خبرگزاری کار ایران

در حاشیه برگزاری نمایش " هیچکس نبود بیدارمان کند"

اصفهان؛ پایتخت فرهنگ اما بدون هنر؟!

وقتی نام پایتخت فرهنگ و هنر پیش از اصفهان می‌آید به مراتب توقع همگان در خروجی آثار فرهنگی و هنری این استان بالا می‌رود اما اگر قرار بر این است که در زمینه هنر و به خصوص تئاتر رویه عدم توجه مسوولان شهری ادامه داشته باشد پس بهتر است پیشوند فرهنگ و هنر از این عبارت برداشته شود.

نصف‌جهانی‌ها پس از مدتها دوری از تئاتر و صحنه، این روزها میزبان نمایش «هیچکس نبود بیدارمان کند» به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی پیام دهکردی بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در پایان این نمایش پیام دهکردی با ادبیات آشنای خودش از شهرداری و عدم همکاری و حمایت در تبلیغات برگزاری این نمایش گلایه کرد.

این در حالی بود که با وجود عدم تبلیغات شهری این نمایش و اطلاع‌رسانی محدود؛ نمایش هیچ کس نبود بیدارمان کند در تمام سانس‌ها با استقبال پر شور تماشاگران اصفهانی همراه بود تا جایی که ظرفیت 370 نفری سالن فرشچیان با اضافه کردن صندلی  از عدد 400 نفر را هم عبور کرد.

دهکردی در سومین تجربه خود 90 دقیقه مخاطب را روی صندلی خود می‌نشاند تا برای او از مسائلی صحبت که مخاطب با آن آشنا است، آشنایی که به هر نحوی می‌تواند در زندگی‌اش ملموس باشد.

«هیچکس نبود بیدارمان کند» در زمره آثار تئاتر نوین اجتماعی‌ست، جریانی که طی دو سه سال اخیر روندی آرام را طی کرده، روندی که هنوز نمود بیرونی زیادی نداشته و تنها در مرحله آزمون و خطا است.

جریانی که قرار نیست به هر قیمتی مخاطب را راضی کند و حتما در نمایش‌اش مردم را بخنداند. این جریان زیاد اهل قضاوت هم نیست که عاقبت آدم قصه‌اش چه خواهد شد، این جریان از مردم است.

این نمایش روایتگر زندگی خانواده‌ای در سال ۱۳۳۲ و اتفاقاتی است که برایشان رخ می‌دهد. به لحاظ زمانی قصه نمایش در سال ۳۲ روایت می‌شود اما از آنجایی که معتقدم باید فرزند زمانه خویش باشم، دغدغه‌های مطرح شده در نمایش به امروز جامعه ما مرتبط است.

پیام دهکردی که ایفاگر نقش عیسی خان، پدر این خانواده است، به نوعی شخصیت خود را در لایه‌های کاراکتر جدید تزریق کرده و معتقد است در بازیهای‌اش به گونه‌ای رفتار می‌کند که همواره ردپایی از شخصیت واقعی خود در آنها به چشم دیده شود.

وی با گلایه شدید از عدم حضور مسئولان فرهنگی شهرداری در روزهای گذشته برای استقبال و تعامل با بازیگران نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» اظهار کرد: اصفهان پیشوند پرمسئولیت «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» را یدک می‌کشد و براین اساس باید فرهنگ در هرکجای این شهر که گام می‌گذاری خود را به رخ بکشد.

دهکردی فرهنگ را هوای تازه‌ای برای نفس کشیدن هر شهر توصیف کرد و افزود: براین اساس مصادیق فرهنگی مانند تئاتر در شهری مانند اصفهان از اهمیت زیادی برخوردار است اما اکنون شاهد دغدغه‌های فراوانی در این عرصه هستیم.

کارگردان تئاتر «هیچ کس نبود بیدارمان کند» تاکید کرد: تئاتر به عنوان یک پدیده آموزشی و تقویتی از مصادیق مهم فرهنگ‌ در جامعه است که می‌تواند از بسیاری از ناهنجاری‌ها نیز پیشگیری کند.

وی با اشاره به اینکه ساعت‌ها خطابه نمی‌تواند جای یک لحظه تاثیرگذاری در تئاتر را بگیرد، تاکید کرد: نمایش مکتوب اصفهان پشتوانه غنی در طول تاریخ دارد اما اکنون با وجود حضور افراد نخبه، توانمند و با استعداد جایگاه گذشته خود را از دست داده است.

رضا مولایی در این نمایش نقش سهراب فرزند خوانده عیسی‌خان را بر عهده داشته و معتقد است نکته منحصر به فرد داستان دوری از کلیشه و تکرار است.

مولایی که سال گذشته نیز تجربه حضور در اصفهان و اجرای نمایش را داشته است بیان کرد: پتانسیل‌های اصفهان در تمام زمینه‌های هنری بخصوص تئاتر و هنر  بسیار قابل توجه است و هر گاه نام اصفهان شنیده شود ناخودآگاه پیشگامان هنر و موسیقی و تئاتر اصفهان به یاد آورده می‌شوند اما جای بسی تاسف است که مسئولان در پردازش و رسیدگی به این بخش کم توجه‌اند.

وی افزود: وقتی نام پایتخت فرهنگ و هنر پیش از اصفهان می‌آید به مراتب توقع همگان در خروجی آثار فرهنگی  و هنری این استان بالا می‌رود اما اگر قرار بر این است که در زمینه هنر و به خصوص تئاتر رویه عدم توجه مسوولان شهری ادامه داشته باشد پس بهتر است پیشوند فرهنگ و هنر از این عبارت برداشته شود.

الهام پاوه‌نژاد با بازی در نقش توران در این اثر شخصیتی سردرگم و همیشه در میان دو راهی را ایفا می‌کند، فردی که از یک طرف از سوی فرزندانش زیر فشار است و از طرف دیگر نسبت به عیسی‌خان مدیون و البته دلباخته، دلباختگی که به نوعی نقطه ضعف و عاملی بر تن دادن به خواسته‌های فرزندانش به حساب می‌آید. 

وی در خصوص تجربه حضور در اصفهان گفت: تنها زمان کوتاهی از اطلاع‌رسانی من و همکارانم در صفحات مجازی خود از اجرای این نمایش در اصفهان سپری شده بود که متوجه شدیم بلیت‌های آن به سرعت در حال فروش است و در مدت زمان حضور د اجرا در اصفهان، استقبال بی‌نظیر تماشاگران اصفهانی انرژی مضاعفی را برای ادامه کار به گروهمان القا کرد.

احمدرضا دلیران فروز مشاور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مدت زمان اجرای این نمایش گروه را همراهی کرده است می‌گوید: به سفارش و توجه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، وظیفه‌ای که در قبال برگزاری این نمایش داشتیم از جمله در اختیار قرار دادن سالن و دیگر موارد مورد نیاز را فراهم کرده و در راستای برگزاری هرچه بهتر این نمایش با گروه و عوامل همکاری داشته‌ایم.

وی افزود: مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر ارتقای جایگاه تئاتر و نمایش استان به رایزنی با ادارات و سازمان مختلف پرداخته و در صدد افزایش سرانه اماکن فرهنگی‌ست.همچنین  سالن فرشچیان به منظور سالن اختصاصی تئاتر و نمایش در نظر گرفته شده است و در ادامه به ارتقای امکانات این سالن پرداخته خواهد شد.

"هیچ کس نبود بیدارمان کند" شاید آشتی تماشاگر و صحنه بود در شهری که طلایه‌دار فرهنگ و ادب وهنر بوده است.

کد خبر : ۳۲۱۱۵۵