خبرگزاری کار ایران

عضو هیات اجرایی خانه کارگر شهرستان اراک

مدیران ناکارآمد موجب ضعیف‌تر شدن جامعه کارگری شده‌اند

عضو هیات اجرایی خانه کارگر شهرستان اراک گفت: مدیران ناکارآمدی که میز خدمت را تبدیل به میز قدرت کرده‌اند، سبب شده‌اند تا جامعه کارگری روز به روز ضعیف‌تر و با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

به گزارش ایلنا از اراک حسین بیات عصر امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز تصویب قانون کار در خانه کارگر اراک برگزار شد افزود: امروز در اداره کار و تامین اجتماعی و کانون شوراهای اسلامی کار استان که هر سه از بخش‌های مهم برای رسیدگی به مسائل و مشکلات کارگری هستند، نقاط ضعف جدی وجود دارد و مدیران این مجموعه‌ها هیچ دغدغه‌ای برای حل این مشکلات ندارند.

وی با تاکید بر اینکه به مشکلات کارگری باید در عمل رسیدگی شود و نه فقط با حرف و شعار! گفت: متولیان و تصمیم گیران جامعه کارگری آن طور که باید و شاید برای حل مشکلات دلسوزی نمی‌کنند و حتی در بسیاری از تشکل‌های مهمی مانند کانون شوراهای اسلامی کار کشور و یا شورای عالی تامین اجتماعی، هنوز نگاه و رویکرد سه جانبه‌گرایی که در قانون تاکید شده و اهمیت دادن به حضور نماینده کارگران فراموش شده است و به واقع هیچ تریبونی برای بیان مشکلات و درد دل جامعه کارگری وجود ندارد.

بیات ادامه داد: متاسفانه در استان صنعتی مرکزی کانون شوراهای اسلامی کار نیمه تعطیل است و تشکل‌های کارگری نقش و حضوری فعال و موثر در بیان و پیگیری مشکلات ندارند و مسئولان نیز به این نقش و جایگاه توجهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد جامعه کارگری در کشور به صورت قراردادی کار می‌کنند که نشانه بهره کشی و ظلم آشکار است ادامه داد: وقتی قرارداد سفید امضا را جلوی کارگر می‌گذارند و اگر امضا نکرد فردا پشت درب اداره کار است به روشنی گویای مشکلات فعلی این قشر است، خواسته اصلی ما داشتن امنیت شغلی است.

دبیر اجرایی اسبق خانه کارگر اراک اظهار کرد: وقتی امروز کار‌شناسان اقتصادی اعلام می‌کنند که داشتن حقوق سه میلیون تومان در ماه با خط فقر برابری می‌کند، جامعه کارگری چطور می‌تواند با حداقل حقوق ۷۵۰ هزار تومان سبد هزینه خانوار را پوشش دهد و اداره کند؟!

وی خواستار توجه بیشتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رعایت بند پنج منشور اخلاقی دولت شد و گفت: از شخص وزیر کار می‌خواهیم به خواسته‌ها و مطالبات کارگران توجه جدی داشته باشند و در شرایطی که متاسفانه همچنان شاهد حضور این مدیران ناکارآمد هستیم، با تغییر و تحول در بسیاری از بخش‌های مدیریتی مربوط به کارگران برای پیگیری و انجام تصمیمات لازم در این خصوص اقدام کنند.

بیات تصریح کرد: هر چه میزان پرسشگری و حق خواهی جامعه کارگری بیشتر باشد قطعا به تحول خواهی هم نزدیک‌تر می‌شویم و می‌توانیم با مقاومت و اصرار بر حل مشکلاتمان، زمینه و بستر لازم را برای اقدام عملی مسئولان ایجاد کنیم، ما انتخاب کرده‌ایم که مسئولیت پذیر باشیم بنابراین هر اندازه هم که هزینه داشته باشد باید ایستاد و مقاومت کرد.

کد خبر : ۳۲۳۴۵۰