خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی

۲۲۰۰ اثر و محوطه تاریخی در خراسان رضوی شناسایی شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به شناسایی ۲۲۰۰ اثر و محوطه تاریخی در خراسان رضوی گفت: خراسان در حقیقت یک موزه بزرگ است و پیش بینی می‌شود شناسایی آثار تاریخی جدید در استان به ۱۰ هزار اثر نیز برسد.

به گزارش ایلنا، حسین زارع صفت در اختتامیه دومین همایش ملی باستان‌شناسی ایران که با حضور سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، محمد رضا مجیدی رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و جمعی از باستان‌شناسان برجسته کشور در موزه بزگر خراسان برگزار شد افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی نقش بسیار مهمی درشناسایی هویت هر منطقه دارد و خوشبختانه در این خصوص تلاش‌های بسایر زیادی شکل گرفته است.

زارع صفت با اشاره به اینکه باستان‌شناسی می‌تواند دریچه‌ای جدید به فرهنگ و تاریخی و تمدن باز کند گفت: یافته‌های باستان‌شناسان می‌تواند راهگشای بسیاری از برنامه ریزی‌ها باشد.

وی با بیان اینکه پژوهش و کاوش در منطقه خراسان نقش بسیار بالایی دارد اضافه کرد: خراسان قابلیت این را دارد که به منطقه آزاد علمی تبدیل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه گفت: کاوش‌هایی صورت گرفته درمحوطه تاریخی توس، شادیاخ و تپه دامغانی در سبزوار مهم‌ترین و جدید‌ترین کاوش‌هایی است که در استان صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس سابقه فرهنگی و تاریخی استنان گردشگری فرهنگی و تاریخی در مشهد در کنار گردشگری زیارتی باید گسترش یابد.

در این همایش هم چنین حسن رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در سخنانی گفت: خراسان بزرگ یکی از بهترین مناطق برای انجام کاوش‌های باستان نشاسی است چراکه این منطقه از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است.

وی با قدر دانی از برگزار کنندگان این همایش گفت: برگزاری دومین همایش ملی باستان نشاسی ایران در مشهد نشان دهنده اهمیت منطقه خراسان در حوزه تاریخی و تمدنی است.

وی هم چنین با بیان اینکه منطقه بیرجند و خراسان جنبوی یکی از مناطق بکر برای کاوش‌های باستان‌شناسی است از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور خواست تا زمینه انجام کاوش و تحقیقات علمی دارای استان را فراهم کند.

کد خبر : ۳۲۳۴۵۹