خبرگزاری کار ایران

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت

۸۰ درصد فضای اقتصادی در برنامه ششم متعلق به بخش خصوصی‌ست

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به بخش خصوصی در برنامه‌های آینده دولت را یک اصل دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه بخش خصوصی میدان‌داری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، کاظم سلیمی که در نشست تشریح حوزه فعالیت شورای برنامه‌ریزی خدمات مالی و بازرگانی در تدوین برنامه ششم توسعه در اتاق بازرگانی شیراز سخن می‌گفت تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه حداقل ۸۰ درصد فضای عملیاتی حوزه‌های مختلف اقتصادی در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

سلیمی گفت: در راستای نقش دهی به بخش خصوصی با هدف توسعه اقتصادی ضرورت کار گروه ویژه زیر ساخت‌های تجاری و بازرگانی به شدت احساس می‌شود و به زودی در هر استان این کارگروه به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان تشکیل خواهد شد و جمع بندی نتایج این کارگروه در مرکز جمع بندی و منجر به تصمیم گیری کلان خواهد شد.

وی با اشاره به کاستی‌های اقتصادی و مدیریتی کشور در سه دهه اخیر عنوان کرد: اینکه هیچ‌گاه در کشور برنامه بصورت کاربردی تعریف می‌شود و در اجرا به مشکل بر می‌خوریم نیاز به بررسی دارد و به نظر می‌رسد این اشکال به دلیل فقدان تفکر سیستمی و وجود نگاه بخشی نگری در لایه‌های مختلف تصمیم گیری و اجرا در سطح کشور است.

سلیمی تصریح کرد: همین کمبود‌ها، نواقص و موانع است که باعث می‌شود تا راهبردهای استراتژیک هم در سطوح مختلف منتج به نتایج قابل قبولی شود.

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مهم‌ترین راهکار و اساس حرکت اقتصادی و توسعه کشور، راهبرد مناسب تجارت و ایجاد زیر ساخت‌های قابل قبول خدمات بازرگانی است که متأسفانه در کشور مقفول مانده است.

سلیمی گفت: با توجه به تمامی کمبود‌ها و کاستی‌هایی که در سه دهه اخیر تجربه کرده‌ایم، پس از ۳۶ سال بنا داریم تا برنامه ششم توسعه ملی را با تدابیر خاص و واقع بینانه ترسیم و تدوین و طراحی کنیم.

وی همچنین به تلاش مشورتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف بهره گیری از نقطه نظرات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی اشاره و عنوان کرد: با هدف بهره گیری از توان فکری و تجربی بخش خصوصی بنا داریم تا ظرفیت مدت یک ماه تمامی دیدگاه‌ها در رابطه با ایجاد مسیر مناسب جهت توسعه فراگیر اقتصادی را جمع آوری کنیم تا بتوانیم در مرکز تصمیمات قابل قبولی را در تدوین برنامه ششم توسعه اتخاذ کنیم.

سلیمی ادامه داد: از همین منظر ۱۲ محور جهت طراحی نقشه زیر ساختی وبازرگانی لجستیکی، بازاریابی و توسعه اقتصادی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ترسیم شده است و امیدواریم بخش خصوصی و اعضای اتاق‌های بازرگانی با نگاه کار‌شناسانه نظر است، پیشنهادات و راهکارهای خود را پیرامون این پلان و نقشه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اختیار وزارتخانه قرار دهند.

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت از شیراز به عنوان نگین اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: اهمیت استفاده از نقطه نظرات فعالان اقتصادی این شهر و استان فارس به آن اندازه است که از میان ۶ استان معرفی شده به عنوان پایلوت جهت تدوین برنامه ششم توسعه به بخش بازرگانی، ۵ استان مرزی هستنند و تنها فارس به عنوان یک استان غیر مرزی در سطح کشور انتخاب شده است و از نقطه نظر نخبگان اقتصادی آن در تدوین برنامه‌ها استفاده خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۲۳۳۰۸