خبرگزاری کار ایران

خلوت نظام الدوله باغ تاریخی فین مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از اتمام مرمت خلوت نظام الدوله مجموعه جهانی باغ تاریخی فین خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «محسن جاوری» با تاکید بر اینکه مرمت خلوت نظام الدوله باغ تاریخی فین با هزینه‌ای بالغ بر۹۳۰میلیون ریال اعتبار انجام شد افزود: در سال ۱۲۴۲ ه. ق علی محمد خان نظام الدوله صدر اصفهانی داماد فتحعلیشاه به حکومت کاشان منصوب گردید. وی باغشاه را برای سکونت برگزید.

مدیر مجموعه جهانی باغ تاریخی فین نیز اضافه کرد: نظام الدوله با اجازه شاه در محوطه خارج از حد و حصار شمالی باغ، عمارت جدیدی احداث کرد، مشتمل بر حیاطی وسیع و باغچه که چهارجانب آن دارای اتاق و تالارهای کوچک و بزرگ بود که به خلوت نظام الدوله معروف گردید که بعد‌ها به دلیل شرایط نابسامان سیاسی دوره مظفر الدین شاه و ضعیف شدن حکومت مرکزی در منطقه کاشان متروکه و سپس تخریب گردید که در سال ۱۳۳۷ ه. ش با حضور افراد سر‌شناس و فرهنک دوست کاشانی و نطنزی انجمنی بنام انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان ایجاد گردید و در این انجمن تصمیم گرفته شد موزه‌ای به منظور معرفی فرهنگ اصیل و پیشینهٔ کهن منطقه کاشان در مجموعهٔ تاریخی فرهنگی باغ فین بر روی خرابه‌های بنای خلوت نظام الدوله ایجاد در محوطه خارج و حد و حصار شمالی باغ فین عمارت جدیدی احداث کرد و پیرو این تصمیم، بنای موزه در سال ۱۳۴۶ ه. ش رسما «افتتاح گردید.

سمیه فرهادی اظهار داشت: بقایای خلوت نظام الدوله در سال جاری و از اعتبارات ملی مرمت شد و از جمله اقدامات مهم مرمتی این بنا، می‌توان از ساماندهی و مرمت کف فرش و بدنه‌های داخلی و اجرای کاه گل بدنه‌های بیرونی، اجرای تاسیسات الکتریکال و مکانیکال، ساخت درب‌ها و پنجره‌های سنتی چوبی داخلی، مرمت درب ورودی، اجرای سنگ فرش با قلوه در هشتی ورودی، مرمت سکوهای پیرنشین ورودی مجموعه مذکور، نام برد.

 مجموعه باغ فین حدود ۲۳۰۰۰ متر مربع مساحت دارد که در تیرماه ۱۳۹۰ به همراه ۸ باغ ایرانی در در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کد خبر : ۳۲۱۰۷۱