خبرگزاری کار ایران

اتابک نادری در گفت‌وگو با ایلنا

بخشی از جشنواره بین‌المللی تئاتر در بوشهر برگزار می‌شود

مدیر هماهنگی هنرهای نمایشی استان‌ها گفت: بخشی از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار است در بوشهر برگزار شود.

اتابک نادری درباره تئاتر بوشهر و نحوه میزبانی این استان از جشنواره امسال تئاتر فجر سخن گفته است. متن مصاحبه وی را با خبرنگار ما بخوانید.

ارزیابی شما از تئاتر بوشهر چیست؟

من قدمت تئاتر استان بوشهر را با افرادی مثل ایرج صغیری با نمایش قلندرخانه می‌شناسم. هر چند وقتی این نمایش اجرا شد ما در سنین کودکی بودیم اما فیلم این نمایش را دیده‌ام. همچنین در چند جشنواره که شرکت داشتم آثار نمایشی را استان بوشهر دیدم و چند دوره هم داور آن‌ها بودم بنابراین تئاتر بوشهر را خیلی خوب می‌شناسم و تاکید می‌کنم که تئاتر بوشهر با داشتن هنرمندان بسیار خوب و گروه‌های فعالی که دارد و به‌خصوص مدیر انجمن نمایش توانایی که دارد از جمله استان‌های فعال در حوزه تئاتر است.

شما بخشی از پتانسیل‌های بوشهر را نام بردید. کیفیت آثاری که در سطح استانی و ملی از استان بوشهر به مخاطبان ارائه شده را چطور می‌بینید؟

در تئاتر بوشهر تنوع آثار نمایشی زیاد است اما باید ببینیم تعریف ما از کیفیت درمورد آثار نمایشی چیست؟ آیا منظور کیفیت آثار جشنواره‌ای است؟ گو این‌که حتی اگر از این منظر هم به آن توجه کنیم باز هم آثار نمایشی بوشهر در سطوح جشنواره‌ای نیز مطلوب بوده و حتی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال نیز از بوشهر نماینده داریم و تئاتر «مجلس قربانی سنمار» از استان بوشهر، در میان یکی از 10 اثر نمایشی برگزیده، از سوی داوران این جشنواره انتخاب شده است. اما از جشنواره که بگذریم، ما شاهد هستیم که در شهری مثل دیلم، تئاتر به‌صورت اجرای عمومی، مخاطب مردمی دارد و حتی در مواردی بیست شب اجرا را داشته است. این یعنی این‌که تئاتر در استان بوشهر مخاطب دائمی دارد و این نشان دهنده یک تئاتر مقبول است و در استان شما این رگه‌ها به‌خوبی دیده می‌شود.

پیش‌زمینه ذهنی شما وقتی قرار است که یک اجرا از تئاتر بوشهر را ببینید چیست و وقتی اسم تئاتر بوشهر را می‌شنوید چه تم موضوعی در ذهن شما شکل می‌گیرد؟

در آثار نمایشی هر شهرستانی امکان دارد که نمادهای بومی و آئینی آن منطقه را ببینیم اما به شخصه وقتی بخواهم به دیدن یک تئاتر از بوشهر بروم، اطمینان دارم که حتما یک کار تعمق‌برانگیزی را خواهم دید حال می‌تواند مثل قلندرنامه یک اثر بومی با المان‌های خاص خودش باشد که بوی بوشهر را بدهد یا می‌تواند غیر از این باشد. مهم ارتباط با فلسفه پیدایش آن اثر است که  من را درگیر خودش خواهد کرد.

در خبرها شنیدیم که بخشی از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار است که در بوشهر برگزار شود. بودجه این اتفاق خوب چطور و به چه میزان پیش‌بینی شده است؟

این بودجه با توجه به تعداد آثار نمایشی که قرار است اجرا شود، مشخص می‌شود و با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای استانی صورت می‌گیرد. تعداد آثاری هم که اجرا می‌شود با توجه به امکانات و هماهنگی‌ وبرنامه‌ریزی‌های دبیر جشنواره استانی مشخص شده و برای برگزاری بودجه مورد نیاز تخصیص داده می‌شود.

آیا تاریخ دقیق برگزاری این بخش از جشنواره مشخص شده است؟

خیر. تاریخ برگزاری بخش استانی جشنواره را دبیر جشنواره که حکمش از سوی دبیر جشنواره بین‌المللی فجر زده می‌شود و با مشورت و رایزنی هر دو دبیر مشخص می‌شود.

خبرنگار: مهرآفرین زیارتی

کد خبر : ۳۲۵۵۸۲