خبرگزاری کار ایران

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

توسعه نیافتگی اجتماعی علت بسیاری از حوادث جاده‌ای است

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توسعه نیافتگی اجتماعی را یکی از بزرگ‌ترین معضلات در حوادث جاده‌ای دانست.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی در اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای گفت؛ بسیاری از تصادف‌ها با خودروهای آخرین مدل اتفاق می‌افتد، در واقع استفاده از یک خودرو ۲۰۱۵ توسعه یافته توسط فردی که از لحاظ اجتماعی توسعه نیافته، اجتناب ناپذیر است. برخی خودروهای داخلی ارابه‌های مرگ هستند و با اینکه نمی‌خواهم همه خودروسازان داخلی را زیر سوال ببرم اما بر سر سلامت مردم نیز حاضر به معامله و کتمان واقعیت‌ها نیستم.

وی توجه به آموزش را یک اصل مهم عنوان کرد و ادامه داد: توسعه اجتماعی به انسان توسعه یافته نیاز دارد و در این راستا آموزش اولین و کم هزینه‌ترین رکن است که بیشترین فایده را دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار امیدواری کرد تا هرچه زود‌تر و با توجه به برگزاری همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای، سیستم تروما اجرایی شود.

نمکی با اشاره به تناقض‌های موجود در آمار تعداد تصادف‌ها و قربانیان حوادث جاده‌ای، گفت: واقعیت این است که آمار درستی در زمینه حوادث جاده‌ای وجود ندارد و در جمع آوری و تحلیل داده‌ها بسیار ضعیف هستیم؛ باید در این زمینه یک مدیریت یکپارچه ایجاد کنیم و پایش منظم و دقیق، سیستم تروما را استقرار دهیم تا دیگر استان‌ها هم به تدریج در این ساختار قرار بگیرند. متاسفانه ۵. ۲۲ درصد از افرادی که در حوادث جاده‌ای دچار مرگ و میر و معلولیت می‌شوند، در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند و از نیروهای مولد جامعه هستند. این آمار از کشته شدگان در صحنه تصادف است و به نظر بنده آمار کشته شده‌ها بیشتر از تعداد اعلام شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به پی گیری‌های ۸ ساله پروفسور شاهرخ یوسف‌زاده، رییس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان، این تلاش را قابل ستایش خواند و گفت: ۲۱ سال پیش بستن کمربند ایمنی به عنوان یک راه موثر در پیشگیری از آسیب دیدگی‌ها مطرح و شروع به جا انداختن اهمیت موضوع شدیم و جالب اینکه آن زمان هم گیلان با نظرات کار‌شناسی به عنوان پایلوت انتخاب شد وحالا هم استقرار سیستم تروما قرار است در گیلان اجرایی شود.

نمکی ادامه داد: با اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سخت‌ترین دوران را در بحث بودجه بندی دارد اما تلاش بسیاری وجود دارد تا بحث استقرار سیستم تروما و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش قربانیان حوادث جاده‌ای در بودجه سال ۱۳۹۵ دیده شود.

اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای هم زمان با روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای و با حضور رئیس قطب ترومای کشور، نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، استاندار گیلان، مسوولان سازمان‌ها، کار‌شناسان و دست اندرکاران مرتبط با حوادث جاده‌ای و جمعی از ورزشکاران و هنرمندان، در زیبا کنار منطقه آزاد انزلی، برگزار شد.

سازمان ملل متحد، سومین یکشنبه نوامبر هر سال را روزجهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای، نامگذاری کرده است.

کد خبر : ۳۲۲۸۶۵