: وضعیت موجود تعداد کتابخانه ها ی قزوین تا پایان سال گذشته ، 49 عدد بوده است  و استان با این تعدا د توانسته رتبه 29 کشوری را کسب کند.

به گفته این مقام مسئول، تعداد اعضاء کتابخانه رتبه قزوین را  در سطح کشوری 15  نشان داده است و با وجود  54 هزار عضوء اثبات می کند که مردم استان با اینکه به کتابخوانی تمایل  دارند ولی فضای مطلوبی برای آنان تدارک دیده نشده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: هر کتابخانه تعداد  هزار و پنجاه عضوء به طور متوسط دارد  که در این راستا با این تعداد  قزوین ،جزء 5 استان برتر کشوری است.

 لزوم ا فزایش35 درصدی کتابخوان حرفه ای

رمضانی اعلام کرد: بسیاری از نقاط جمعیتی همچون بیدستان، خاکعلی و اقبالیه با 60 هزار جمعیت فاقد فضای کتابخانه ای مستقل هستند از سوی دیگر، ضروری است تا سال 1404 ، 35 درصد کتابخان حرفه ای به کتابخانه ها اضافه شود.

 به گفته این مقام مسئول، ضروری است در مبحث سرانه کتاب به ازای  هر 100 نفر ، 400 جلد کتاب، 35 عضو و 8 متر معکب فضای مکعب وجود داشته باشد .

وی اضافه کرد: در حال حاضر پنجاه و 2  کتابخانه در سطح استان وجود دارد که باید تا هفته آینده ، 5 کتابخانه نیز به آن افزوده شود.

رمضانی افزود: ترویج فرهنگ مطالعه، ایجاد تسهیلات برای اعضاء ، ایجاد فضاهای جدید در حوزه کتابخانه و تجلیل از مقام کتابداران از اهم  برنامه های هفته کتابخوانی است.

 این مقام مسئول ،دیدار با امام جمعه و نماینده ولی فقیه، برگزاری نشست کتابخوان نابینایان،  نقد و بررسی کتاب اشعار عاشورایی به همراه شب شعر، تجلیل و تقدیر از کتابداران و کتابخوانان، رونمایی از کتاب حاج حمزه خاطرات حاج حمزه قربانی و افتتاح کتابخوانه عمومی شهید رجایی را از برنامه های مهم آیین بزرگداشت روز کتاب عنوان کرد.

14 ایستگاه مطالعاتی در قزوین

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قزوین از برگزاری کتابخوانه تخصصی قرآن و حدیث امام صادق(ع) با  تدارک صد و 50 هزار جلد کتب  در قزوین خبر داد و گفت: 4 کتابخانه مشارکتی نیز در شهرستان البرز(قزوین) نیز  در این هفته ،آغاز به کار خواهند کرد.

رمضانی تصریح کرد: 14 ایستگاه مطالعاتی  در استان وجود دارد که اولین ایستگاه آن به صورت نمادین در شهرستان آبیک محقق خواهد شد از سوی دیگر، فرهنگسرای شهید رجایی با اعتبار 500 میلیون ریال به جزء کتب در راستای نوسازی هزینه شده است.

کد خبر : ۳۲۱۰۵۰