خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی

آغاز اتصال زرینه رود به سیمینه رود برای انتقال آب به دریاچه اورمیه

یک مقام مسئول در وزارت نیرو از اتصال دو رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود و فراهم شدن امکان انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از یکسال و اندی تلاش مستمر و شبانه روزی این شرکت و عوامل مطالعاتی و اجرایی مربوطه و با استعانت از خداوند متعال اتصال این دو رودخانه که به طول 13.6 کیلومتر می باشد، برقرار شده و همزمان با انجام لایروبی های گسترده در طول مسیر این دو رودخانه، نهایتاً در شرایط حاضر، حجم آب موثری به میزان حدود 30 متر مکعب در ثانیه در حال جریان به سمت دریاچه ارومیه می باشد.

دانشجو هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از پخش جریان آب رودخانه زرینه رود در محدوده انتهایی آن و در محل ورودی به دریاچه ارومیه و ممانعت از تبخیر سریع آن و ایجاد شرایط لازم برای انتقال آب به پیکره دریاچه اعلام نمود.

وی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح از این پس امکان انتقال آب مازاد زرینه رود از طریق سیمینه رود به پیکره موجود رودخانه وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: عملیات لایروبی رودخانه های مهم منتهی به دریاچه ارومیه، با هدف جلوگیری از پخش آب در اراضی کم عمق و کاهش تبخیر و هدر رفت آب ورودی به دریاچه و هدایت آن به پیکره موجود که عمق بیشتری دارد صورت می پذیرد.

کد خبر : ۳۲۴۰۸۷