خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حج و زیارت کشور

وضعیت ۱۷ زائر ایرانی سفر حج همچنان نامعلوم است

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: وضعیت ۱۷ زائر ایرانی سفر حج همچنان نامعلوم است و اطلاعی دقیقی از وضعیت این تعداد مفقود فاجعه منا در دست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید اوحدی روز شنبه در مراسم بزرگداشت جانباختگان منا در تالار دکتر زرین کوب ارشاد اسلامی بروجرد ضمن محکوم کردن جنایت آل سعود در رخ دادن این حادثه عظیم تاریخی و تسلیت به خانواده‌های جانباختگان افزود: در تلاشیم هرچه زود‌تر وضعیت این زائران مفقود شده را مشخص و به خانواده‌های آنان اعلام کنیم.

وی با اشاره به اینکه جانباختگان فاجعه منا قربانی بی‌لیاقتی و سوء تدبیر مسئولان آل سعود شدند، اظهار داشت: به تاکید مقام معظم رهبری باید حادثه منا را زنده نگه داشت حتی اگر ده سال هم به طول بینجامد.

وی با بیان اینکه حجی که باید مظهر حضور مهمانان خدا باشد به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل و در حق حجاج جفا شد، تصریح کرد: انجام مناسک حج دو میلیون نفر در فضا و زمان محدود نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت و تدارکات است.

اوحدی با اشاره به برگزاری مجالس بزرگداشت جانباختگان منا در راستای رسیدن به هدف دفاع از حق این زائران مهاجر الی الله، اظهار داشت: رسالت سنگینی بر دوش حج و زیارت است و آن جلوگیری از مخدوش کردن چهره حج و اسلام در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه امسال علیرغم محدودیتهایی که عربستان در اعمال حج انجام داد اما با برنامه ریزی توانستیم تا روز عید قربان مانع رخ دادن اتفاقات شویم، افزود: در این حادثه دلخراش، ۴۶۲ زائر ایران که تمام امیدشان سفر حج بود جان باختند و به مقام باشکوهی رسیدند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: در حادثه منا هبچ کدام از زائران و مدیر کاروان‌ها مقصر نبودند بلکه آل سعود با بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی در این راستا کوتاهی کرد و این حادثه عظیم تلخ و فراموش نشدنی به وقوع پیوست.

مدیرکل حج و زیارت استان لرستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در پی حادثه تلخ منا همه مسئولان استان و شهرستان‌ها به خوبی عمل کردند افزود: در حادثه منا ۳۳ نفر از زائران استان لرستان جان خود را از دست دادند که از این تعداد، ۱۴ زائر به شهرستان بروجرد تعلق دارد.

محمد خسروی اظهار کرد: از مجموع شش کاروان استان لرستان دو کاروان دچار حادثه شدند که یک کاروان مربوط به زائران بروجردی و یک کاروان مربوط به زائران دورود، ازنا و الیگودرز بودند.

خسروی اظهار کرد: تا کنون وضعیت زائر بروجردی فتح اله گودرزی همانند دیگر ۱۶ زائر بیت الحرام مشخص نیست که تلاش می‌کنیم هر چه زود‌تر تکلیف این زائران مهاجر الی الله مشخص شود.

مدیرکل حج و زیارت استان لرستان تصریح کرد: مبنای سازمان تلاش برای شفاف سازی و کاهش درد، رنج و آلام خانواده‌های جان باختگان حادثه منا هر چند به اندازه یکساعت است.

به گزارش ایلنا، در پایان این مراسم از خانواده‌های جان باختگان منا تجلیل به عمل آمد.

کد خبر : ۳۲۳۸۹۹