خبرگزاری کار ایران

پورمهدی مطرح کرد:

اسکان 400 هزار حاشیه‌نشین تبریزی روی خط گسل/ هشدار هلال‌احمر درباره حاشیه‌نشین‌ها

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نسبت به وضعیت حاشیه نشین های کلان شهر تبریز به جهت مشکل امداد رسانی در صورت وقوع حادثه احتمالی هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی هلال احمر، ناصر چرخ‌ساز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی به مسئولیت اصلی هلال‌احمر در قبال آسیب‌دیدگان حوادث‌طبیعی مانند زلزله اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی هلال‌احمر با توجه به رسالتی که دارد امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حوادث‌طبیعی از جمله زلزله است .

وی با اشاره به اینکه مسئولیت هلال احمر درخصوص امداد جاده‌ای در مرحله بعدی قرار دارد، اظهار کرد: مردم از هلال‌احمر انتظار زیادی دارد تا جایی که در سیل‌های اخیر هلال احمر تا کشیدن آب از منازل ایفای نقش کرد.

چرخ‌ساز اعلام کرد: تا پایان سال‌جاری ذخایر انبارهای امدادی افزایش پیدا کرده و از نظر چادر، پتو و مواد خوراکی به صورت صد در صد شارژ خواهند شد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در عرصه های مختلف امدادی در داخل و خارج کشور موفق عمل کرده، تعامل استانداری با جمعیت هلال‌احمر را در این خصوص موثر ارزیابی کرد و گفت: این روابط باعث ارتقای سطح خدمات رسانی به هموطن‌ها می‌شود.

چرخ‌ساز در جریان سفر خود به تبریز در نشست شورای معاون‌ها و روسای جمعیت هلال احمر استان آذربایجان‌شرقی شرکت کرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با تجلیل از عملکرد جمعیت هلال احمر گفت: توانمندی جمعیت هلال احمر استان بعد از زلزله ارسباران برای مردم نمایان شد که جای تقدیر و قدردانی دارد.

محمد صادق پورمهدی افزود: بزرگ‌ترین سرمایه هر دستگاهی نیروی انسانی مجرب و آموزش دیده و با انگیزه آن دستگاه است و اگر نیروی انسانی با انگیزه و کاردان نداشته باشیم هر چقدر هم منابع مالی و امکانات داشته باشیم به هدر خواهد رفت.

معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه نیروهای هلال احمرهمواره در خط مقدم امدادرسانی به حادثه‌دیدگان هستند، تاکید کرد: در اکثر حوادث اولین دستگاهی که حاضر شده و اقدام به ارائه خدمات امدادی می‌کند جمعیت هلال‌احمر است.

وی به موقعیت جغرافیایی تبریز و قرار گرفتن آن روی گسل اشاره کرد و گفت: روزانه هزاران نفر از شهرهای دور و نزدیک و کشورهای اطراف جهت امر درمان به این شهر مراجعه می‌کنند.

پورمهدی با بیان اینکه تبریز می‌تواند شهر معین بسیار خوبی برای شهرهای اطراف در زمان حوادث باشد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که شهر معین دارای ظرفیت و توانایی امدادرسانی به تبریز در زمان حوادث وجود ندارد.

وی گفت: تبریز با داشتن 400 هزار نفر حاشیه‌نشین که بیشتر روی خط گسل اسکان دارند، نیازمند تدابیر اساسی در زمینه دسترسی ساده‌تر نیروهای امدادی است .

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی هم گزارشی از موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی استان آذربایجان شرقی ارائه داد.

عزیز نوری با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی حوادث گوناگونی را در طول سال‌های گذشته تجربه کرده، گفت از 41 حادثه رایج در جهان 31 مورد در کشور و 21 مورد حادثه در استان آذربایجان شرقی اتفاق می افتد.

وی گفت: در این استان 13 هزار و 500 کیلومتر جاده (آزاد راه -بزرگراه -راه اصلی - فرعی عریض- راه فرعی آسفالته-راه شنی روستایی ) وجود دارد که روزانه حوادث مختلفی در این راه‌ها رخ می‌دهد که یکی از رسالت‌های مهم دستگاه‌های امدادی از جمله هلال احمر رسیدگی به این حوادث است.

نوری اظهار کرد: قرارگرفتن کلان شهر تبریزدر مجاورت دو خط گسل شمال تبریز وگسل آذرشهر(دهخوارقان) در حد قابل‌توجهی درصد آسیب‌پذیری تبریز را از زلزله بالا برده است.

وی گفت: جمعیت هلال‌احمر استان در 25 شهر(شعبه یا دفتر نمایندگی) و26  باب پایگاه جاده‌ای و هوایی و کوهستان ثابت دارد.

کد خبر : ۳۲۳۵۸۹